Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dreamweaver MX 2004 - prestandakrav?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon på 99mac som har en tillräckligt snabb dator för att köra Dreamweaver MX 2004? I så fall: vad har du för maskin?

Jag kör en Powerbook 17" 1GHz 512MB RAM och blir väldigt frustrerad över hur långsamt programmet går. Några tips?

/Martin

• Oregistrerad
  • 2004-05-24 12:37
Ursprungligen av Björnström:

Finns det någon på 99mac som har en tillräckligt snabb dator för att köra Dreamweaver MX 2004? I så fall: vad har du för maskin?

Jag kör en Powerbook 17" 1GHz 512MB RAM och blir väldigt frustrerad över hur långsamt programmet går. Några tips?

/Martin

Har du tankat hem uppdateringen?

"...Macromedia Dreamweaver MX 2004 (7.0.1) fixes known problems in Dreamweaver MX 2004. Some of these issues could cause Dreamweaver to perform slowly or occasionally crash..."

Den känns rappare efter det, inbillar jag mig i alla fall...
Känns den seg hela tiden, eller är det när du gör vissa saker?

Jag kör 7.0.1 och den hjälpte lite grann. Men jag tycker hela programmet känns segt - fönsteruppdatering, ftp, små fördröjningar här och där. Trist som tusan.

Jag kör 7.0.1 och den hjälpte lite grann. Men jag tycker hela programmet känns segt - fönsteruppdatering, ftp, små fördröjningar här och där. Trist som tusan.

Har du kollat prestandan efter att du startat om ? 512 meg minne är kanske för lite speciellt om du har fler program igång samtidigt.

• Oregistrerad
  • 2004-05-24 13:10

Jag kör det på min 450 MHz Sågtand och där är det slött det vill jag lova. Men tycker ändå att det fungerar till det jag har det till privat. En annan sak skulle vara att arbeta med det professionellt.

Jag har kört demoversionen på en G5 1,6 Mhz med 1,25 Gb i RAM. Programmet är inte blixtsnabbt men det fungerade perfekt för det lilla jag testkörde; xhtml-filer med kopplade css-filer. Jag upplevde inte programmet som slött och irriterande.

Jag ska beställa en kopia och utvärdera det ordentligt. På 30 dagar hann jag ingenting eftersom jag hamnade i ett annat projekt. Jag funderar på en lösning med Dreamweaver och Contribute 2 för företagets webbplatser. Contribute ska köras i Windows-maskiner och Dreamweaver på Mac.

/c

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-24 13:51

Dom rekommenderar 512Mb RAM. Men om du har t.ex. ett antiviruskydd eller brandvägg som ligger och snor CPU, så kan det bli trögt ändå. Sen tror jag det går åt mer pulver om du jobbar med dynamiska sidor än med ren html.

Dom har en "hotfix" som egentligen hjälper folk med andra problem, men det skadar väl inte att köra den (tror jag?):
http://www.macromedia.com/support/service/ts/documents/mac_archive_install.htm

Sen finns den några tech notes som kan vara bra att bokmärka. Speciellt den med "emerging issues" som kan uppdaters då o då:
http://www.macromedia.com/support/documentation/en/dreamweaver/mx2004/releasenotes.htm
http://www.macromedia.com/support/dreamweaver/ts/documents/ts_os_x.htm
http://www.macromedia.com/support/dreamweaver/ts/documents/emerging_issues.htm

Ööhhh... jag förutsätter att du självklart kört underhållsskripterna och re-prebinding, etc...

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-24 14:34

Jag kör det på en motsvarande PB (TiBook 1GHz 1GB RAM) och tycker faktiskt att det känns ganska ok nu förutom ftp-klienten, inte snabbt men hanterbart. Jag är nog miljöskadad från förra versionen som var oooootroligt slött (framförallt fönsterhantering) iofs.

Sätt i en 512a till, det är i snålaste laget för X och försök undvik att ha en massa prog igång, fast det är svårt

//mattan

Finns det någon som kört Dreamweaver MX 2004 på en riktigt snabb Mac - en dubbel 2GHz eller nåt?

Finns det någon som kört Dreamweaver MX 2004 på en riktigt snabb Mac - en dubbel 2GHz eller nåt?

Jag kör på en 2x2GHz, tidigare körde jag på en TiBook 550MHz. Dreamweaver är, och kommer nog alltid att vara, långsamt.

