Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sluten färgstyrning.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-04 08:11

Hej!

Jag behöver skapa en liten sluten kedja där färgstyrningen ska fungera så bra som möjligt.

Jag utför design på en speciell papperstyp som suger oerhört dåligt. Jag har skickat pappert till Canon, HP och Epson för att få ett prov på deras utskrift.
De som var bäst var Epson, ändå var inte resultatet överväldigande.

Epson föreslog att jag skulle skicka pappert för utmätning för lite bättre resultat.
Frågan är nu, vad mäts ut? är det uppsugningsförmågan eller gultonen?

Hur gör jag för att få ett så bra resultat som möjligt från inscanning till utskrift?
Det blir ju enligt mig 3 profiler. En för scanner en för skärm och en för skrivare.

Finns det något att behandla ett papper med för att få bättre uppsugning?

Canon har nån maskin som först sprayar en speciell vätska på pappret innan bläcket läggs på, men om det är bra eller ej har jag ingen aning om: http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010003221

Vilken skrivare provade Epson med? De har ju några modeller som använder pigmenterat bläck istället för infärgningsbläck, kanske en sådan ger ett bättre resultat? C64 och C84 är såna skrivare. Jag har själv en C64 och den skriver bra på allt utom blankt fotopapper (funkar bra på fotopapper som är specialanpassat för den skrivaren dock).

Jag antar att det som görs om du skickar pappret på "utmätning" är en ren profilering. Utskrivna färgfält mäts upp och en profil skapas som anpassas för att utskriften ska hamna så nära originalet som möjligt. Den profilen kommer gälla just det bläcket och det pappret så man kan inte snika med billiga piratbläck sen om färgerna fortfarande ska stämma.

Det stämmer att du kommer att behöva tre profiler om du ska ha färgstyrning hela vägen. Men det går bra utan scannerprofil, har du bara en kalibrerad skärm så rattar du ju färgerna i photoshop tills de blir bra och sen bakas ju rgb-profilen in och matchas mot skrivarprofilen vid utskrift. Fördelen med en scannerprofil är att du slipper lägga tid på att justera färgfel från själva scannern.

Får du ingen ordning på det alls, kanske du ska överväga ett annat papper?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-04 11:00

Det är en stylus pro 2100 som klarade det någerlunda.
När man skickar pappert på utmätning, skickar man då med bläcket också?
Canon skrivaren har vi redan, om det är exakt den modellen vet jag inte, men den har någon slags primer. Denna Epson ger ändå bättre resultat.

Det är sant att man kan ställa in färgerna manuellt ifrån scannern.
Jag är lite förvirrad fortfarande ang alla dessa profiler, men det ska jag nog klara ut.

Det går tyvärr inte överväga ett annat papper då det kretsar kring just detta. Det är egentligen 350g kartong.

Tack för ditt svar Björn!

här hittar du info om skrivarkalibrering:
http://www.prodig.nu/

Troligen får du en bild att skriva ut på er skrivare som du sen postar iväg för profilering.

Kolla även in denna produkt från folket som gör skärmkalibratorn Spyder: http://www.colorvision.com/profis/profis_view.jsp?id=242

Om er skrivare finns med på listan över skrivare som den klarar och om den mätaren klarar ett så tjockt papper kan det ju vara kul att profilera själv

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-04 12:52

Tack för alla tips!
Jag mailade colorvision och frågade om deras PrintFIX klarade 350 g.
De hade iaf stöd för vår skrivare

Så, en fråga... till... En tryck/utskriftsprofil tar inte hänsyn till hur mycket ett papper suger?
Var ställs då detta in?
Jag sitter bara med själva designen så jag har inte så stor koll på sånt. Tack!

På sätt och vis gör den väl det, ett papper som suger mycket ger mörkare utskrifter pga mer punktförstoring så det vägs nog in med automatik till en viss del. Men mekanismerna bakom en välfungerande tryckprofil är mörk magi för mig med.

När man jobbar med bilder som ska gå i tryckpress används ju cmykläge istället för rgb och i konverteringen kan man ange hur mycket punktförstoring den aktuella tryckprocessen har (oftast har tryckerierna färdiga profiler där den informationen är inbakad så för det mesta behöver man inte tänka på detta).

För rgb-läge när man jobbar med bläckstråleskrivare vet jag inget sätt att ange punktförstoring. Men det finns ju särskilda prgramvaror med postscriptrip till bläckskrivare som kan simulera olika papper/tryckpressar/punktförstoringar. Men om slutprodukten är en bläckutskrift på ett kartongpapper kanske såna program är lite overkill.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-04 15:49

Okej, Jag jobbar i CMYK när jag gör bilder för utskrift. Det kanske inte är nödvändigt.

Jag fick detta svaret från colorvision:
"Tobais,
The paper that is used in Printfix is usually a matte or glossy paper. And the average thickness is about 5mil. "

Vad är 5mil.?

Osäker på vad som är bäst att jobba i men bläckskrivare i allmänhet jobbar väl i rgb-färgrymd så det verkar onödigt att köra i cmyk. De medskickade profilerna till bläcksprutorna är alltid i rgb vad jag vet.

För papperstjocklek kolla in denna länken: LÄNK

Tveksamt om din kartong kan funka, 5 mil verkar motsvara ett 120 grams papper enligt den listan. Men jag har aldrig hört talas om måttet innan.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-04 20:52

Nej, dom har ju förståss inte meter i USA.
Men det verkar vara en konstig tabell. 5 mil i "business card" är 90 gram. Medan copy paper i 5 mil är 100 g.
Det verkar iaf inte verka möjligt att köra in det.

Då blir det en profil på profil.nu och en skärmkalibrering eye-one display.

Anledningen att jag undrade varför man kör i RGB när det gäller skrivare är för att en skrivare skriver i CMYK.

Ännu en dum fråga kanske, men den profilen man ger skrivaren (det utmätta pappert) är det samma profil man matar Photoshop med för att förhandsgranska resultatet från skrivaren?

Tack för din hjälp!

Se till att din kalibrerade profil för bildskärmen är vald i bildskärmar>färg i systeminställningar (detta fixar säkert kalibratorn automatiskt vid kalibrering).

I Photoshop kan du välja vilken RGB du vill egentligen, men skrivarprofilen kan nog vara ett bra val i ditt fall ifall bilderna enbart ska gå hos er. Ska de ibland tryckas någon annanstans är nog Adobe RGB ett bättre val för att inte begränsa färgomfånget. Det viktiga är att du ser till att Utskriftsfärgrymden är satt till skrivarprofilen om du jobbar i en annan rgb-modell, kör du samma kan du sätta utskriftsrymden till "samma som källa".

PS. Att milvärdet varierar mellan papperstyper i tabellen beror säkert på att olika sorter har olika bulk. Två papper med samma vikt kan ha olika tjocklek beroende på hur det är behandlat.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-08-05 09:19

Ja, naturligtvis har det med Bulken att göra.

Inställningarna ligger lite annorlunda här eftersom dom kör PC, men jag vet var jag hittar det.
Tack för all din hjälp!

Tack för tacket!

1
Bevaka tråden