Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbkommandon i Quark 6.1

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-16 02:15

Hur kan det vara möjligt att det längre inte går och kerna och spärra med snabbkommandot (shift-alt-äpple +k & l) samt ändra kägel (shift-alt-äpple +q & w) i Quark 6 ?

Har tittat igenom forumet här men inte hittat något skrivet om det så jag börjar tro att det bara är min version som strular...

Tips om hur man antingen ställer in quark så att det åter igen går att kerna och ställa kägel med samma tangenter som i tidigare versioner (som ovan angett) eller tips om vart jag istället hittar dessa snabbkommandon i quark 6 mottages mer än gärna.

...

Samt undrar jag om någon vet någon gyllene medelväg att skapa lågupplösta pdf:er direkt från quark (exportera - layot som pdf) utan att dom blir 1,6 MB stora. Alltså undrar jag om det finns nån inställning som motsvarar Distillers extraordinära lättviktspaket "För skärm" där samma pdf väger typ 56 k istället för 1 MB....?

HÄLSAR ERLANDSSON

• Oregistrerad
  • 2004-06-16 07:39

Under FAQ på den här sidan finns information om var dessa snabbkommandon har hamnat.

Angående PDF, under fliken "Uppgiftsalternativ" i PDF-exportalternativ hittar du inställningarna för kvalité. Hög JPEG-kompression och en upplösning på 72 genererar små PDFer. Testa med lite olika kompressionsgrader för att hitta den "gyllne medelvägen".

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-06-17 21:56
Ursprungligen av Erlandsson:

Hur kan det vara möjligt att det längre inte går och kerna och spärra med snabbkommandot (shift-alt-äpple +k & l) samt ändra kägel (shift-alt-äpple +q & w) i Quark 6 ?

Har tittat igenom forumet här men inte hittat något skrivet om det så jag börjar tro att det bara är min version som strular...

Tips om hur man antingen ställer in quark så att det åter igen går att kerna och ställa kägel med samma tangenter som i tidigare versioner (som ovan angett) eller tips om vart jag istället hittar dessa snabbkommandon i quark 6 mottages mer än gärna.

...

Samt undrar jag om någon vet någon gyllene medelväg att skapa lågupplösta pdf:er direkt från quark (exportera - layot som pdf) utan att dom blir 1,6 MB stora. Alltså undrar jag om det finns nån inställning som motsvarar Distillers extraordinära lättviktspaket "För skärm" där samma pdf väger typ 56 k istället för 1 MB....?

HÄLSAR ERLANDSSON

Riktigt surt är det! Men ännu värre är att snabbkommandot för att växla verktyg i verktygslisten krockar med Finders programmväxlare. Om man åtminstone kunde ändra på det. kan man stänga av programväxlaren i Finder tro? Jag har inte letat så värst mycket men om jag behöver kommer jag att hacka sönder hela OSX för att bli av med skiten...

• Medlem
  • 2004-06-22 11:32
Ursprungligen av Quarken:

Riktigt surt är det! Men ännu värre är att snabbkommandot för att växla verktyg i verktygslisten krockar med Finders programmväxlare. Om man åtminstone kunde ändra på det. kan man stänga av programväxlaren i Finder tro? Jag har inte letat så värst mycket men om jag behöver kommer jag att hacka sönder hela OSX för att bli av med skiten...

Jag vet ju inte hur ni jobbar, men de enda verktyg jag brukar pendla mellan är de två översta. I tidgare versioner växlar man mellan de två med Shift+F8. Finns den funktionen kvar i QXP6 så skulle iaf jag vara nöjd.

...även om jag av princip håller med om att det borde vara möjligt att få det som man vill ha det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-18 00:10

Fast det kommandot är bytt till Ctrl + Cmd + Tab, så det krockar inte alls! Däremot måste man vara rätt fingerfärdig för att få till det, särskilt när man ska lägga till Shift också.

• Medlem
  • 2004-06-18 01:30
Ursprungligen av HL:

Fast det kommandot är bytt till Ctrl + Cmd + Tab, så det krockar inte alls! Däremot måste man vara rätt fingerfärdig för att få till det, särskilt när man ska lägga till Shift också.

Inte optimalt kanske, men om man har tummen på ctrl, pekfingret på cmd och ringfingret på tab, så funkar det. Sedan får tummen dubbla på shift också.

