Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkligt spam???

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är detta för skoj?

Jag har två stycken mail-konton, ett på telia, och ett web-baserat som ligger på Passagen. När jag kollade min mail nyss - kontot på telia alltså - så hade jag fått ett meddelande från mig själv - någon form av skräpmail som bara innehöll en bilaga på noll byte - där min avsändaradress på passagen-kontot använts. Hur kan detta ha gått till?

Om jag tittar på brevhuvudet så verkar det så vitt jag kan förstå inte vara skickat från mitt passagen-konto, utan bara använda sig av den avsändaradressen, men jag vet egentligen inte hur man läser den information som finns i brevhuvudet. Om man tittar på den första av de 5 rader där det står "received" så står det "from av10-1-sn1.fre.skanova.net (av10-1-sn1.fre.skanova.net [81.228.11.177]" - är detta den egentliga avsändaren?

Det verkar ju inte sannolikt att det skulle vara en slump att jag får ett mail från mitt eget konto. Kan någon ha hackat sig in på Passagens mail-servrar och fått tillgång till de adresser jag har sparade där???(Min adress på telia finns där, eftersom jag skickat mail mellan mina konton för att testa att alla inställningar är riktiga.) Jag har bara fått tag på en person hittills som jag vet att jag har i adressboken på passagen, men hon har inte fått något liknande spam från mig.

Finns det något annat sätt att se sambandet mellan mina två konton?

Hur kan detta annars ha gått till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 14:33

Niclas,

Det låter som att någon på adressen (av10-1-sn1.fre.skanova.net [81.228.11.177]) har skickat spam med din Passagen-adress som avsändare.

Klassiskt spam-trick...

Eftersom adressen (av10-1-sn1.fre.skanova.net [81.228.11.177]) tillhör Telia enligt:

http://www.whois.sc/81.228.11.177

...så bör du höra av dig till Telia gällande detta spam.

Skicka ett mail till abuse@telia.net å berätta vad som skett, samt skicka med brevhuvuddet från det misstänkta mailet.

-Torkel

Tack för snabbt svar - jag ska skicka ett abuse-mail till telia. Men visst verkar det lite för märkligt att avsändaradressen och mottagaren ägs av samma person i det här fallet? Det kan väl inte vara en slump???

Hur svårt lösenord har du?

Ursprungligen av pizzabudet:

Hur svårt lösenord har du?

På Passagen menar du? Det innehåller 8 tecken, ett par av dem är siffror, en liten del av dem är en förvrängning av mitt namn (endast tre av de åtta tecknen överensstämmer) så det verkar inte sannolikt att någon har knäckt det.

Försökte bara med uteslutningsmetoden. Låter mycket besynnerligt. *funderar*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 15:48
Ursprungligen av pizzabudet:

Försökte bara med uteslutningsmetoden. Låter mycket besynnerligt. *funderar*

Det är inte alls besynnerligt. Det är ett klassiskt spam/virusknep att skicka vidare brev till alla i adressboken men med någon i adressboken som avsändare. Den personen som skickat brevet har antagligen BÅDA adresserna till trådskaparen i adressboken. Jag har personligen varit med om att någon på nyhetsbrevet Club Stockholm skickat ut virus till alla med mig som avsändare (reply på nyhetsbrevet var konfigurerat att studsa till alla). Var inte alls kul att få svaren på de mailen.....

/Kalle

Ursprungligen av kalleh:

. Den personen som skickat brevet har antagligen BÅDA adresserna till trådskaparen i adressboken.

Precis vad jag börjat gissa på också. Otrevligt, då är det kanske en massa folk som har fått det här skräpet från ett av mina konton.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 17:40
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Precis vad jag börjat gissa på också. Otrevligt, då är det kanske en massa folk som har fått det här skräpet från ett av mina konton.

Japp, det är väldigt obehagligt. Gissa om jag var upprörd när det drabbade mig.....

/Kalle

  • Oregistrerad
  • 2004-05-28 03:41

om du har loggat in från en annan dator än din egen så kan nån ha installerat en keystroke recorder och fått ditt lösenord.

Eller om du kollat din mail från en PC... då kan vad som helst hända!

1
Bevaka tråden