Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela musik till iTunes från linux server?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Vi har ett nätverk hemma med både mac, windows och linuxdatorer. Just nu ligger all vår musik på en windows dator som delas ut via iTunes. Men eftersom vi har en linuxserver så skulle det vara smidigare att ha låtarna där då den alltid står på.

Vad finns det för alternativ?

Det bästa vore ju om de delades ut som ett iTunes bibliotek men även andra lösningar är av intresse.

mvh Hugo

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-07-04 22:58

http://www.deleet.de/projekte/daap/daapd/

du kan sätta på en daapd server på linuxburken och då kommer du få upp musiken på itunes datorerna som vanlig delad musik

Va bra!
Kommer de upp precis som ett bilbiotek?

• Medlem
  • 2004-07-05 15:48

Någon som testat det programmet under OS X och fått det att fungera? Skulle vara smidigt att köra det istället för iTunes.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-05 15:49

På vilket sätt vore det smidigare än iTunes? Finns det över huvudtaget ett smidigare program?

• Oregistrerad
  • 2004-07-05 18:38
Ursprungligen av Mondo:

På vilket sätt vore det smidigare än iTunes? Finns det över huvudtaget ett smidigare program?

När det gäller delning av musik mellan datorer på sitt lokala nätverk tycker jag att det finns mycket kvar att önska av iTunes.

Själv har jag en iBook (som jag är mycket nöjd med) och en stationär Windoze-burk. Det jag inte gillar med iTunes är att man är _TVUNGEN_ att ha hela programmet igång för att kunna dela ut musiken till den andra datorn i nätverket. I mitt fall har jag merparten av min musik på min Windoze-burk, då den har mycket större HD än min iBook. För att kunna spela upp musiken på min iBook är jag alltså tvungen att ha iTunes igång även på Windoze-burken. Vad ska det vara nödvändigt för?

iTunes (win) är med hjälpprogram till ipod (som jag inte har) + en massa annat krafs stjäl minst 30-40 meg minne till synes helt i onödan, eftersom jag bara vill dela ut musiken till min andra dator. Dessutom går det inte att minimera (läs: docka) iTunes på windoze, utan man är tvungen att se f-nskapet nere på menyn hela tiden.

När jag ändå är inne och klagar på iTunes kan jag även ta upp andra saker jag irriterat mig på i iTunes. Kanhända att jag är lite trångsynt pga mitt tidigare Winamp-användande och att jag därför inte fattat vad det är som är så bra med iTunes. Rätta mig om det går att lösa följande i iTunes:

* Det går inte att lägga upp en playlist som blandar musik från den lokala datorn och den utdelande datorn. Man blir alltså låst till att göra sina playlists i förväg på den utdelande datorn, och inte blanda denna musik med den lokala datorn (den som spelar musiken alltså). Detta försvårar alltså att göra "spontana" on-the-fly-playlists som jag är van med från Winamp, där man lätt blandar musik från den lokala datorn och nätverket.

* Vad 17 är ljudförbättraren för något trams?

En liten, smidig server-daemon till iTunes tillgänglig för linux, win och OS X och möjligheten att göra playlists från olika utdelningar, skulle göra iTunes mycket bättre i mina ögon iaf, och jag tror att det är många som håller med mig.

Kommentera gärna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 10:17
Ursprungligen av mr_sandin:

När det gäller delning av musik mellan datorer på sitt lokala nätverk tycker jag att det finns mycket kvar att önska av iTunes.

Själv har jag en iBook (som jag är mycket nöjd med) och en stationär Windoze-burk. Det jag inte gillar med iTunes är att man är _TVUNGEN_ att ha hela programmet igång för att kunna dela ut musiken till den andra datorn i nätverket. I mitt fall har jag merparten av min musik på min Windoze-burk, då den har mycket större HD än min iBook. För att kunna spela upp musiken på min iBook är jag alltså tvungen att ha iTunes igång även på Windoze-burken. Vad ska det vara nödvändigt för?

iTunes (win) är med hjälpprogram till ipod (som jag inte har) + en massa annat krafs stjäl minst 30-40 meg minne till synes helt i onödan, eftersom jag bara vill dela ut musiken till min andra dator. Dessutom går det inte att minimera (läs: docka) iTunes på windoze, utan man är tvungen att se f-nskapet nere på menyn hela tiden.

När jag ändå är inne och klagar på iTunes kan jag även ta upp andra saker jag irriterat mig på i iTunes. Kanhända att jag är lite trångsynt pga mitt tidigare Winamp-användande och att jag därför inte fattat vad det är som är så bra med iTunes. Rätta mig om det går att lösa följande i iTunes:

* Det går inte att lägga upp en playlist som blandar musik från den lokala datorn och den utdelande datorn. Man blir alltså låst till att göra sina playlists i förväg på den utdelande datorn, och inte blanda denna musik med den lokala datorn (den som spelar musiken alltså). Detta försvårar alltså att göra "spontana" on-the-fly-playlists som jag är van med från Winamp, där man lätt blandar musik från den lokala datorn och nätverket.

* Vad 17 är ljudförbättraren för något trams?

En liten, smidig server-daemon till iTunes tillgänglig för linux, win och OS X och möjligheten att göra playlists från olika utdelningar, skulle göra iTunes mycket bättre i mina ögon iaf, och jag tror att det är många som håller med mig.

