Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan nån maila mig clock.app?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-30 20:28

jag har tagit bort clock.app av misstag. Kan Du maila den till mig tack!

Senast redigerat 2004-06-05 21:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 00:49

Hmmm... Verkar ha tappat bort den själv också. Ni får gärna skicka den till mig också.

rajje (a) mac .se

Det finns väl ingen clock.app i MacOS X?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-05-31 01:21

jodå här finns den:
/System/Library/CoreServices/Menu Extras/Clock.menu/Contents/Resources/

använd Finder > Gå > Gå till mapp > klistra in

öppna klockan...

• Oregistrerad
  • 2004-05-31 09:42

Jag fattar inte, förut hade jag klockan nere i dock, men nu får jag inte dit den. Hur gjorde jag!?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 11:27

Nej, jag troir inte att det är det som är den vanliga klockan. Klock-programmet brukade vara ett riktigt program, där man kunde gå in i inställningar för att välja olika visningssätt och man kunde stänga av programmet som vanligt. Men den här "WindowClock" är bara ett flytande fönster som inte har någon programsymbol i dock och den går inte på något sätt att stänga av!

• Medlem
  • 2004-05-31 11:28

Det finns (minst) en widget till Konfabulator som flyter.

• Oregistrerad
  • 2004-05-31 12:32

I OS X 10.0 10.3 fanns ett clock.app program. Jag tror Apple tog bort det i senaste versionen av OS X. I alla fall min Panther Powerbook har ingen clock.app.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 15:56

Klockan finns kvar men har tagit sina visare och flyttat i under Datum och tid i Systeminställningar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-31 19:54
Ursprungligen av acke:

Klockan finns kvar men har tagit sina visare och flyttat i under Datum och tid i Systeminställningar.

Nä, den klockan har alltid funnits där.
Ja, det verkar helt enkelt som att klock-programmet inte finns längre. Inte för att jag någonsin använt det, men det var ju synd. Kanske.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 17:48
Ursprungligen av Rajje:

Nä, den klockan har alltid funnits där.
Ja, det verkar helt enkelt som att klock-programmet inte finns längre. Inte för att jag någonsin använt det, men det var ju synd. Kanske.

Skriver det en gång till. Clock.app har flyttat in under Datum & Tid. Ända som saknas är att du inte kan ha den i Dock.

Ursprungligen av acke:

Skriver det en gång till. Clock.app har flyttat in under Datum & Tid. Ända som saknas är att du inte kan ha den i Dock.

Jo visst! Men den får ett fult halvgenomskinligt fyrkantigt fönster runt den analoga klockan. Analogklockan ser jag mera som en kul leksak. Är det någon som verkligen använder den?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 22:00
Ursprungligen av acke:

Aha! Nu ser jag den där inställningen ja. (Trodde först att du menade den analoga klockan som finns under fliken "Datum och tid" i Datum och tid-panelen, och den klockan är ju en helt annan sak...)

Men om man använder den nya som finns i Systeminställningar, så måste man välja mellan menyraden och flytande fönster (man kan inte ha båda) och så blir det en ful ram runt den analoga klockan, som whoami säger.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-02 11:28
Ursprungligen av Rajje:

Aha! Nu ser jag den där inställningen ja. (Trodde först att du menade den analoga klockan som finns under fliken "Datum och tid" i Datum och tid-panelen, och den klockan är ju en helt annan sak...)

Men om man använder den nya som finns i Systeminställningar, så måste man välja mellan menyraden och flytande fönster (man kan inte ha båda) och så blir det en ful ram runt den analoga klockan, som whoami säger.

Wow! Den hade verkligen "flyttat in" i systeminställningarna! Juste! Nu kan man få tiden uppläst med mongo-från-yttre-rymdenröst också. Sweet!

• Oregistrerad
  • 2004-05-31 23:54

Konfubulator är skräp och jag rekommenderar inte det. Sist jag provade det för några månader sen slöade den ner datorn otroligt mycket. Ingen ide att använda en haxie som gör datorn seg.

//Rob

Det är ingen Haxie. Utan en såkallad Runtime enviroment för diverse scriptspråk, vad jag har fattat för.
Men jag håller med. Slöar ner mycket på en äldre dator. Men om du har en någorlunda snabb mac ser jag inget problem.

• Oregistrerad
  • 2004-06-01 11:34

iCal visar aktuellt datum i docken, sen hade jag en ikon brevid som visade klockan. Helt perfekt, snyggt och stiligt. Kom smidigt upp när man drog ner musen till docken. Nu vet jag inte hur jag ska göra för att få tillbaka denna. Har vi kommit fram till att det fanns en clock.app? Då kanske den finns på installationsskivan?

• Medlem
  • 2004-06-01 14:39

Jag har det inet installerad heller, eftersom jag tyckte det segade ner datorn, men eftersom vissa är helt lyriska tipsade jag i alla fall om klockorna. Take it or leave it. (I left it.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 16:58

Jakob & Rajje,

Kolla Er mail,

-Torkel

• Oregistrerad
  • 2004-06-01 19:08

Acke, Det är precis det jag saknar! Tack till de som mailat mig programmet!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-02 11:07

Vi får väl hoppas på Apple fixar den fula grafikbuggen. JAg har iofs på något sätt lyckats få bort det. Skriver igen när jag kommer på det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-04 21:39

För att få bort grafikbuggen så gjorde jag så här. Upp med runda klockan, klicka sedan ur och i knappen "Visa datum och tid". Vips!

1
Bevaka tråden