Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte tömma papperskorgen :(

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har slängt ett par mp3 filer i papperskorgen. I filernas namn är det konstiga tecken. Hur gör jag för att tvinga den tömmas ändå? Jag kan tömma så att andra filer jag slänger försvinner, men det är grymt irriterande att se papperskorgen full för jämnan...

Använder Panther

--
Daniel

• Oregistrerad
  • 2003-11-27 01:01

Kan du inte döpa om dom?

Något tips här kanske hjälper?

har samma problem, testat flera "force empty trash" program och inget fungerar....kan inte flytta ut mp3filen från papperskorgen heller....grymt störande...

Kan inte döpa om filerna och flytta ut dem...

Jag testade programmet Trash It! å det funkade... jippii tack för all hjälp... ett irriterande problem har försvunnit ut i tomma intet...

--
Daniel

Hmm filerna dök precis upp igen... Dom försvann bara tillfälligt...

• Oregistrerad
  • 2003-11-27 12:34

Starta om burken för att se vad som händer. Kör Cocktail.

Har testat alla sätt på din länk superduperjacob utan något resultat... Någon som vet en lösning...?

• Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-27 12:53

Jag slår gärna ett slag för Panther Cache Cleaner men eftersom du redan testat andra "tvångstömningsalternativ" så bidrar det nog inte med så mycket. Men man kan göra mycket bra med PCC!

Kan vara ett program du har körandes i bakgrunden som skriver till dessa filer. T ex ifall du kör strace och skriver att den ska skriva till en fil, lägger programmet i bakgrunden i terminalen och stänger sedan terminalen så hänger programmet med. Ifall du sedan flyttar filerna till papperskorgen eller dyl. så kommer filerna att fortsätta att skrivas till tills programmet är klart. Ta upp activity monitorn och se ifall det är något där som kan göra detta.

Innan du bråkar allt för mycket med sådana saker så skulle jag först ta och starta om maskinen dock. Detta kommer att döda alla processer som du har i bakgrunden (om du inte har valt att auto starta dom så klart).

Jag hade jaguar kvar på en annan partion så jag tog bort hela jaggen och så försvann filerna...

• Medlem
  • 2003-11-27 13:24

Öppna terminalen .. Skriv "sudo rm" dra filerna till terminalen (en åt gången) för att få sökvägen.. tryck enter och skriv passworld

• Oregistrerad
  • 2003-11-27 15:37

Öppna terminalen .. Skriv "sudo rm" dra filerna till terminalen (en åt gången) för att få sökvägen.. tryck enter och skriv passworld
----

Funkar ju inte. Den liggar ju i papperskorgen och har konstiga tecken i filnamnet

• Oregistrerad
  • 2003-11-27 15:50

]Öppna terminalen .. Skriv "sudo rm" dra filerna till terminalen (en åt gången) för att få sökvägen.. tryck enter och skriv passworld
----

Funkar ju inte. Den liggar ju i papperskorgen och har konstiga tecken i filnamnet
----

Funkar inte det?
Vad säger det i terminalen när du provar?

Som jag har skrivit i ett par trådar om samma problem klarar inte terminalen av att visa sökvägen på vissa filer med "konstiga unicode-tecken.

<spekulation> kanske vissa tecken uppför sig som de unixtecken som används i sökvägen. Jag hade ett liknande problem med en nedladdad mp3-fil som inleddes med punkt. Den blev naturligtvis osynlig i OS X.</spekulation>

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Vad säger det i terminalen när du provar?

I mitt fall går det alltså inte alls att få sökvägen till strulfilerna genom att droppa dom i terminalen. De bara glider tillbaks och terminalen reagerar inte. Andra filer ger sökvägen på normalt sätt.

Jag är ganska säker på att problemet uppkommit med Panther.

• Medlem
  • 2003-11-27 17:52

Men om du döper om filerna då.. döp inte om filen "på plats" utan cmd-i och byt namn i inforutan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-27 18:10

Jag hade ett liknande problem. Jag kunde inte tömma papperskorgen, och jag kunde inte byta namn på den (felkod -43).

Till sist visade det sig att jag kunde flytta filen till den partition, från vilken jag slängt den (vilket jag endast kunde göra genom att slänga hela mappen där den låg).

Efter att ha testat Cocktail, och Nuke-nånting, gav jag upp, och slängde filen från OS 9.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Jag hade ett liknande problem. Jag kunde inte tömma papperskorgen, och jag kunde inte byta namn på den (felkod -43).