Kör du typ "layout i Fireworks och lite enkel HTML i Dreamweaver" så är det inga problem. Lite lättare ASP brukar också gå bra.

Men att, som jag har haft i vissa fall, köra en Form som innehåller över 30 textfält + lika många gömda fält + mer än 10 menulists + lite klurig javascript är ingen bra idé. -Inte ens på en 2x2GHz.

Fönsterhantering, FTP, sök och ersätt är alla *väldigt* långsamma. (Fast sök och ersätt har de snabbat upp i 2004).

Likaså om sidan innehåller mycket "ö-liknande kod" (Dvs koden för ö, vet ej vad termen lyder). Jag har jobbat med grekiska sidor där all text var i sådan kod. -Knappt genomförbart!

Jag tycker att Dreamweaver på något sätt ger samma känsla som program skapade i Java kan ge, eller som att sitta och köra i en emulerad miljö. -Konstigt och tråkigt. Men sist jag jobbade på en PC (ca 500MHz, jmf med en blådåre på 300MHz) så var det ingen större skillnad mellan plattformarna. Båda var lika halvsega

Men ser man på produktivitet som helhet så föredrar jag fortfarande Dreamweaver som #1!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-24 20:41
Ursprungligen av MagnusB:

Men ser man på produktivitet som helhet så föredrar jag fortfarande Dreamweaver som #1!

Bra inlägg.
Ett sidospår:
Macromedia har fått rejält på nöten för att DW blivit segare och segare, inte bara av Mac-användare. DW4 på MacOS9 var ju snabb som en iller, sedan slog dom ihop UltraDev med DW till version 6 (MX), och då blev det trögt. Med MX2004 ännu trögare.

Jag tror att man snart slår isär programmet igen. Dels av rent kommersiella skäl, men dels av rent praktiska: Nästa utgåva som väl kommer om ett år ungefär kommer (givetvis) att bli ännu större och otympligare. Det håller inte i längden: folk ska inte behöva köpa ett monster och ha en superdator hemma för att kunna göra hyfsat bra statiska webbsidor. Jag tror vi kommer att se en "grundversion" för html och lite annat, plus en "extension" för dynamiskt innehåll. Ungefär som gamla DW4 och UltraDev4.

D

Jag har kört MX 2004 på halvsnabba PC (P3/1000 och nu dual Xeon 1800) och det flyger fram. Extremt irriterande eftersom jag föredrar min Powerbook 17. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en 1,5GHz om jag visste att det flög fram men det gör det uppenbarligen inte.

Jag har kört MX 2004 på halvsnabba PC (P3/1000 och nu dual Xeon 1800) och det flyger fram. Extremt irriterande eftersom jag föredrar min Powerbook 17. Jag skulle kunna tänka mig att köpa en 1,5GHz om jag visste att det flög fram men det gör det uppenbarligen inte.

Jag kör precis som du på en 17" och här flyger det faktiskt fram, jag har iofs dubbelt så mkt minne men det är inte slöare än andra program...

Hur mycket RAM var det i de maskinerna?

Fast jag vet inte om det är RAM man ska skylla på. Trots 2x2GHz så upplever jag program som Dreamweaver MX och MS Word som "segare" än andra program. Konspiratörer tro vad ni vill...

Jag tror att det beror på samma sak som gör att många spel aldrig flyter riktigt på Mac. Ett portat program kan aldrig bli riktig lika smidigt som ett specialskrivet

Jag skulle kunna tänka mig att byta plattform för att kunna få köra Dreamweaver som det är tänkt att det ska flyta.
Om (jag säger OM) man skulle skaffa sig en pc för å köra mx2004, vilket OS är då det mest resonabla att sitta vid? (för det finns väl ingen linux-lösning väl?)

Jag hade problem med långsam Dreamweaver på en blåvit powermac, uppgradering av programmet hjälpte lite men inte att det blev godtagbart. Upggradering till 1GB G4 processor gjorde att det flöt bättre men fortfarande inte bra nog. Inte förrän jag bytte minnena blev det bättre, så nu fungerar den äntligen med 1GB CPU och 768 RAM (blir snart 896).
Observera att jag har SWAP på en annan hårddisk också, det betyder en del.

/HÖ

1
Bevaka tråden