När det gäller delning av musik mellan datorer på sitt lokala nätverk tycker jag att det finns mycket kvar att önska av iTunes.
Själv har jag en iBook (som jag är mycket nöjd med) och en stationär Windoze-burk. Det jag inte gillar med iTunes är att man är _TVUNGEN_ att ha hela programmet igång för att kunna dela ut musiken till den andra datorn i nätverket. I mitt fall har jag merparten av min musik på min Windoze-burk, då den har mycket större HD än min iBook. För att kunna spela upp musiken på min iBook är jag alltså tvungen att ha iTunes igång även på Windoze-burken. Vad ska det vara nödvändigt för?
iTunes (win) är med hjälpprogram till ipod (som jag inte har) + en massa annat krafs stjäl minst 30-40 meg minne till synes helt i onödan, eftersom jag bara vill dela ut musiken till min andra dator. Dessutom går det inte att minimera (läs: docka) iTunes på windoze, utan man är tvungen att se f-nskapet nere på menyn hela tiden.
När jag ändå är inne och klagar på iTunes kan jag även ta upp andra saker jag irriterat mig på i iTunes. Kanhända att jag är lite trångsynt pga mitt tidigare Winamp-användande och att jag därför inte fattat vad det är som är så bra med iTunes. Rätta mig om det går att lösa följande i iTunes:
* Det går inte att lägga upp en playlist som blandar musik från den lokala datorn och den utdelande datorn. Man blir alltså låst till att göra sina playlists i förväg på den utdelande datorn, och inte blanda denna musik med den lokala datorn (den som spelar musiken alltså). Detta försvårar alltså att göra "spontana" on-the-fly-playlists som jag är van med från Winamp, där man lätt blandar musik från den lokala datorn och nätverket.
* Vad 17 är ljudförbättraren för något trams?
En liten, smidig server-daemon till iTunes tillgänglig för linux, win och OS X och möjligheten att göra playlists från olika utdelningar, skulle göra iTunes mycket bättre i mina ögon iaf, och jag tror att det är många som håller med mig.
Kommentera gärna.