Jag skaffade mig en Sony PC-120E för snart ett år sedan och är mycket nöjd. Jag gillar det "stående" formatet som jag tycker gör kameran smigig att handha och transportera. Dock är den lite i största laget och den har egentligen inte så många fler funktioner så att man inte hade klarat sig med den något mindre kameran i serien.
Om man vill ha möjlighet att filma i mörker är det bara sony som är något att ha. De andra kameror från JVC Canon Panasonic jag testat har ingen klarat att filma med full "framerate" i mörker, det blir ryckigt och oskarpt. Dessutom tyckte jag att JVC kameran hade en något suddig bild.
Naturligtvis skiljer det mellan modeller från samma märke och detvar nog ett halvår sedan jag provade dessa kameror.
Några egenskaper som jag tycker är viktiga.
Smidigt format: Det skall kännas naturligt att arbeta med kameran, många föredrar det gamla hederliga liggande formatet
Zoom reglage: Är undermåligt på de flesta DV kameror, Svårt att zooma mjukt med det lilla reglaget. Om kameran har LanC anslutning finns fjärrkontroller från Manfrotto som man monterar på stativet som gör zoomandet bättre.
DV in/ut: Dv ut är en självklarhet men DV in är bra då man vill göra en mastertape efter redigeringen.
Analog in: Bra om man har material på VHS eller annat media som man vill använda i redigeringen.
Bildförstärkare(mörker funktion): Ger ingen högkvalite-bild men möjliggjör fimning i många situationer med dåligt ljus. Kan ju inte på något vi ersätta ljussättning om detär möjligt. Dock är funktionen helt kass på många kameror.