Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dropskuggor i Indesign CS ?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-09 13:35

När jag använder dopskugga på en rubrik som ligger ovanpå ett foto så blir det en vit/grå kant runt detta objekt när jag tittar på den pdf som jag har genererat.

Har provat den snabba varianten med exportera till PDF, med både högupplöst och lågupplösta inställningar + att jag skrivit ut högupplöst .ps för att sedan använda distillern.... Resultatet blir dock densamma... vit/grå ramkant runt objektet som ska ha dropskuggan... detta syns bara i pdf:en och ej i Indesign CS.

Hur löser man detta? är det någon som vet?

mvh Anja

Ursprungligen av Anja:

När jag använder dopskugga på en rubrik som ligger ovanpå ett foto så blir det en vit/grå kant runt detta objekt när jag tittar på den pdf som jag har genererat.

Har provat den snabba varianten med exportera till PDF, med både högupplöst och lågupplösta inställningar + att jag skrivit ut högupplöst .ps för att sedan använda distillern.... Resultatet blir dock densamma... vit/grå ramkant runt objektet som ska ha dropskuggan... detta syns bara i pdf:en och ej i Indesign CS.

Hur löser man detta? är det någon som vet?

mvh Anja

Vad använder du för att titta på PDF filen? Apple's Förhandsvisning eller någon Acrobat version?
Frågar eftersom förhandsvisning inte fullt ut kan visa transparens och det kan uppenbara sig på detta viset.

/Mattias

  • Medlem
  • 2004-06-09 14:50
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Vad använder du för att titta på PDF filen? Apple's Förhandsvisning eller någon Acrobat version?
Frågar eftersom förhandsvisning inte fullt ut kan visa transparens och det kan uppenbara sig på detta viset.

/Mattias

Jag använder Acrobat Professional 6.0, det kommer även med vid utskrift. Har även provat på kollegas dator med samma fel...

Ursprungligen av Anja:

Jag använder Acrobat Professional 6.0, det kommer även med vid utskrift. Har även provat på kollegas dator med samma fel...

I så fall får du nog berätta lite mer.
Vad är det för version på InDesign CS (3.0 eller 3.0.1?).
Vad är det för bild du monterat? PSD, TIFF, Raster EPS, Vektor EPS, AI, PDF...
Vad är det för färg på texten & skuggan? Vad har skuggan för blandningsläge?
osv..

/Mattias

  • Medlem
  • 2004-06-09 15:25
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

I så fall får du nog berätta lite mer.
Vad är det för version på InDesign CS (3.0 eller 3.0.1?).
Vad är det för bild du monterat? PSD, TIFF, Raster EPS, Vektor EPS, AI, PDF...
Vad är det för färg på texten & skuggan? Vad har skuggan för blandningsläge?
osv..

/Mattias

Indesign CS 3.0.1 engelsk version

Bilden har jag provat att montera som .tif i cmyk resp rgb läge, har även provat att spara den som PSD eps med samma resultat. Har provat med högupplöst resp lågupplöst bild.

Textens färg är vit. Skuggans färg är förvalt (black).
Dropskugga är MULTI, med värden 50%, 1, 1, 1

Typsnittet är News Gothic Stn. Har tryckt ihop texten på höjden (90%) och expanderat 150% och minskat mellanrummet med värdet -50

Texten är uppdelad i två block där varje textblock innehåller några få ord. De har båda samma dropskugge inställning ligger och på olika ställen på sidan/fotot. Övrig grafik såsom eps logo etc som också ligger på fotot men utan dropskugga får ej denna vita ram runt sig när man tittar på pdf:en.

Har testat att göra nytt dokument, skrivit in nya texter/textblock, använt annat typsnitt, ändrat kerningsvärderna etc. Detta även på en annan dator.

Vad göra?

Ursprungligen av Anja:

Indesign CS 3.0.1 engelsk version
Har testat att göra nytt dokument, skrivit in nya texter/textblock, använt annat typsnitt, ändrat kerningsvärderna etc. Detta även på en annan dator.

Vad göra?

Har efterliknat det så gott jag har kunnat, inte kunnat återskapa någon konstig "ram" eller sådant.
Vad använder du för PDF export inställning, vad har du för förenklingsinställning om du exporterar PDF 1.3?

/Mattias

  • Medlem
  • 2004-06-09 16:07
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

Har efterliknat det så gott jag har kunnat, inte kunnat återskapa någon konstig "ram" eller sådant.
Vad använder du för PDF export inställning, vad har du för förenklingsinställning om du exporterar PDF 1.3?

/Mattias

Har provat att skriva ut en postscript som jag sedan har distillerat i distillern tillhörande Acrobat Professional 6.0. Gjorde detta med den högupplösta bilden. I distillern provade jag "minsta möjliga filstorlek". Annars har jag provat Indesigns pdf export, både den med Press och den med screen. förinställda default värden. samma resultat på alla...

MEN..... du gav mig en liten idé som jag nu har provat.... jag frångick att exportera i PDF 1.3.... testade PDF 1.4 det fungerar! wow, ska be min reprkollega att prova detsamma innan jag ropar hej....

jag skriver in mitt svar sedan, så att andra kanske får hjälp / tack för dina svar och frågor /anja

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-09 16:08

Jag stötte på problem vid tryck en gång med en PDF som var i version 1.3 och hade skuggor. Men med version 1.4 funkade det bra. Nu kör jag alltid med v 1.4 på PDFer till tryck.

Kan det påverka saken?

PDF 1.4 hjälper såtillvida att transparensen inte förenklas, och därmed ser man inte den effekten. Det betyder dessvärre inte att problemet är borta, eftersom långt ifrån alla tryckerier hanterar PDF 1.4, och därmed måste genomskinlighetsförenkla i ett senare skede.

Jag skulle tro att dettta rör som ett färghanteringsproblem: Vad händer om du aktiverar färghantering, ser till att färgrymden för genomskinlighetsförenkling är ställt på CMYK ser till att bilden du använder har konverterats till samma ICC-profil som du angett för dokumentet?

Berätta gärna vilka färginställningar du har för dokument, respektive bild och hur dina PDF-exportinställningar ser ut

Jag jobbar på ett tryckeri som kör AGFA Apogee PDF-rip. Deras senaste X-version stödjer IDs transparens inga tidigare. Det är säkert 75% av tryckerierna som sitter buttra och arga över detta just nu. Alla måste uppdatera.

Detta gäller även trasparens gällande plattor och bilder. Här kan man dock komma förbi problemet genom att göra plattan som bild i ex. photoshop.

Tudelo

Är det en väldigt tunn vit "kant" kan det nog vara sk stitching som uppträder mellan smådelarna som bildas när man plattar till transparanseffekter. De ligger egentligen dikt an men när acrobat ska jämna till skärmvisningen syns de plötsligt. Stäng av kantutjämning för vektorgrafik i Acrobat så slipper du se dem. Knepigt att de syns på utskrift, iofs. Kan vara värt att kolla att inte bläcksprutan lägger på några effekter. Min Epson C64 hemma har t ex ett läge som ska ge lågupplösta bilder bättre kvalite, eventuellt kan det ha samma effekt som kantutjämningen i acrobat.

Det kan ju vara värt att testa att göra om texten till banor bara för att se om det blir annorlunda.

1
Bevaka tråden