Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blixt till D70

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 09:07

Behöver hjälp, det är okända vatten det här.

Har köpt en Nikon D70 och behöver köpa en blixt.
Problemet är att dom är skitdyra, eller 2600 spänn och uppåt (Nikons egna med start på SB-600) och det är dyrt för mig, har precis köpt en massa andra grejor och vill komma undan med en tusing för en simpel blixt.

Det finns blixtar för tusingen men dom är inte "kompatibla" tydligen och jag måste då ställa in den (blixten) manuellt.

Jag har då egentligen två frågor.
1. Vad innebär det att ställa in blixten manuellt? Är det jobbigt och kommer jag hata det? Prognosen är att blixten inte används ofta, men ibland. Typ.
2. Är blixtar för tusingen skräp eller där i krokarna?

Tackar ödmjukast för upplysningar

• Oregistrerad
  • 2004-05-12 11:09

Det fina med att ha en blixt som är fullt kompatibel med kameran är som sagt att den ställer in sig helt automatiskt.
Och, ja... Du kommer antagligen hata att ställa in en billigare blixt automatiskt. För det är inte bara blixtstyrkan som ska ställas in...
En del blixtar har sk. zoomhuvud, det ställer in blixtens spridning beroende på hur mycket du zoomat med objektivet. Sen måste du hålla reda på avståndet till motivet och vilket bländarvärde du ställt in på kameran. Du måste antagligen ställa in iso-talet manuellt också. Det är en del saker att hålla reda på. Alla dessa saker är sånt som kameran/blixten sköter själv om de är kompatibla.

En annan sak att ta med i beräkningen är blixtens sk. ledtal. Det är ett mått på blixtens totala styrka, dvs. hur mycket den kan blixtra. På blixtar runt tusenlappen brukar ledtalet vara lågt = svag blixt = mindre användningsområde.
Billiga blixtar kanske inte ens har alla de inställningsmöjligheter som man vill ha/behöver. Man kan då bli ganska begränsad.

Sen tror jag att den största fördelen med att köpa en lite dyrare blixt är TTL. Det står för "Through The Lens" och innebär att kameran mäter det blixtljus som nått motivet med sin inbyggda ljusmätare och "stänger av" blixten när det är tillräckligt. Mycket smidigt och det funkar oftast mycket bra.

Scandinavianphoto finns denna:
Nikon SB-50DX: 2195:-

Ursprungligen av jimmy.r:

Scandinavianphoto finns denna:
Nikon SB-50DX: 2195:-

Såvitt jag förstår är ovan nämnda SB-50DX inte ett dugg mer TTL-kompatibel med D70 än piratblixtarna. Alltså inte alls. Köpte en D70 igår, verkar vara en mycket trevlig kamera f.ö., men funkar med automatik med min befintliga SB-50DX gör den inte. Om jag inte fått allting om bakfoten. Den verkar bara funka i manuellt läge och det lär man inte orka hålla på och palta med. Suck, jag hade kallt räknat med att kunna använda den blixten, nu blir det att slanta upp ytterligare kulor för en SB-600...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 11:25

Alright. Tack för svaret, är något klokare.

• Medlem
  • 2004-05-17 14:44

Jag vet inte om jag sarar på dina frågor Linus, men jag tänkte dela med mig av vad jag vet om blixtar och D70.

Jag köpte D70 kit:et och via en polare köpte jag en extern blixt i USA, Sigma EF-500 DG Super. Köpet av Sigmablixten var lite av en chansning, för min budget var mycket pressad och ajg skulle inte ha råd att köpa den i sverige. Den funkar bra med Nikon D100, vilket jag både läst och testat själv (och jag är INGET proffs, men det var bara plug and play, zoom funkade automatiskt och så vidare). Men... här kommer det kluriga.

Den stödjer inte D70:n i något av automatlägena och jag måste ställa in allt själv, vilket inte är direkt lätt (iaf inte för en nybörjare) och inte speciellt kul att ha EN SAK TILL att måsta pilla på för att få hyffsade bilder. När jag upptäckte detta så gick jag till min lokala fotohandlare (Fotohörnan) och frågade om jag kunde få titta på en sunpak, som en försäljare hade rekommenderat till D70:n. Men då bad han om ursäkt för att han 'lurat' mig, för han hade just fått reda på att ingen piratblixt funkar med D70:n i automatläge, i dagsläget. En liten "rolig" bugg är också att så fort jag sätter fast sigmablixten på D70:n så ställer den om klockan till startläget (och "clock" börjar blinka på displayen) vilket jag tolkar som ett litet finger från Nikon...

Jag tittade själv på SB-50DX blixten, men blev avskräckt då den bara tar sånna dära dyra icke-uppladningsbara kamerabatterier, så den gick bort.

Just nu så har jag inte råd med nikons egna SB-800, vilket nog skulle vara det bästa (eller SB-600 som dock inte kommit ut ännu) eller att sigma (eller någon annan) bygger en blixt som stödjer D70:n och iTTL, men det lör ju dröja ett tag. Så för tillfället så behåller jag sigman, för jag känner att den är mycket bättre än ingen extern blixt alls. Men jag svär ju över varje gång jag måste ställa om klockan på kameran....

