- Saffran
- Medlem ●
- Malmö
Jag vill inte använda iPhoto, vill spara mina bilder som filer med namn efter datum och klockslag och vill kunna använda NEF-formatet ibland.
Om man ställer in på kameran Meny/Verktyg/USB/M (masslagring) så dyker CF-kortet upp som en drive på desktoppen och jag kan enkelt dra ner bilderna till en mapp på min hårddisk, NikonD70/DCIM/100NCD70. Nackdelen är att filnamnen blir av typen DSC_0869.jpg och inte 20040614-172912.jpg som jag önskar och överföringen blir långsam 665 KB/s mätt med QuickBench 2.1. Om jag tar ut kortet och stoppar in det i min FW-läsare så får jag upp hastigheten till 4,7 MB/s med ett vanligt CF-kort men filnamnen blir ju inte som jag vill.
Om jag ställer in kameran Meny/Verktyg/USB/P (PTP) så ser jag inte CF-kortet på min desktopp men jag kan använda PictureProject Transfer eller Nikon Capture Control 4.1 i detta läge och båda programmen kan byta filnamnen till datumbaserade namn. Tyvärr så kan inte PictureProject importera bildfiler från min hårddisk och byta namn på dem så om jag importerar via min FW-läsare så blir det fel filnamn.
Hur gör du?
PS, Nikon View 6.2.2 uppdatering släpptes idag den 14 juni.
Jag har funderat länge nu, på nästa digitalkamera, och tror att det blir en D70. Har tänkt köpa den antingen i butik i morgon el. via postorder men vill börja använda den senast på onsdag.
Jag sitter med en iMac och har bara 9.2-systemet.
Har sökt info på Nikon-se-sidan om Mac/Nikon D70 men hittar inte.
Är det någon här som vet hur det funkar att tanka in bilderna när man har 9.2-systemet ?
Jag kan ju iofs köpa en kortläsare, men löser det alla ev. problem ?
Vill kunna spara även jag ibland i JPG och ibland i NEF.
(Och jag är petig med egna fil-namn, har bara ett gammalt photo-shop.)
Tipsa mig gärna om d70 och iMac 9-system så är jag innerligt tacksam
Jag importerar med Nikon View 6.2.2.......som väl har funnits sedan i januari eller nått?? Där kan du själv forma hur dina filer skall döpas.
Vart hittar du Nikon View 6.2.2
Hittar bara Nikon View 5 ?!?!?
Har precis köpt mig en D70
Har precis köpt mig en D70
Gratulerar till ett bra köp...
Vart hittar du Nikon View 6.2.2
Hittade en länk till Nikons support. Krävs att du skapar ett konto, men det är lika bra att göra det med en gång med tanke på att man inte kommer åt firmware uppgraderingar utan ett konto med status Nikon Owner.
Nikon Support: Vilken Nikon-programvara är kompatibel med D70?
/JD
Har nu installerat ikon View 6.2.1 på min iBook. När jag försöker importera mina bilder med "Nikon Transfer" så hittar den inte min D70, men jag får fram kamerans minneskort på skrivbordet.
Hur fungerar det hos er andra? Eller måste man kopiera över bilderna manuellt?
--
Daniel
Har nu installerat ikon View 6.2.1 på min iBook. När jag försöker importera mina bilder med "Nikon Transfer" så hittar den inte min D70, men jag får fram kamerans minneskort på skrivbordet.
Hur fungerar det hos er andra? Eller måste man kopiera över bilderna manuellt?
--
Daniel
Prova att ställa om kameran till PTP-mode. Funkar så sett här som du har det nu. Men det kanske är en av skillnaderna mellan 6.2.1 och 6.2.2.
/JD
Kan det vara någon inställning i Nikon View eller i kameran?
Kolla under Preferences i Nikon View. På flik #2 finns inställningar för 'Auto launch'. Kommer inte ihåg vad som var default, men på min så står den på 'Auto launch…'.
/JD
Jag använder PictureProject Transfer som döper om bilderna enligt formatet 20040728-233143.jpg.
Om jag tar flera bilder i serie under samma sekund så blir sorteringen felaktig, 20040728-233143-1.jpg, 20040728-233143-2.jpg och den första kommer sist 20040728-233143.jpg, så om jag kör en Slide Show så blir det en del "kullerbyttor".
Hur faan ska kamerahelvetet ställas in så att Nikon Capture hittar den? Jag försöker på alla jävla sätt men har bara lyckats en enda gång...
Vet inte vilken version på Nikon Capture som du har, men Nikon släppte en uppdatering till 4.1.2 den 9:e Juni. Har inte provat den själv, men det kan vara värt ett försök.
Nikon Capture 4.1.2 uppdatering - Macintosh
/JD