Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

friläggning

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-19 14:03

Har någon provat friläggningstjänsten på

http://frilagd.bild.nu ?

Håller de vad de lovar ?

Jag kommer att behöva frilägga 15 st högupplösta produktbilder
som kommer från en fotograf efter midsommarhelgen .

Reprofriman vill ha runt 200.- per bild och behöver tre dagar på sig ...

Tacksam för en kommentar .

Att döma av exempelbilden kan man tro de gör själva banan med en konverterad lassomarkering. En eländes massa punkter verkar det vara. För 49:- skulle jag dock inte tveka att skicka en provbild.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-20 10:31

Jag tror inte många köper deras tjänster.
Den som gjorde den sk reklambilden på första sidan borde få sparken direkt.
Vår har människan lärt sig hantera pennan?
Man frilägger inte en bild med 1000 punkter när 25 räcker väl?
Den som har jobbat med FreeHand eller Illustrator gör inget sådant.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-06-20 12:47

Tvivlar på att det är frilagt av människohand, snarare batchat till banor efter typ magnetlassot.

  • Medlem
  • 2004-06-20 13:22

Från FAQ:n på deras sajt:

"Hur kan det vara så billigt (det tar minst en halvtimme för mig att rita en bana)?

Bilderna friläggs inte i Sverige utan i Fjärran Östern , därav även möjlighet att utföra servicen under natten ( som är morgon i Asien )"

Gratulerar alla ni som jobbar med grafisk produktion: outsourcing har kommit till er bransch!

Ursprungligen av gnrv:

Gratulerar alla ni som jobbar med grafisk produktion: outsourcing har kommit till er bransch!

Så länge det utförs på ett så klåparmässigt sätt finns det ingen anledning till oro.

Ursprungligen av gnrv:

Gratulerar alla ni som jobbar med grafisk produktion: outsourcing har kommit till er bransch!

jag har väntat på detta.
Med duktiga retuschörer i låglöneländer i öst och väst så kan man få dygnet-runt produktion för kaffepengar.

Jag har inte använt mig av bild.frilagd.nu. Jag kan dock säga att det utifrån bilden på deras startsida är fullständigt omöjligt att avgöra om friläggningen är bra gjord eller inte. Är bilden högupplöst, vilket verkar troligt, är det mycket möjligt att friläggningen är bra gjord. Är den däremot visad i 100 procent så innehåller den onödigt många punkter.

Är bilderna du ska frilägga tagna mot vit bakgrund? Om ljussättningen tillåter det skulle jag I så fall föreslå att du frilägger bilden med en mask eftersom detta, om det görs på rätt sätt, ger ett resultat som vida överträffar det man inom rimlig tid kan uppnå med en bana. Denna metod förutsätter förstås att ditt layoutprogram klarar av att hantera genomskinlighet i bilder (läs: InDesign) eller att du har möjlighet att lägga samma bilden med bakgrunden i Photoshop.

Utsvävning:

Själv använder jag sällan banor annat än som ett mellanläge i produktionen. I allt Photoshoparbetet jag gör utgår jag från principen att alla modifieringar i en bild ska göras så att slutresultatet inte märkbart skiljer sig från hur bilden skulle sett ut om den tagits så från början. Detta utesluter i de flesta fall friläggning genom urklippsbanor. Undantaget kan möjligen vara produktkataloger med bilder som är så små att skillnaden mellan en bra mask och en bana är försumbar. I de flesta fall ger urklippsbanor dock ett mer eller mindre (inte sällan fullständigt) orealistiskt resultat (den i övrigt eminenta "Grafisk kokbok" har ett fint exempel på denna problematik på sidan 84). Det är tråkigt att det ändå är så vanligt med detta inom den grafiska branschen, och i de trycksaker denna producerar. Långt innan jag började arbeta med formgivning la jag omedvetet märke till alla uppenbart "urklippta" bilder. I en professionell trycksak kan man helt plötsligt stöta på bilder som ser ut att vara urklippta med sax innan de lästes in. Det är märkligt att samma medvetna formgivare som sitter och rättar till kerningen i ett typsnitt med en precision på hundradelar av en fyrkant, eller som omöjligen kan tänka sig att låta InDesign tänja bokstäverna 1 %, gladeligen drar en knivskarp linje runt en bild med en oskärpa på flera pixlar. Problematiken ligger i det faktum att fotografiska bilder sällan innehåller några skarpa kanter, så tillvida inte man fotograferar plana objekt med minsta möjliga bländare eller i en skala där ojämnheter och oskärpa inte går att urskilja. För att frilägga exempelvis klädesplagg, måste man ofta använda andra metoder. Själv brukar jag börja med att skapa bana som jag sedan konverterar till en mask med lämplig mängd ludd för de olika delarna i bilden. De delar som har en synbar struktur arbetar jag vidare med genom att extrahera strukturen till en mask, oftast med utgångspunkt i skillnader i luminiscens eller färg. Oftast kan man uppnå ett bra resultat med dessa medel. Hur mycket arbete man lägger ner är naturligtvis beroende på hur, och i vilken storlek den frilagda bilden ska användas.

