Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför alla dessa omstarter?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vädligt ofta får man höra från Linuxanvändare hur mycket de kan göra med sitt system utan att starta om. Men när Apple släpper uppdateringar så är det väldigt ofta en omstart att vänta. Okej för större uppdateringar av hela systemet, men av komponenter...

Idag t.ex. så släpptes Java Update 1.4.2 Update 1, vilket ju krävde en omstart. Är detta någon slags "försiktighetsåtgärd" av Apple eller tar dom den enkla vägen ut..? Det känns som att om det går i Linux/Unix så ska väl inte OSX har några problem att uppdatera utan omstart.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-11 09:57

Egentligen skall det väl krävas att man petar i kärnan för att man skall behöva starta om. Kan tänka mig att det är för att säkerställa att alla program startas om för att de skall börja använda den nya versionen av t ex Java som just installerats. Lite töntigt isf.

Även i Linux måste man starta om när man har pillat i kärnan, vilket de flesta systemuppdateringar gör.
Att Java-uppdatering kräver omstart är konstigt. Apple borde kunna lösa det med att man bara loggar ut och in.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2004-08-11 11:37

Ja, det är lite anti. Man minns med fasa Windows NT där man fick starta om absolut jämt för absolut allt. Omstartstvång är töntigt. Men man kan ju tvinga dialogrutorna att avsluta (alt äpple esc) och sen starta om när man känner för det, iofs.

Ursprungligen av PF:

Men man kan ju tvinga dialogrutorna att avsluta (alt äpple esc) och sen starta om när man känner för det, iofs.

Och varför får man inte valet att starta om senare direkt i rutan? Någon som har Steve's adress så ska jag maila lite synpunkter..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 14:48

hallå!

vi behöver bara starta om när uppdateringarna sker!

En pc användare måste ju göra det så fort dom kopplat in en mus!
Och då måste man förmodligen rota fram någon bootdisk!

Va nöjda med det vi har =)'

kram på er!

Ursprungligen av atomlab:

hallå!

Inte behöver man starta om XP för att ansluta en mus, dessutom så behöver man allt som oftast ingen drivrutin heller för den delen. Knappar och funktioner fungerar med en gång, även på min 8 knappars logitech.

Omstarter av OS X sker nog i förebyggande syfte. Många som inte stänger av sina datorer glömmer att man måste städa ur dom då och då (med tredjepartsprogramvara eller terminalen om man är duktig med den). Vid omstart så körs det en hel del så kallat systemunderhåll (cron med mera). Kontentan av det hela är att "medelanvändaren" upplever att datorn fungerar bättre när datorn startas om regelbundet. Någon annan anledning kan jag inte se.

Ursprungligen av whoami:

Många som inte stänger av sina datorer glömmer att man måste städa ur dom då och då (med tredjepartsprogramvara eller terminalen om man är duktig med den). Vid omstart så körs det en hel del så kallat systemunderhåll (cron med mera). Kontentan av det hela är att "medelanvändaren" upplever att datorn fungerar bättre när datorn startas om regelbundet. Någon annan anledning kan jag inte se.

Bullshit. OS X behöver inte startas om för att må bra. Man behöver inte städa datorn på något sätt alls. Inte ens defragmentering behövs. OS X gör själv indexering av filer för snabba sökningar. Jag lovar och svär att datorn inte fungerar bättre av att startas om. Tycker man det är det nog att man har kvar mardrömmar från windows.

Cron är för övrigt inte systemunderhållsprogram, utan en scheduler som alltid är igång för att vid vissa tidpunkter kunna starta program.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Bullshit. OS X behöver inte startas om för att må bra. Man behöver inte städa datorn på något sätt alls. Inte ens defragmentering behövs. OS X gör själv indexering av filer för snabba sökningar. Jag lovar och svär att datorn inte fungerar bättre av att startas om. Tycker man det är det nog att man har kvar mardrömmar från windows.

Cron är för övrigt inte systemunderhållsprogram, utan en scheduler som alltid är igång för att vid vissa tidpunkter kunna starta program.

Ciryon

Men är det inte så att både cron och defrag mm görs vid omstart? Det finns problem/buggar som löses via omstart. Ibland så räcker det att logga in och ut men inte alltid enligt min erfarenhet. Själv använder jag diverse program för att "städa" min dator. Med städa menar jag: Cron, cache, defrag, permissions, prebindings, loggar, mm... Om inte så kallat systemunderhåll utförs vid omstart som jag trodde så kan jag inte förstå varför systemet måste startas om vid minsta uppdatering. Det hela verkar underligt.

