Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av videokamera

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, behöver lite råd..
hoppas jag postar i rätt forum, annars får ni väl säga till.
Är på gång att köpa en budgetvideokamera typ sony dcr-trv255. Nu är jag ju väldans intresserad av att kunna ta in den i iMovie. Är det någon som har erfarenhet av sony eller t o m rekommenderar nåt annat märke.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-06-22 00:28
Ursprungligen av STREET66:

Hej, behöver lite råd..
hoppas jag postar i rätt forum, annars får ni väl säga till.
Är på gång att köpa en budgetvideokamera typ sony dcr-trv255. Nu är jag ju väldans intresserad av att kunna ta in den i iMovie. Är det någon som har erfarenhet av sony eller t o m rekommenderar nåt annat märke.

Om du skall köpa en budget kamera så är Sony ett bra val har aldrig hört att någon modell inte funkar till Mac och iMovie. Dock så har jag själv märkt att DV-ut är bra att ha.

Detta är min högst subjektiva bedömning:
Sony är bäst på proffskameror,
Panasonic är bäst på konsumentkameror,
Canon är inte bäst.....

(Ja jag har en Panasonic)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-22 10:10
Ursprungligen av Svante S:

Detta är min högst subjektiva bedömning:
Sony är bäst på proffskameror,
Panasonic är bäst på konsumentkameror,
Canon är inte bäst.....

(Ja jag har en Panasonic)

Om du inte har en Canon XL1s då, för den är underbar. Fast billig är den inte...
Panasonic är bra på mellan/konsument marknaden.

Ursprungligen av Svante S:

Detta är min högst subjektiva bedömning:
Sony är bäst på proffskameror,
Panasonic är bäst på konsumentkameror,
Canon är inte bäst.....

(Ja jag har en Panasonic)

Vi har sedan länge använd Canon XM-1 och är mycket nöjda med den framför allt till det priset...har även en mindre konsumentkamera från Canon på jobbet som jag inte kan säga att det är något direkt fel på...har dock mest använt den till iChat än så länge

Rätta mig om jag har fel, för att skicka över filmen bör/ måste jag ha firewire (i-link el.dyl.). Mini DV är att föredra framför Hi8 (varför vet jag inte, förklara gärna varför om någon kan/vet).
Progressiv slutare verkar medföra att priset stiger snabbt så det får jag klara mig utan.
Bildstabilisator, kan man se det som en självklarhet hos alla märken (ställer frågan eftersom Sony är dom enda som basunerar ut och marknadsför sina kameror med just den egenskapen)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-22 09:32

Ur en amatörs synvinkel :)

Jag skaffade mig en Sony PC-120E för snart ett år sedan och är mycket nöjd. Jag gillar det "stående" formatet som jag tycker gör kameran smigig att handha och transportera. Dock är den lite i största laget och den har egentligen inte så många fler funktioner så att man inte hade klarat sig med den något mindre kameran i serien.
Om man vill ha möjlighet att filma i mörker är det bara sony som är något att ha. De andra kameror från JVC Canon Panasonic jag testat har ingen klarat att filma med full "framerate" i mörker, det blir ryckigt och oskarpt. Dessutom tyckte jag att JVC kameran hade en något suddig bild.
Naturligtvis skiljer det mellan modeller från samma märke och detvar nog ett halvår sedan jag provade dessa kameror.

Några egenskaper som jag tycker är viktiga.

Smidigt format: Det skall kännas naturligt att arbeta med kameran, många föredrar det gamla hederliga liggande formatet

Zoom reglage: Är undermåligt på de flesta DV kameror, Svårt att zooma mjukt med det lilla reglaget. Om kameran har LanC anslutning finns fjärrkontroller från Manfrotto som man monterar på stativet som gör zoomandet bättre.

DV in/ut: Dv ut är en självklarhet men DV in är bra då man vill göra en mastertape efter redigeringen.

Analog in: Bra om man har material på VHS eller annat media som man vill använda i redigeringen.

Bildförstärkare(mörker funktion): Ger ingen högkvalite-bild men möjliggjör fimning i många situationer med dåligt ljus. Kan ju inte på något vi ersätta ljussättning om detär möjligt. Dock är funktionen helt kass på många kameror.