Kommentera gärna.

Jodå. Du kan minimera (docka) iTunes-fönstret även på Windows, Man använder Ctrl-M om jag inte missminner mig.

Ursprungligen av Mondo:

Jodå. Du kan minimera (docka) iTunes-fönstret även på Windows, Man använder Ctrl-M om jag inte missminner mig.

Ctrl-M ger väl Mini-Player om jag inte minns helt fel. Vilket inte hjälper mot några av ovanstående brister.

edit: Det går att välja att iTunes ska ligga som ikon i systemtray, men inte att den ska försvinna från taskbar. Synd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-06 15:46

Inte nog med det, emn 1220 GDI Objekt för att köra en musik server är mer änn alla andra exe filer på hela min maskin andvänder tilsammans!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-06 07:53

Hårdvara: 2 mac, en windows laptop och en linux server

All musik ligger på servern och delas ut genom SMB. Mountar disken automagiskt och anger för itunes att det e den som e min library. funkar fint, inget att anmärka på.

Nåt för dig?

//b0bben

• Oregistrerad
  • 2004-07-06 13:55
Ursprungligen av b0bben:

Hårdvara: 2 mac, en windows laptop och en linux server

All musik ligger på servern och delas ut genom SMB. Mountar disken automagiskt och anger för itunes att det e den som e min library. funkar fint, inget att anmärka på.

Nåt för dig?

//b0bben

Detta låter klart intressant! Hur gör du?
Du delar alltså ut all musik från din linux-burk via SMB.

Hur får du OS X att automatiskt mounta en SMB-utdelning om den finns tillgänglig och inte ge felmeddelanden om utdelningen inte finns tillgänglig (om man har iBooken på annan plats tex). ?

Hur får du sedan iTunes att acceptera detta som sitt library? Och vad händer om mountningen inte finns tillgänglig när du startar iTunes (min iBook reser runt en del...) ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-07-06 15:18

Detta låter klart intressant! Hur gör du?
Du delar alltså ut all musik från din linux-burk via SMB.

Hur får du OS X att automatiskt mounta en SMB-utdelning om den finns tillgänglig och inte ge felmeddelanden om utdelningen inte finns tillgänglig (om man har iBooken på annan plats tex). ?

På Linux-servern har jag en mapp som heter MP3 och är en SMB-share.

På IBooken har jag ett äpplescript som körs vid uppstart.
Det är ett enkelt script och jag har inte lagt in nån felhantering, tycker inte det är så jobbigt att det kommer upp en ruta där det står error -401 eller nåt sånt ;D
Men det kan man klart lägga in i applescriptet.

Citat:

Hur får du sedan iTunes att acceptera detta som sitt library? Och vad händer om mountningen inte finns tillgänglig när du startar iTunes (min iBook reser runt en del...) ?

Eftersom mapparna blir mountade som allt annat är det inga problem att lägga in i ITunes.
Om inte mappen är mountad när du "startar" en låt i itunes så mountar den mappen själv faktiskt!
Om inte SMB-sharen är tillgänglig så händer ingeting med just den låten...

För övrigt använder jag mig av ClarkConnect Linux distribution som är gjord för att vara filserver/mail server/webserver/firewall/router osv.
Hade den som allt ovanstående förut, men iom att jag har en fin WLAN router med inbyggd firewall så kör jag linux burken endast som filserver/webserver nu.

Nåt annat du undrade?

mvh
b0bben

Jag skulle vilja få till samma lösning, men använda en gammal Imac som Itunes-server och spela musiken från en Powerbook. Hur gör jag då? Försökte under inställningarna i Itunes på Powerbooken ange Imacens Itunes-bibliotek, men det dyker inte upp på Powerbooken. Eftersom Imacen står i en garderob vill jag inte bara kunna spela upp musik, utan också hantera musikbiblioteket, uppdatera Ipoden osv från Powerbooken.

Jag kan f ö inte heller dela biblioteket från Imacen, vilket jag misstänker beror på att Imacen är direktansluten till routern, medan Powerbooken ansluter trådlöst via en Airport Express.

Man behöver inget script för att mappa upp share vid uppstart heller.
(I alla fall inte om det räcker vid login)

Dra en monterad enhet från findern till desktop eller annan mapp. (Skapa ett alias)
Det går att lägga till detta alias som ett program som ska automatstarta för användaren.

En annan fråga på samma tema. Vi har en lösning hemma, på vår enda dator, där jag och sambo delar samma bibliotek på annan hårddisk. Funkar bra, problemet kommer när jag lägger till musik. D¨får hon det svårt att se vad som är nytt i musikmappen.
Så frågan lyder: Kan man enbart uppdatera biblioteket i iTunes alt. med tredjepartsprogram? Annars måste hon veta exakt vad som är nytt alternativt ta bort hela biblioteket och lägga till igen, vilket medför att playlists sabbas... Sur som fan på problemet ivf...

http://www.snorp.net/log/tangerine/

verkar vara ett vettigt program för just detta. nu bara till frågan, om jag rätt var det är vill kopiera över album x från daaputdelnigen, går det att göra via itunes med något script eller blir det till att dels ha mappen utdelad som vanligt och daaputdelning?

1
Bevaka tråden