Och för att vända på det hela, är det någon som vet vad som sker vid omstart? Förutom det uppenbara då förståss.

Ursprungligen av whoami:

Men är det inte så att både cron och defrag mm görs vid omstart?

Nej. Filer defragmenteras "on the fly" i OS X. Cron är ett program som alltid är igång. Som jag skrev tidigare används det för att schemalägga program. Om du vill att det startas ett program som t.ex. skickar en fil till en annan dator en gång i timmen, så kan du säga till cron att göra detta.

Ursprungligen av whoami:

Det finns problem/buggar som löses via omstart. Ibland så räcker det att logga in och ut men inte alltid enligt min erfarenhet. Själv använder jag diverse program för att "städa" min dator. Med städa menar jag: Cron, cache, defrag, permissions, prebindings, loggar, mm... Om inte så kallat systemunderhåll utförs vid omstart som jag trodde så kan jag inte förstå varför systemet måste startas om vid minsta uppdatering. Det hela verkar underligt.

Och för att vända på det hela, är det någon som vet vad som sker vid omstart? Förutom det uppenbara då förståss.

Det enda som möjligtvis görs vid uppstart som "städar" systemet är att hårddiskarna kollas om datorn stängdes av felaktigt. Inte ens det är nödvändigt i dag tack vare journaliserande filssytem. Att uppdatera permissions kan lösa problem, med det är ingenting som behövs göras regelbundet och uppkommer enbart om du eller ett program gjort någonting fel.

Datorn måste startas om vid uppdateringar eftersom de förändrar kärnan. För att kunna "aktivera" ändringarna måste då datorn startas om.

Det finns , vad jag vet, ingen anledning att behöva "städa" OS X någonsin egentligen.

Update: Det _kan_ ibland vara en idé att defragmentera manuellt om man använder mycket stora filer. Jag tror dock inte det är något att bekymra sig över som vanlig användare. Hittar inte länken nu, men jag besökte en intressant sida med detaljer om OS X defragmentering.

Update II: Hittade länken. Det är rejält avancerade grejer.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Ciryon

Tyvärr har du ordentligt fel OSX mår bra av att startas om lite då och då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 21:14
Ursprungligen av Errol Garner:

Varför då? Startar aldrig om mina burkar annat än när software update kommer och kräver det. Vill ha burkarna på jämt så att alla cronscript körs. Enda skillnaden man märker efter en omstart är att det tar längre tid att dra igång programmen.

Däremot loggar jag regelbundet ut ur OSX - mest för att mitt backup-script körs då men oxå för att avsluta alla 100 appar man har igång..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 21:19

Vad har du att backa upp det påståendet med?

Ursprungligen av acke:

Vad har du att backa upp det påståendet med?

OSX förlitar sig lliksom de flesta andra OS lite för mycket på hårddisken iom att OSX loggar och swappar filer i en rasande takt. När hårddisken har blivit "överlastad" så går sirapen in i systemet. När datorn startas om efter en tid så upplever jag en markant skillnad i förbättrad prestanda på alla Macar jag har.

OSX underhållsfunktioner är tyvärr lite osmart tillämpade (kräver att datorn står på dygnet runt) och lite för anpassade till standardanvändaren(som dessutom oftast inte har datorn igång dygnet runt).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-11 22:37

OSX underhållsfunktioner är tyvärr lite osmart tillämpade (kräver att datorn står på dygnet runt) och lite för anpassade till standardanvändaren(som dessutom oftast inte har datorn igång dygnet runt).

Detta gäller väl för i stort sett alla varianter av Unix/Linux som använder sig av cron. Går att ändra om ganska enkelt så att alla dessa körs vid en tid då man inte använder datorn men har den igång.

Ursprungligen av Bugs:

Detta gäller väl för i stort sett alla varianter av Unix/Linux som använder sig av cron. Går att ändra om ganska enkelt så att alla dessa körs vid en tid då man inte använder datorn men har den igång.

Jo visst men det löser ju inte problemet att Apples egna underhållsrutiner oftast är otillräckliga för den som använder datorn mer än genomsnittsanvändaren. Och dessutom så går en omstart oftast betydligt snabbare än en cronkörning.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-12 08:25

Jo visst men det löser ju inte problemet att Apples egna underhållsrutiner oftast är otillräckliga för den som använder datorn mer än genomsnittsanvändaren. Och dessutom så går en omstart oftast betydligt snabbare än en cronkörning.