Ursprungligen av STREET66:

Rätta mig om jag har fel, för att skicka över filmen bör/ måste jag ha firewire (i-link el.dyl.). Mini DV är att föredra framför Hi8 (varför vet jag inte, förklara gärna varför om någon kan/vet).
Progressiv slutare verkar medföra att priset stiger snabbt så det får jag klara mig utan.
Bildstabilisator, kan man se det som en självklarhet hos alla märken (ställer frågan eftersom Sony är dom enda som basunerar ut och marknadsför sina kameror med just den egenskapen)?

Hi8 = Analogt, DV=Digital (finare bild)

Angående märkesval av kamera. Av egen erfarhet så har tyckt att SONY kameror har snyggare färg återgivning jämfört med vissa konkurenter. Också oftast lite dyrare.

Men saken är ju också den vad du ska använda kameran till ?

Bröllop`? kör i stort serr vilken som helst.
Kalas? samma sak.
Spelfilm Satsa på en mer halv-proffesionel kamera. Kostar ca 20,000:- och uppåt

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-08-20 21:07
Ursprungligen av dottiyoo:

Hi8 = Analogt, DV=Digital (finare bild)

Angående märkesval av kamera. Av egen erfarhet så har tyckt att SONY kameror har snyggare färg återgivning jämfört med vissa konkurenter. Också oftast lite dyrare.

Men saken är ju också den vad du ska använda kameran till ?

Bröllop`? kör i stort serr vilken som helst.
Kalas? samma sak.
Spelfilm Satsa på en mer halv-proffesionel kamera. Kostar ca 20,000:- och uppåt

Fast Hi8 finns ju även som digitalt numera...dom gamla Hi8 kamerorna är ju bara coola nu Man märker ingen direkt skillnad i kvalite mellan Hi8 digitalt och Dv tror jag, men det är mycket mer praktiskt med dv.

Street66:

Du har väl redan hunnit köpa en kamera vad jag förstod ... men:
Om du ska filma Skateboard och annat i snabb rörelse kan det vara bra med "progressive scan" om du vill göra slow motion och ta ut stillbilder.

Sedan är det ganska intressant att se på hur mycket motorljud från kameran man får med på filmen.
Med tanke på detta tror jag Panasonic är bäst generellt sett när det gäller konsumentkameror.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-22 10:13

Två saker som ofta gör kamerorna bättre (inte alltid) är 3CCD och optisk bildstabilisator.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-03 22:01

PC 110 (föregångaren till 120) har jag använt massor. Jag gillar att den har lite vikt vilket känns bra.

Vad som irriterar mig av bara f-n är att den inte finns en manuell volymkontroll utan någon auto level controle som gör att ljudet blir svårkontrollerat. Jag har precis beställt en PD 170 men jag kommer att behålla min PC 110 eftersom det är en bra sneak kamera som inte syns och jag har tagit mycket bra bilder med den. Kanske en Panasonic med en aning vikt skulle vara det rätta valet (köpt ill extern rikt mic).

Det bidde en SONY dcr-hc14. Jag får väl filma lite å se huruvida jag måste införskaffa en iLink-kabel eller kan nöja mig med USB.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-07-05 10:15
Ursprungligen av STREET66:

Det bidde en SONY dcr-hc14. Jag får väl filma lite å se huruvida jag måste införskaffa en iLink-kabel eller kan nöja mig med USB.

Självklart måste du ha en Firewirekabel :eek: Det är väl en videokamera du har köpt och inte en stillbildskamera. här

TACKAR !!! Den tjackar jag bums. Skönt att jag slapp leta.
Eftersom det följde med en usb-sladd och och bruksanvisningen endast beskrev om överföring med USB så antog jag att det skulle funka någorlunda. Men jag tjackar firewirekabeln.
Jag återkommer sen när det börjar bli dax för import av diverse filmer med skateboardåkare i skinnställ och tillverkning av videocd och mpeg4,

ehhh jaha nu sitter jag här med fw sladden inproppad i ibooken men inget dyker upp i findern. manualen till kameran säger ingenting om hur man ska göra.
tips någon....

  • Oregistrerad
  • 2004-07-23 16:38

Anslut med FW kabel.
Sätt kameran i VCR.
Starta iMovie.
Sätt iMovie i kamera läge (Vänstra knappen med kamera / sax).
Du ser kameran ansluten.
Klicka på importera.

Fungerar det?

ahhh super trodde kameran skulle dyka upp i findern som ny hårdvara typ. tack tack

1
Bevaka tråden