Hm.. det där blev ett ganska pratigt inlägg upptäckte jag. Alltså: 'Sigma EF-500 DG Super' stödjer dTTL och funkar fint med D100:n, men D70:n stödjer inte dTTL och blixten måste då ställas in helt manuellt. Och för närvarande är det inga tredjeparts-/piratblixtar som stödjer D70:n i automatläge (iTTL).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-17 15:10

Juste, tack för det. Har inte SB-600 kommit? Tänkte ju precis svälja och köpa en sån även fast priset är mer än vad jag skulle önskat.

Vad menar du med att blixtarna inte fungerar i automatläge? Funkar dom i dom andra lägena?
Jag ställer in kameran manuellt (läge "m").

• Medlem
  • 2004-05-17 17:07
Ursprungligen av Linus:

Juste, tack för det. Har inte SB-600 kommit? Tänkte ju precis svälja och köpa en sån även fast priset är mer än vad jag skulle önskat.

Vad menar du med att blixtarna inte fungerar i automatläge? Funkar dom i dom andra lägena?
Jag ställer in kameran manuellt (läge "m").

Nope SB-600 har inte kommit ännu vad jag vet, mend en ska komma mycket snart.

Jaha ursäkta jag är lita otydlig märkte jag

Både kamera och blixt har olika "Mode"/lägesval och jag menade att man på blixten inte kunde använda det bekväma auto-lägena. Min sigma har: TTL BL, TTL, Manual, Multi och två till lägen (som jag inte kan namnet på).

Blixten funkar bra om man trycker fast den i blixtskon har den igång, den 'blixtrar' om den är påslagen. Och om man har "Automat"-läget valt på D70:n, så används blixten då kameran tycker att den behövs. Precis som den interna blixten.

Det jag menade var att man på blixten måste ha valt "Manual" eller "Multi" (eller någon av de andra manuella lägena) och ställt in styrka, bländare, hur mycket man zoomat osv. Med D100:an så kunde jag använda dTTL läget på blixten, då behövde jag bara ha blixten påslagen så fixade den allt sånt själv (den hämtar information om vad man valt för bländare, hur mycket man zoomat osv). Och småsaker som att blixtens display lyser upp när man trycker på knappen för att lysa upp displayen på D70:n

Så använder jag min blixt nu, så måste ställa in bländare, slutartid osv både på kamera OCH blixten.

Jag har en SB-28 som jag köpte begagnat av någon på fotosidan (mycket nöjd med köpet) och använder den till min Coolpix 5700 som inte direkt har stöd för TTL, eller främst är det för att den smäller iväg den interna blixten också och man kan bara stänga av den interna blixten genom att ställa in Continous shots eller liknande. Mycket irriterande. Nåja, på SB-28:an är det lätt att ställa in blixten i alla fall. Man kikar bara i kameran och ser vilket bländarvärde man fått när man zoomat in och ställer in blixten genom plus- och minusknappar. Går snabbt och väldigt enkelt och man slipper försöka lista ut hur långt avståndet är mellan en själv och objektet, plus att beräkna zoomen osv. Helst hade man ju som sagt velat att allt funkade utan en massa extrajobb.

Nikon vill tjäna pengar på något. Enligt uppgift så tjänar de knappt något på kameran, men de bytte blixtsystem så man tvingas köpa deras dyra blixtar om man inte vill göra manuella inställningar....

Har mailat och skällt på Nikon. Men de anser att det behövs mer moderna blixter och valde att plocka bort stöd för alla gamla blixtar så man tvingas köpa deras blixtar.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-09-06 06:51

Funderar på Nikon D80 och har en gammal Sunpack 3600 (blixt) från början av 90-talet, med stöd för Nikons TTL-teknik.
Blixten har suttit på en Nikon FA och fungerade där (med TTL).

a. Finns det någon risk att använda "gamla" blixtar som denna med ny kamera?

b. Jag _tror_ att "vanlig" TTL fungerar trots att D80 stöder iTTL - någon som vet om det stämmer?

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-09-25 22:26
Ursprungligen av Micke F:

Funderar på Nikon D80 och har en gammal Sunpack 3600 (blixt) från början av 90-talet, med stöd för Nikons TTL-teknik.
Blixten har suttit på en Nikon FA och fungerade där (med TTL).

a. Finns det någon risk att använda "gamla" blixtar som denna med ny kamera?

b. Jag _tror_ att "vanlig" TTL fungerar trots att D80 stöder iTTL - någon som vet om det stämmer?

Någon?

Min D80 kommer vilken dag som helst

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-26 14:27

Vad jag vet så är dom kompatibla. Det är samma socket, och samma anslutningar. Enda anledning till att det inte skulle fungera är väl i så fall att dom kommunicerar på olika sätt. Ring Nikon?

Testkört D70 + sigman... och den funkar inte. Vet inte varför men automatiken fungerar inte...

1
Bevaka tråden