Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importproblem från DV-kamera

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det inte iDVD som bråkar i min G5 så har nu också iMovie fått spel!

Jag försöker importera film från en DV-kamera, SONY DCR-TRV900E PAL, till iMovie 4.0.1. Ansluter som vanligt med FW-kabel och programmet säger att kameran är ansluten i det blå visningsfönstret. Styrning av kameran via iMovie funkar också MEN filmen vill inte låta sig importeras.

Genom att starta och stoppa uppspelning kan jag ibland få in några sekunder men helt plötsligt så är v-fönstret bara blått igen! Jag kan se att filmen fortsätter spela upp på kamerans skärm. Att bara trycka på importera-knappen ger inget resultat.

Jag jobbar på en G5 med 768MB i RAM, ordentligt med ledigt utrymme, OS 10.3.4 och med ett helt nyinstallerat iMovie 4.0.1.

Är det någon som stött på liknande problem? Någon som kan komma med förslag på vad jag ska göra?

På min eMac har jag inga som helst problem. Därav kan man utesluta att det är glapp i FW-kabeln. Har inte heller några problem med iMovie 4.0.1 eller iDVD 4.0.1 i eMacen.

Börjar tro att det är G5:an som är den stora boven i dramat. Har aldrig haft så mycket strul med en Mac tidigare som med denna j-a G5!

Tackar på förhand för alla upplysningar! /Roger

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-06 13:52

Antar att du startat om programmet men om inte, gör det med kameran påslagen. Testa också att dra ur ansluta FWkontakten i datorn och kanske kolla att den inte är kopplad till FW800 porten (vet inte om det spelar roll??). Kanske hitta iMovie prefsen och kasta dem, kanske starta om datorn, kanske köra kameran manuellt en gång för att se om det går att ta in ändå (finns det en "capture now" funktion eller måste man fjärrstyra via iMovie... inte helt säker där). Berätta hur det går.

  • Medlem
  • 2004-08-18 10:11
Ursprungligen av charger68:

Är det någon som stött på liknande problem? Någon som kan komma med förslag på vad jag ska göra?

På min eMac har jag inga som helst problem. Därav kan man utesluta att det är glapp i FW-kabeln. Har inte heller några problem med iMovie 4.0.1 eller iDVD 4.0.1 i eMacen.

Börjar tro att det är G5:an som är den stora boven i dramat. Har aldrig haft så mycket strul med en Mac tidigare som med denna j-a G5!

Hej

Jag har stött på liknande problem med min eMac 1,25. Aldrig haft så mycket problem. Efter ett tag la den externa firewirehårddisken av (LaCie d2). Efter att ha fått den utbytt kvarstod i princip samma problem. Däremot fungerade det att köra DV-kameran (Canon MV-6i MC) när hårddisken var ansluten med USB2 i stället för Firewire.

Efter att ha kört hårdvarutest, installerat och om systemet går det bättre, men jag är fortfarande inte helt säker på vad felet var...

Arne

Jag hade problem med firewire när jag använde en hub. Jag fick kernel panic då och då. Jag har tre enheter men bara två portar på datorn och tyckte att det skulle vara smart med en hub. Men icke! Nu kopplar jag enheterna direkt till datorn och det går bra! En Lacie hårddisk tar alltid ena porten medan min dv-kamera och min dvd-brännare får dela på den andra. Som tur är behöver jag inte ha alla igång samtidigt. Så min slutsats är att firewire fortvarande är en ung och känslig teknik, som man måste stryka medhårs.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-08-22 13:58

Jag har också haft problem med att iMovie inte hittar kameran. Det var också en sony kamera.

Hittade dock inte lösning.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-23 11:00

man startar om och rycker i lite kablar och fixar, till slut funkar det.

1
Bevaka tråden