Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS | markera underliggande objekt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 10:17

Yo! Hur markerar man objekt under andra objekt i samma lager i IDCS? I quark kan man shift-alt-cmd-klicka så stegar man sig igenom de olika skikten av objekt på varandra (eller vad det nu var för kommandon). Finns detta i IDCS?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-05-12 10:22
Ursprungligen av dboy:

Yo! Hur markerar man objekt under andra objekt i samma lager i IDCS? I quark kan man shift-alt-cmd-klicka så stegar man sig igenom de olika skikten av objekt på varandra (eller vad det nu var för kommandon). Finns detta i IDCS?

Jag har inte själv CS men i ID2 är det bara att hålla nere äpplet o klicka
(Tror jag det var. Kan inte testa just nu)

/Bauer

Japp fungerar fortfarande med cmd+klick i CS

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 10:30

Underbart!!!

det finns också kommandon för att markera över-/underliggande objekt i Objekt-menyn. Med deras hjälp kan man markera utan att använda musen. De alternativ som inte har fördefinierade kortkommandon kan man på vanligt vis ange egna för, om man tillhör typen som gillar att jobba med kortkommandon

men hur gör man för att komma åt ett objekt som ligger på mallsidan när det ligger under ett annat?
som till exempel en ruta för bildtext som ligger på en bild?
jag har varit tvungen att minska och dra undan överliggande ramar och det känns primitivt...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-09 13:34
Ursprungligen av johan/c:

men hur gör man för att komma åt ett objekt som ligger på mallsidan när det ligger under ett annat?
som till exempel en ruta för bildtext som ligger på en bild?
jag har varit tvungen att minska och dra undan överliggande ramar och det känns primitivt...

Gå till mallsidan och gör på samma sätt.

/Bauer

  • Oregistrerad
  • 2004-06-09 14:08

en annan bökig grej är att markera flera objekt från mallsidorna ute bland de vanliga sidorna. Att klicka på objekt för objekt tar tiiiiid om man har ett gäng som ska bort... (vilket jag har... nu... zzz...)

Då går man till sidpaletten och väljer "Lås upp alla mallsidesobjekt" (eller något liknande, kommer inte ihåg på rak arm

Jobba med lager är något jag rekommenderar även för enklare layouter. Bara klicka låsen i legerpaletten å sen dra och "känslomarkera" rätt över allt annat som ligger låst under. Man måste dock ha detta som lite rutin. Det hjälper föga att börja tänka lager när man redan sitter med 10 saker på varandra i ett och samma lager.

Japp, lager är najz, då kan man också Alt-klicka på lagernamnet så markeras alla objekt på det lagret

Självklart!
Nu har jag byggt om tidningsmallarna jag håller på med. Ett lager för bilder, ett för text, ett för ramar och spaltstickor och ett för övrig grafik. Nu börjar det flyta! Tack för påminnelsen!
/QX-switcher

1
Bevaka tråden