Senast redigerat 2004-06-21 02:02

15 bilder skulle jag frilägga på mindre än en timma. Vad är det för nys att behöva 3 dagar, när de dessutom verkar göra det med trollspöt eller magnetlasso?
Det är jävligt svårt att få en sån där blid att slinka igenom rippen med så många ankarpukter.

Det är också dags att överge några gamla tryckarmyter från 80-talet - moderna rippar har sällan eller aldrig problem med att objekt innehåller många ankarpunkter, att det går något långsammare att rippa är helt försumbart med dagens datorkraft.

  • Medlem
  • 2004-06-21 09:04

Tack för synpunkter

De har tydligen två högupplösta bilder med deras banor upplagda .

http://frilagd.bild.nu/fri/hires_samples/A_type_1.jpg
http://frilagd.bild.nu/fri/hires_samples/B_type_1.jpg

Jag såg inte banan i Safari , så jag sparade ner bilden och öppnade i Photoshop .

Det var väldigt många punkter , men bilden var mycket stor .
Min bedömning är att det ser bra ut , men ....

Bilderna jag skall frilägga är i A4 / 300 Dpi, maskindetaljer med mycket gänga

Fotograferat delvis mot vitt ( grejer står på vitt skiva , men det är massa saker som sticker in ) .
Bilderna brukar bli skarpa .

Tidigare använde jag bana , omvandlade till markering med 1 pixels ludd , inverterade markeringen och fyllde med vit... 15 bilder blir en plåga .... ( minst 1 timme per bild för min del )

Tänkte aldrig på "urklippsbanan"
Det kanske är en bättre metod , med tanke på RIP strulet ?

Som sagt reprofirman vill inte lämna fast offert på jobbet , utan fakturerar "per timme " .
deras 49 .- per bild är onekligen billigt .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-21 09:34

Amen Johan99. Väl talat.

  • Medlem
  • 2004-06-30 10:50

Avslutningsvis vill jag tacka för alla synpunkter

Alla bilder från fotografen gick till frilagd.bild.nu .

Deras banor / jag antar att de är manuellt utförda / blev godkända för RIPpen av reprot ( så antal punkter var OK ), men vi valde ändå att omvandla banan till markering med 1 pixels ludd och fylla det överflödiga med vitt

Skärpan i bilder var visserligen bra jag var orolig för "klippt med en sax " utseende med urklippsbana, det såg helt enkelt bättre ut med lite luddigare övergång mot det vita .

Jag får separerade provutskrifter imorgon ....
( det såg kanon ut på skärmen)

tack ännu en gång .

  • Medlem
  • 2004-06-30 11:31

Jann Lipka själv borde väl kunna kommentera, eftersom jag tror att han dyker in här titt som tätt?

Spännande koncept att "outsourca" den här typen av tjänster, även om det inte är speciellt nytt i andra branscher.

Det finns naturligtvis mycket duktiga människor i alla delar av världen, och bara för att det inte görs i Sverige behöver kvaliteten inte sjunka. Tyvärr ser ju världen i dag ut på det sättet att vi utnyttjar tredje världen för att kunna behålla vår lenvadsstandard.

1
Bevaka tråden