Quark spelar man på som en kyrkorgel. Blir programmen för enkla tappar man skärpan.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-06-19 14:44
Ursprungligen av stfm:

Inte optimalt kanske, men om man har tummen på ctrl, pekfingret på cmd och ringfingret på tab, så funkar det. Sedan får tummen dubbla på shift också.

Quark spelar man på som en kyrkorgel. Blir programmen för enkla tappar man skärpan.

Tummen på ctrl? Måste man inte vara missbildad för att klara en sån kombination?

Jag menade att de nya snabbkommandona är idiotiska. 4 tangenter med en hand är åtminstone en för mycket. Det hade varit bättre att kunna stänga av Finders programväxlare på något sätt...

• Medlem
  • 2004-06-20 01:19

Tummen på ctrl? Måste man inte vara missbildad för att klara en sån kombination?

Vad försöker du säga?

Som jag sa är det inte optimalt, men det är enda fingersättningen jag hittat för att göra det med en hand. Jag brukar iofs använda musen istället... det där lät inte helt bra.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-06-20 19:52
Ursprungligen av stfm:

Vad försöker du säga?

Som jag sa är det inte optimalt, men det är enda fingersättningen jag hittat för att göra det med en hand. Jag brukar iofs använda musen istället... det där lät inte helt bra.

Tummen på Cmd möjligtvis men inte på Ctrl...såvida du inte är enarmad och måste använda högerarmen. Jag tror att du har förväxlat namnen på knapparna. Ctrl sitter längt ut på tangentbordet och där har man sällan tummen...

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-06-19 23:56
Ursprungligen av HL:

Jag löste detta med hjälp av Application Enhancers och PullTab. Fungerar perfekt!
Gamla växla verktyg-kommandot i Quark kom tillbaka!!!

Växla program i Finder kan jag vara utan. Det finns andra programväxlare istället.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-06-24 18:49

Jag löste detta med hjälp av Application Enhancers och PullTab. Fungerar perfekt!
Gamla växla verktyg-kommandot i Quark kom tillbaka!!!

Växla program i Finder kan jag vara utan. Det finns andra programväxlare istället.

===================================================

VARNING!
DETTA VAR INGEN BRA IDÉ!

Nu vet jag varför de har tagit bort kortkommandot.
Om man växlar verktyg med kortkommando (efter att ha lagt in PullTab) får man en "ny" bugg istället...som Quark känner till men bevisligen inte vill skylta med.

Direkt efter att man växlat verktyg och sedan försöker använda mellanslagstangenten slås kortkommandot för "ångra" på och låser mellanslag. Man blir tvungen att slå dubbla mellanslag (halleluja) för att komma förbi denna bugg.

Quark själva rekommenderar att man använder Cmd + mellanslag för de som råkat ut för detta (gudars!), men det nämns inget om att buggen egentligen är en krock med det gamla kortkommandot för verktygsväxling.

Med andra ord - buggen fanns redan vid släppet av 6.1 vilket Quark måste ha haft kännedom om.

Det går små rykten om att version 6.2 kommer i juli/augusti och att en av nyheterna är att kort-kommandon ligger mer som i 4.1.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-06-19 14:47
Ursprungligen av Roland:

Det går små rykten om att version 6.2 kommer i juli/augusti och att en av nyheterna är att kort-kommandon ligger mer som i 4.1.

Gud, låt detta ske!

• Medlem
  • 2004-06-18 11:09

Otroligt när en uppgradering står för en tillbakagång. Lite misslyckat kanske, fast helt klart önskvärt... Hoppas verkligen att Quark får ihop en bra version. Det är extra lustigt eftersom de hävdade att de väntade med en skarp release för att slippa misstagen med den buggiga Quark 4. När de sedan släpper den buggigaste och konstigaste versionen någonsin (i princip utan nya funktioner) blir man mörkrädd.

är inte det grundläggande problemet att man inte kan ange egna kommandon, efter tycke och smak?

• Medlem
  • 2004-06-20 10:52
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

är inte det grundläggande problemet att man inte kan ange egna kommandon, efter tycke och smak?

Jo, så kan man nog säga. Fast det vore ju bra om default-inställningarna gick att utföra också.

• Medlem
  • Nässjö
  • 2004-06-20 19:55
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jo, men det kan man inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-21 23:19

Jo, men det kan man inte.

Det var nog en retorisk fråga...

1
Bevaka tråden