Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort Classic?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-05-27 19:21

Eftersom Handelsbanken gått över till Nätskräp 7.1 försvann min sista anledning att ha Classic. Hur gör jag för att ta bort så mycket som möjligt av eländet (Classic) utan att förstöra 10.3.4? Någon som har ett tips?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-27 19:23

Slänger classics systemmap. Tjopp....

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-05-27 19:29
Ursprungligen av Danne V:

Slänger classics systemmap. Tjopp....

Känns föredömligt enkelt. Inga skumma filer som gömt sig på andra ställen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 19:41

Nä. Men kasta ut programmappen som hör till Classic samt skrivbordsmappen också.

Men det är väl inte så enkelt?

Systemet vet ju att den Systemmappen är vald till Classic. Försöker man kasta den så säger systemet ifrån. Går man in i Systeminställningar så hittar jag ingen metod att avmarkera den systemmappen. Har man två Classicmappar kan man ju markera en och kasta en annan men hur gör man med bara en?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 23:19

Det är bara att kasta ut dem.

Jaså?

.

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-27 23:26

'sudo rm -rf /Systemmapp' fungerar alltid utan problem.

Sudo rm har jag kört en gång. Det gick väl sisådär...

Det var i OS X begynnelse. På den tiden fanns det en jäkla massa buggar kvar och ett problem var att tömma papperskorgen. Jag läste om ett terminaltips som tömde papperskorgen med just sudo rm... nånting. Webbsidan som beskrev det hela använde Courier som typsnitt för terminalkoderna. Courier är en s k monospace-stil dvs alla tecken tar lika stor plats i sidled. I vissa fall kan det då bli gluggigt.

I mitt första försök med terminalen så läste jag alla varningar om att använda densamma, men om man bara skriver av allt noggrannt så borde man vara utom all fara. Efter ett snedstreck så blev texten gluggig p g a typsnittet och jag tolkade gluggen som mellanslag. Mellanslag i det här fallet gav den icke oväsentliga skillnaden att jag raderade hela Home-mappen!

Problemet med Courier förstod jag när jag i efterhand försökte kolla vad som gått fel. Hursomhelst... radera saker med Terminalen överlåter jag åt dom som är vana med det arbetssättet. Jag tycker Apple gjort en miss när man inte kan avinstallera Classic.

Kan man radera någon prefs-fil så den glömmer inställningen?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Sudo rm har jag kört en gång. Det gick väl sisådär...

Det var i OS X begynnelse. På den tiden fanns det en jäkla massa buggar kvar och ett problem var att tömma papperskorgen. Jag läste om ett terminaltips som tömde papperskorgen med just sudo rm... nånting. Webbsidan som beskrev det hela använde Courier som typsnitt för terminalkoderna. Courier är en s k monospace-stil dvs alla tecken tar lika stor plats i sidled. I vissa fall kan det då bli gluggigt.

I mitt första försök med terminalen så läste jag alla varningar om att använda densamma, men om man bara skriver av allt noggrannt så borde man vara utom all fara. Efter ett snedstreck så blev texten gluggig p g a typsnittet och jag tolkade gluggen som mellanslag. Mellanslag i det här fallet gav den icke oväsentliga skillnaden att jag raderade hela Home-mappen!

Problemet med Courier förstod jag när jag i efterhand försökte kolla vad som gått fel. Hursomhelst... radera saker med Terminalen överlåter jag åt dom som är vana med det arbetssättet. Jag tycker Apple gjort en miss när man inte kan avinstallera Classic.

Kan man radera någon prefs-fil så den glömmer inställningen?

Viss kan man göra farliga saker i Terminalen. Men som Wire sa är det nog det enda raka i det här fallet.

Det ska dock räcka med "rm -rf " (lägg märke till mellanslag efter -rf)
Dra sen in mappen som ska bort till Terminal-fönstret. Då kopiers sökvägen in (i detta fall /Systemmapp)

Såhär: rm -rf /Systemmapp

Skriv alltså: rm<mellanslag>-rf<mellanslag>
Dra sedan in mappen du vill ta bort till Terminal-fönstret och tyck retur/enter. Växla tilbaka till Finder för att se resultatet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 23:40

Du behöver bara ha fyra mappar kvar direkt på hårddisken: Användare, Bibliotek, Program och System.

Ursprungligen av Mondo:

Du behöver bara ha fyra mappar kvar direkt på hårddisken: Användare, Bibliotek, Program och System.

Nu tar du väl i lite. Man tar inte ostraffat bort t.ex /usr /bin /dev och ett antal andra bibliotek som måste finnas.

MVH
/Anders I

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 00:43
Ursprungligen av Anders Isaksson:

Nu tar du väl i lite. Man tar inte ostraffat bort t.ex /usr /bin /dev och ett antal andra bibliotek som måste finnas.

MVH
/Anders I

Mja, OK. Jag menade synliga mappar. De andra är normalt osynliga i Finder.

Ursprungligen av Mondo:

Mja, OK. Jag menade synliga mappar. De andra är normalt osynliga i Finder.

Hum... OK, borde jag ha förstått. Men det snackades om använda rm och ls döljer inga filer eller bibliotek.

Man kan logga över till root oxå antar jag och radera den vägen... jag väter min säng om jag kör rm - rf fler gånger.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Man kan logga över till root oxå antar jag och radera den vägen... jag väter min säng om jag kör rm - rf fler gånger.

Ah, ah!
Inget mellanslag mellan "-" och "rf"

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-05-28 02:52

Behåll Filerna Finder och Systeme (20megabyte) så har du allt som behövs för att köra classic om du nu skulle behöva det nån gång...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 01:27

Ett annat sätt att ta bort Classic är förstås att starta från en systemskiva med OS 9 och ta bort Systemmapp (systemmappen för Classic alltså). Se upp bara så att du inte kastar systemmappen för OS X...

mediokert

Ursprungligen av William Naversten:

Eftersom Handelsbanken gått över till Nätskräp 7.1 försvann min sista anledning att ha Classic. Hur gör jag för att ta bort så mycket som möjligt av eländet (Classic) utan att förstöra 10.3.4? Någon som har ett tips?

Släng du ut det professionella program som fungerat mediokert under ett par decennier och kalla det elände, och behåll det hopkok av glad amatörkod vi har idag.....

Den som känner historien, osv...

Thomas

1
Bevaka tråden