Till sist visade det sig att jag kunde flytta filen till den partition, från vilken jag slängt den (vilket jag endast kunde göra genom att slänga hela mappen där den låg).

Efter att ha testat Cocktail, och Nuke-nånting, gav jag upp, och slängde filen från OS 9.

Vänligen, Ylan

Testade att dra till olika partitioner som jag har, och jag lyuckades att flytt filerna
Men hur ska jag kunna ta bort dem? finns det något kommando i terminalen?

Mitt problem uppkom efter att jag installerat panther på en annan partition. Därefter så drog jag över filer från musikmappen i jaguar till panther och slängde vissa av dessa. Det jag fick göra var att ta bort jaguar helt...

--
Daniel

• Oregistrerad
  • 2003-12-09 21:04

Jag blir inte ens av med filerna via OS 9! När jag går tillbaka till Panther så är de f-rbannade mp3 filerna kvar!

Har testat terminalen,Cocktail och Trashit också.

Varför uppdaterade jag till Panther?

Jag har ett par andra mp3 filer jag skulle slänga som finns kvar även ifall jag försöker tömma papperskorgen på alla sett å vis...:(

Hmm nu har jag installerat om panther på min burk...
Jag formaterade om hårddisken innan jag lade in panther genom startskivan. Sen så installerade jag, men när jag var klar med all installation så ligger filerna fortfarande kvar i papperskorgen...

Detta är väldigt irriterande... Hur kan de ligga kvar när jag formatterat hårddisken?

please help me!

// Daniel

Ett korkat förslag som jag har noll täckning för kanske skulle vara att som förr byta CREATOR på dessa filer och sedan försöka kasta dom - chansa och berätta sedan... förmodar att filerna inte är låsta - om dom är det så lås upp dom. Öppna GET INFO och se om du kan göra motvarande typ ändra CREATOR fast nu "Öppna med".

Får upp feltyp -43 ifall jag försöker ändra eller göra nåt med filerna...

Så här löste jag problemet!

1. Jag drog hela mappen som låg i papperskorgen till den partition som jag tog filerna från.
2. Startade från min Mac OS 9.1 skiva.
3. Drog mappen till papperskorgen i Mac OS 9 och tömde den.

ÄNTLIGEN ÄR PROBLEMET LÖST

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-06-11 21:09
Ursprungligen av macgunde:

Så här löste jag problemet!

1. Jag drog hela mappen som låg i papperskorgen till den partition som jag tog filerna från.
2. Startade från min Mac OS 9.1 skiva.
3. Drog mappen till papperskorgen i Mac OS 9 och tömde den.

ÄNTLIGEN ÄR PROBLEMET LÖST

Jag har exakt samma bekymmer. Problemet är bara att på den hd dessa filer ligger, har jag missat installera OS9-drivrutiner. Så när jag startar från annan hd i OS9 ser jag inte den hd-n över huvud taget.
Vad ska jag göra för att bli av med filerna? Verkar som om Panther inte kan hantera filer med vissa tecken.

Jag har provat panter cache cleaner, cocktail, xupport, macjanitor. Jag har kört DiskWarrior(som inte kan ersätta biblioteket!!!). Jag får upp felkod -43(som betyder att filen inte finns!?) och jag körde precis terminalen enl. anvisningarna ovan, och fick upp detta meddelande:
usage: rm [-f | -i] [-dPRrvW] file ...
unlink file

....hallå?

Ursprungligen av kattmat:

Jag har provat panter cache cleaner, cocktail, xupport, macjanitor. Jag har kört DiskWarrior(som inte kan ersätta biblioteket!!!). Jag får upp felkod -43(som betyder att filen inte finns!?) och jag körde precis terminalen enl. anvisningarna ovan, och fick upp detta meddelande:
usage: rm [-f | -i] [-dPRrvW] file ...
unlink file

....hallå?

DropNuke o DropUnlock funkar inte. Det går heller inte att döpa om dom.
XRay....naä! No funk.

Det är klart som faderittan att det inte går att slänga filer som inte finns( kod -43)!
Det måste va' en "rest" i form av en korrupt store-fil, eller p.list eller nåt sånt. Dvs, systemet har gamla noteringar om sånt som inte längre finns, som den inte kan släppa. Heja Sverige!

Bevaka tråden