Sudo rm har jag kört en gång. Det gick väl sisådär...
Det var i OS X begynnelse. På den tiden fanns det en jäkla massa buggar kvar och ett problem var att tömma papperskorgen. Jag läste om ett terminaltips som tömde papperskorgen med just sudo rm... nånting. Webbsidan som beskrev det hela använde Courier som typsnitt för terminalkoderna. Courier är en s k monospace-stil dvs alla tecken tar lika stor plats i sidled. I vissa fall kan det då bli gluggigt.
I mitt första försök med terminalen så läste jag alla varningar om att använda densamma, men om man bara skriver av allt noggrannt så borde man vara utom all fara. Efter ett snedstreck så blev texten gluggig p g a typsnittet och jag tolkade gluggen som mellanslag. Mellanslag i det här fallet gav den icke oväsentliga skillnaden att jag raderade hela Home-mappen!
Problemet med Courier förstod jag när jag i efterhand försökte kolla vad som gått fel. Hursomhelst... radera saker med Terminalen överlåter jag åt dom som är vana med det arbetssättet. Jag tycker Apple gjort en miss när man inte kan avinstallera Classic.
Kan man radera någon prefs-fil så den glömmer inställningen?