Jag vet inte om jag sarar på dina frågor Linus, men jag tänkte dela med mig av vad jag vet om blixtar och D70.
Jag köpte D70 kit:et och via en polare köpte jag en extern blixt i USA, Sigma EF-500 DG Super. Köpet av Sigmablixten var lite av en chansning, för min budget var mycket pressad och ajg skulle inte ha råd att köpa den i sverige. Den funkar bra med Nikon D100, vilket jag både läst och testat själv (och jag är INGET proffs, men det var bara plug and play, zoom funkade automatiskt och så vidare). Men... här kommer det kluriga.
Den stödjer inte D70:n i något av automatlägena och jag måste ställa in allt själv, vilket inte är direkt lätt (iaf inte för en nybörjare) och inte speciellt kul att ha EN SAK TILL att måsta pilla på för att få hyffsade bilder. När jag upptäckte detta så gick jag till min lokala fotohandlare (Fotohörnan) och frågade om jag kunde få titta på en sunpak, som en försäljare hade rekommenderat till D70:n. Men då bad han om ursäkt för att han 'lurat' mig, för han hade just fått reda på att ingen piratblixt funkar med D70:n i automatläge, i dagsläget. En liten "rolig" bugg är också att så fort jag sätter fast sigmablixten på D70:n så ställer den om klockan till startläget (och "clock" börjar blinka på displayen) vilket jag tolkar som ett litet finger från Nikon...
Jag tittade själv på SB-50DX blixten, men blev avskräckt då den bara tar sånna dära dyra icke-uppladningsbara kamerabatterier, så den gick bort.
Just nu så har jag inte råd med nikons egna SB-800, vilket nog skulle vara det bästa (eller SB-600 som dock inte kommit ut ännu) eller att sigma (eller någon annan) bygger en blixt som stödjer D70:n och iTTL, men det lör ju dröja ett tag. Så för tillfället så behåller jag sigman, för jag känner att den är mycket bättre än ingen extern blixt alls. Men jag svär ju över varje gång jag måste ställa om klockan på kameran....
Hm.. det där blev ett ganska pratigt inlägg upptäckte jag. Alltså: 'Sigma EF-500 DG Super' stödjer dTTL och funkar fint med D100:n, men D70:n stödjer inte dTTL och blixten måste då ställas in helt manuellt. Och för närvarande är det inga tredjeparts-/piratblixtar som stödjer D70:n i automatläge (iTTL).