Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med behörigheter!!! Hjälp!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, jag är relativ ny i OS X Panther och på jobbet har vi nu en ny maskin(G5) som jag satt upp. Har tills nu struntat i detta med rättigheter & behörigheter. Jag har admin-rättigheter, står så när man kollar upplagda konton, och 2 kolleger har fått "Standardkonton".

I min enfald trodde jag att de objekt/mappar, som ligger i den nedre vänstra tabellen vid öppnande av hårddiskfönstret, ägdes gemensamt av alla kontoinnehavare. Dvs kunde delas fritt och allt innehåll synligt för alla. Mapparna det gäller är de som heter "Program", "Dokument", "Filmer" etc. Jag la därför några filer i nämnda "Dokument"-mapp som min kollega behövde tillgång till. Vid inloggning såg han inte "min" mapp?! Jag loggade in och tog info på "Dokument"-mappen och, ve o fasa, ändrade behörigheten till system istället. Trodde med min logik att detta skulle avhjälpa problemet.

Problemet är nu än värre! Nu nekas även jag tillträde till mappen, får bara upp ett fönster som säger "Mappen "Dokument" kunde inte öppnas eftersom du inte har tillräcklig behörighet.", så snälla nån, hur gör jag för att rätta till mitt misstag???

Och hur skulle jag ha gjort för att skapa en gemensam mapp, lätt tillgänglig med fulla rättigheter för alla som har konto på datorn?

Hoppas någon av er därute vill hjälpa mig ur denna "genanta" situation.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-16 11:10

Det du beskriver är egentligen inget behörighetsproblem. Alla konton har sin egen uppsättning av "Dokument", "Filmer" etc. Att ge din "Dokument"-mapp systembehörighet hjälper inte. Det finns nämligen flera "Dokument"-mappar i datorn. En för varje användare, som sagt. Använd de andra kontonas "dropbox" eller "Shared Items".

Ditt andra problem är relativt enkelt att lösa. "Ta tillbaka" rättigheterna. I t.ex. Terminal (vilket iofs kan vara omöjligt om man inte vet hur man ska göra). Så här ska behörigheten se ut för din "Dokument"-mapp:

drwx------ 21 wire staff 714 8 Jun 21:56 Documents

Förslagvis med följande komandon:

cd $HOME
sudo chown -R wire Documents
# Möjligen även:
sudo chmod -R u+rwx Documents

(byt ut wire mot ditt namn)

Senast redigerat 2004-06-16 11:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-16 11:23

Fixa tillbaka rättigheterna till din Dokumentmapp.
Visa info:Ägare och behörigheter:Detaljer:Ägare:Din användare Här väljer du din användare i stället för System.
Kan du inte göra ändringar, klicka på det lilla hänglåset t h och skriv ditt lösen.

Ok Wire, som jag inledde mitt rop på hjälp så är jag grön i OS X, för att inte tala om terminalen!!! begriper tyvärr inte riktigt dina instruktioner. Har provat och kommit förbi inloggning med lösenord men sedan vill det sig inte riktigt.

sudo chown -R mittnamn Documents resulterar i "Invalid argument" när jag sätter ett $-tecken direkt efter mitt namn. utan $-tecknet händer ingenting, får bara upp en ny rad. Ditt andra förslag ger samma magra resultat.

Har hört talas om ett program som heter cocktail, kunde det vara till någon hjälp med mitt problem?!

Gernz, jag önskade att jag ens kunde markera mappen Dokument! m a o jag kan inte ens välja att visa info innan det retliga fönstret med texten "Mappen "Dokument" kunde inte öppnas eftersom du inte har tillräcklig behörighet." poppar upp.

Ok, några fler idéer på hur jag ska göra?

Tack Wire!

Jag var lite förhastad i min slutsats att dina kommandon inte fungerade, de fungerade visst! däremot är jag mindre säker vilket av dina tips som fungerade... Terminalen ger ju inte någon översvallande respons ifrån sig direkt.

Så tack igen Wire, helt plötsligt blev dagen mycket ljusare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-16 13:11

Verkar som det löst sig.
Tänkte att jag skulle utveckla mitt svar lite mer iaf.

Det du ser till vänster i finder fönster är inte mappar eller alis i vanlig mening utan de är att betrakta som knappar.
Det går inte att markera dem och vis info eller högerklicka på dem.
Inställningarna måste göras på respektive mapp som ligger i din hem katalog.

Macintosch HD/användare/din hemma mapp/

Där markerar du mappen "Dokument" och väljer "visa info".

Då skall du få upp infofönstret och du kan göra ändringarna du vill.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-16 21:34
Ursprungligen av charger68:

Jag var lite förhastad i min slutsats att dina kommandon inte fungerade, de fungerade visst! däremot är jag mindre säker vilket av dina tips som fungerade... Terminalen ger ju inte någon översvallande respons ifrån sig direkt.

Så tack igen Wire, helt plötsligt blev dagen mycket ljusare!

'cd $HOME' säkerställer att du står i din hemmamapp. Change Directory till hemmamappen ($HOME).

'sudo chown -R <namn>Documents' gör att du byter ägare (change owner) på alla dokument/filer i mappen med alla underliggande mappar (-R).

'sudo chmod -R u+rwx Documents' ser till att du (u=user - ägaren) har alla rättigheter till alla filer/mappar. Vissa filer får "onödigt" rättigheterna 'rwx', men det spelar mindre roll.

Så 'chown' gjorde nog hela jobbet i detta fall, eftersom alla "file-modes" inte ändrades när du ändrade ägaren till 'system'.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 12:43

Kör reparera behörigheter i "skivverktyg"...
Om det inte funkar bra med "dropbox" så skapa en grupp, sätt er tre som medlemmar och sätt den som "gruppbehörighet" med läsa och skriva...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-16 13:18
Ursprungligen av Pär:

Kör reparera behörigheter i "skivverktyg"...
Om det inte funkar bra med "dropbox" så skapa en grupp, sätt er tre som medlemmar och sätt den som "gruppbehörighet" med läsa och skriva...

Hur skapar man nya grupper?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 14:02
Ursprungligen av Gernz:

Hur skapar man nya grupper?

Netinfo manager... Och man får fasen hålla tungan precis rätt i munnen...
(edit: Var ju ett tag sedan jag provade, men jag har i vart fall för mig det å det bestämdaste)

Men eftersom "alla" users är med i "staff" så kan man nog sätta gruppbehörigheter på "staff" och rättigheter "läsa och skriva"...
Är inte hundra på om detta kan skapa några säkerhetsproblem, men tror inte det... Prova det på dropboxarna...

1
Bevaka tråden