Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ursparning och övertryck i InDesign

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-03 17:17

Jag har lite problem med att förstå hur man ska kunna göra inställningar för ursparningar och övertryck i InDesign. Om man monterar in TIFF bilder i InDesign och vill välja att bilden och bakgrunden ska spara ur eller trycka över underliggande bilder vart och hur gör man detta?

i paletten "Attribut" och är man riktigt klyftig så väljer man också "förhandsvisa övertryck" så ser man hur det blir också, det sistnämnda kräver att färghanteringen är påslagen

  • Medlem
  • 2004-08-03 17:47
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

i paletten "Attribut" och är man riktigt klyftig så väljer man också "förhandsvisa övertryck" så ser man hur det blir också, det sistnämnda kräver att färghanteringen är påslagen

Problemet är att när jag monterar in en bild får jag enbart välja Nonprinting, de andra alternativen är ickevalbara (gråa).

Du kan bara ställa in övertryck på gråskale- eller svartvita bilder (markera dem med vita pilen). Vill du av någon anledning ha övertryck på en färgbild så får du använda multiplicera på genomskinlighetsfliken.

Hej
Vi har problem när vi ska rippa indesign-dokument. Om vi säger att vi har en skugga på en bild och vill ha en ram under så att ramen går "in i" skuggan (linjen ska vara svart) Då kommer linjen ut som svart förutom under skuggan, där blir den separerad?!? NGN som vet var vi gör fel??? MYCKET tacksam för svar!
Mvh Marita

Marita, jag utgår från att droppskuggan är svart och har blandningsläget multiplicera (mycket viktigt)

Jag tror jag vets vad det beror på, men det är aningens komplext att förklara, för det har med färghantering att göra. För att komma tillrätta med det så måste du ange alla färgprofiler rätt och se till att alla led i kedjan använder det.

Två andra sätt som du kan prova är

1) Lägg linjen längst upp

2) Ange linjens opacitet till 99% det gör den visserligen inte svart, men åtminstone separeras den på samma sätt som droppskuggan

Övertryck trubbel

Illustrator CS2: Skriver vit text på en cmyk blå platta. Allt ser bra ut. Monterar i Indesign, ser fortfarande bra ut. Utom vid förhandsvisa separationer och/eller övertryck, där texten försvinner (iksom i tryck).

I Illustrator är övertryck fyllning markerad. Tar bort markeringen, sparar om. Fungerar.

Kan man ändra inställningarna så att övertryck fyllning-rutan vid vit text default inte är markerad?

Konstiga är att tidigare leveranser till repron fungerat med likadana (felaktiga) inställningar. Men inte denna gång. Har repron olika inställningar?

1
Bevaka tråden