Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Preview har tagit över mina PDF-filer

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 18:43

Har precis skaffat ny dator och när jag väl installerat Adobe Reader vs. 6 som inte längre verkar komma med systemet, så upptäckte jag att det är Preview som tagit över när jag vill kolla in en pdf-fil. Har för mig att jag haft liknande problem på en annan dator tidigare, men efter evigt sökande i inställningar och via den inbyggda hjälpen har jag fortfarande inte lyckats fixa det helt. Såg i den inbyggda hjälpen att man kunde lägga en "PDF Services" mapp i biblioteksmappen, men det hjälpte föga. Har dock, tror jag, lyckats hitta en inställning, när jag markerat en fil och begärt info, så kan man välja "öppna med" och där valde jag Reader, så att pdf-filer i fortsättningen öppnas av Reader, men hur får jag t.ex. tillbaka ikonerna till filerna? Jag är inte särskilt förtjust i Previews ikoner?

Högerklicka på en PDF-fil och välj "Get info". (Eller klicka på den och tryck äpple+i.) Öppna "Open with" och välj det program du vill ha (Acrobat reader antar jag). Klicka på knappen "change all". Nu kommer alla PDF-filer öppnas i Acrobat Reader.

Fast personen föredrar jag preview.

Ditt system kanske är på svenska, men det går nog att lista ut vad motsvarigheterna är.

• Oregistrerad
  • 2004-07-27 01:16
Ursprungligen av leenus:

Högerklicka på en PDF-fil och välj "Get info". (Eller klicka på den och tryck äpple+i.) Öppna "Open with" och välj det program du vill ha (Acrobat reader antar jag). Klicka på knappen "change all". Nu kommer alla PDF-filer öppnas i Acrobat Reader.

Fast personen föredrar jag preview.

Ditt system kanske är på svenska, men det går nog att lista ut vad motsvarigheterna är.

Jo tack, det är så här långt jag kommit, tror jag. Men jag vill även ha tillbaka Readers fina röd-vita ikoner i Finder-läge eftersom de är så distinkta till utseendet jämfört med andra fil ikoner. På jobbet är det Reader ikoner, hemma på nya datorn har jag Preview ikoner, på samma filer (eller rättare sagt, kopior av varandra).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-27 05:56
Ursprungligen av Jörgen U:

Jo tack, det är så här långt jag kommit, tror jag. Men jag vill även ha tillbaka Readers fina röd-vita ikoner i Finder-läge eftersom de är så distinkta till utseendet jämfört med andra fil ikoner. På jobbet är det Reader ikoner, hemma på nya datorn har jag Preview ikoner, på samma filer (eller rättare sagt, kopior av varandra).

Om du gör som "leenus" föreslog, så ska filerna få Adobes PDF-ikon automatiskt. Kanske en omstart grejar saken.

• Medlem
  • 2004-07-27 01:27

Ändra filtyp med "Filetype", kanske? (kolla på versiontracker)

• Oregistrerad
  • 2004-07-27 14:12

Förhandsvisning sparkar Readers bak så det visslar om det!

Ursprungligen av henrrrik:

Ja..iallafall sedan 10.3, innan var Förhandsvisning slött... men aldrig så slött som Reader !

I fråga om hastighet ja, i fråga om funktionalitet så är ju Förhandsvisning ett skämt jämfört med Reader och klarar bara de allra enklaste PDF-filer.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-28 08:40
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I fråga om hastighet ja, i fråga om funktionalitet så är ju Förhandsvisning ett skämt jämfört med Reader och klarar bara de allra enklaste PDF-filer.

Det skriver jag under på - flera gånger om. Har alltid tyckt att Förhandsvisning är en ynkedom och väntar hellre några sekunder mer på att Adobe Reader ska ladda.

EDIT: Jag har en känsla av att Apple inte har för avsikt att den ska vara en fullfjädrad PDF-läsare alls, utan just bara en enkel och snabb möjlighet till "förhandsvisning" av olika filformat. En "tjuvtitt", helt enkelt. Därav namnet.

Senast redigerat 2004-07-28 08:53

Så länge det inte finns något tangentbordskommando à la Reader för att snabbt zooma in med musen så kommer jag att använda Reader.

• Oregistrerad
  • 2004-07-29 21:49

Tack för alla inlägg. Ville bara tala om att det nu fungerar som jag vill, och jag är nöjd med Reader och dess funktioner. Enda gången jag kan uppleva den som långsam är vid uppstart, men det är ju bara en gång man väntar då. Jag vet inte riktigt vad som gjorde att det fungerade helt plötsligt. Kanske var det en omstart. Tycker väl inte att det borde behövas, men så kanske det är?

• Medlem
  • 2004-07-27 22:09

Kan det vara Förhandsvisnings brister som kapar sista raden text i artiklar i SvD´s pdf-upplaga?
(tveksamt kanske, men ändå...?)

Ursprungligen av Ma:

Kan det vara Förhandsvisnings brister som kapar sista raden text i artiklar i SvD´s pdf-upplaga?
(tveksamt kanske, men ändå...?)

Det kan det mycket väl vara. I ärlighetens namn så tror jag att det kanske beror på något annat, men problemet med Förhandsvisning är just det bara stöder en väldigt liten del av PDF-specifikationen, vilket får till följd att grejer inte visas korrekt, eller i värsta fall inte alls.

1
Bevaka tråden