Ok, jag är relativ ny i OS X Panther och på jobbet har vi nu en ny maskin(G5) som jag satt upp. Har tills nu struntat i detta med rättigheter & behörigheter. Jag har admin-rättigheter, står så när man kollar upplagda konton, och 2 kolleger har fått "Standardkonton".
I min enfald trodde jag att de objekt/mappar, som ligger i den nedre vänstra tabellen vid öppnande av hårddiskfönstret, ägdes gemensamt av alla kontoinnehavare. Dvs kunde delas fritt och allt innehåll synligt för alla. Mapparna det gäller är de som heter "Program", "Dokument", "Filmer" etc. Jag la därför några filer i nämnda "Dokument"-mapp som min kollega behövde tillgång till. Vid inloggning såg han inte "min" mapp?! Jag loggade in och tog info på "Dokument"-mappen och, ve o fasa, ändrade behörigheten till system istället. Trodde med min logik att detta skulle avhjälpa problemet.
Problemet är nu än värre! Nu nekas även jag tillträde till mappen, får bara upp ett fönster som säger "Mappen "Dokument" kunde inte öppnas eftersom du inte har tillräcklig behörighet.", så snälla nån, hur gör jag för att rätta till mitt misstag???
Och hur skulle jag ha gjort för att skapa en gemensam mapp, lätt tillgänglig med fulla rättigheter för alla som har konto på datorn?
Hoppas någon av er därute vill hjälpa mig ur denna "genanta" situation.