Vad menar du med Apples egna underhållsrutiner? Det är väl samma rutiner som körs på andra BSD-system som används på helt andra sätt än din genomsnittsanvändare.

OSX förlitar sig lliksom de flesta andra OS lite för mycket på hårddisken iom att OSX loggar och swappar filer i en rasande takt. När hårddisken har blivit "överlastad" så går sirapen in i systemet. När datorn startas om efter en tid så upplever jag en markant skillnad i förbättrad prestanda på alla Macar jag har.

Vad pratar du för smörja? Du "upplever"...?

OS X "underhållsfunktioner", som du kallar dem, körs HELA TIDEN. Journaliserande filsytem och on the fly defragmentering används så fort data skrivs till disken. Kolla upp min länk ovan. Även update_prebinding sker väldigt ofta.. Det krävs INTE att datorn ska vara igång dygnet runt.

Det finns ingen som helst anledning att starta om datorn för att den ska "må bättre".

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Vad pratar du för smörja? Du "upplever"...?

OS X "underhållsfunktioner", som du kallar dem, körs HELA TIDEN. Journaliserande filsytem och on the fly defragmentering används så fort data skrivs till disken. Kolla upp min länk ovan. Även update_prebinding sker väldigt ofta.. Det krävs INTE att datorn ska vara igång dygnet runt.

Det finns ingen som helst anledning att starta om datorn för att den ska "må bättre".

Ciryon

Ledsen Ciryon men det är du som står för svamlandet. För det första använder inte alla användare OSX journaliserande filsystem på grund av att även det sänker prestandan och för det andra så defragmenteras inte alla filer automatiskt även om man använder journaliseringsfunktionen , själv har jag journaliseringsfunktionen igång på två datorer och den avslagen på 2 andra alla fyra blir fräschare efter omstarter. För det tredje så förutsätter OSX underhållsrutiner att datorn står på mellan 3-5 på natten , visst kan man köra de andra tider men de är som sagt oftast inte lika effektiva som en omstart. Speciellt för powerusers.

Att omstarter ger fräschare och snabbare datorer är jag knappast ensam att uppleva. OSX cloggas igen som alla andra operativsystem , men jag menar inte att man ska starta om varje dag utan just när man märker att datorn blivit slöare.

Ursprungligen av atomlab:

hallå!

Bara för att Mac OS redan är bättre än Windows betyder väl inte att man ska nöja sig.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-11 15:35

Jag kanske inte fattar ett smack. Men vad gör det om burken startar om nån gång då o då? Skulle det vara sån oerhörd katastrof? Eller är det nåt slags geek-faktor som jag inte förstår:
- Äh fan ja hante start om burken på en månad....
- Vassäjeru? Så jäla ofta? Jag hante starta om sen november -97

Ja, det är jätteviktigt om man är geekig. Gäller att ha bra uptime!

Men allvarligt talat så känns det mer genomtänkt och snyggare gjort om det går att uppgradera utan att starta om.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Men allvarligt talat så känns det mer genomtänkt och snyggare gjort om det går att uppgradera utan att starta om.

Ciryon

Precis. Jag är övertygad om att det skulle gå att undvika en hel del omstarter vilket ju visar på att man utnyttjar systemets möjligheter och gör det så smidigt som möjligt för användaren. Det tar tillräckligt lång tid att optimera installationer när det behövs ändå, så omstarten slipper jag gärna.

Och uptime är inte så viktigt för mig, även om det är lite coolt

Omstarten kan ju vara ett sätt för Apple att få alla användare att starta med de nya systemfilerna från samma läge. Får man in felrapporter efter uppdateringen så behöver de aldrig fundera på om datorn startats om eller ej. Lite långsökt kanske...

Senast redigerat 2004-08-11 16:31

Håller med er om att ddet verkar konstigt att skulle behöva starta upp efter enklare uppdateringar av program och daemons. Räcker ju i alla andra *nix system med att starta om programmet ifråga, eller stänga av det innan man uppdaterar det..

Men som någon sa, det är kanske för att apple vill vara säker på att allting laddas om, så att inget eventuellt krockar med varandra (vad det nu skulle kunna vara)..

Ärlig talat, så tror jag det hela skulle kunna bero på att programmet Software Update inte är tillräckligt intelligent. Tex att kunna stänga av/starta om daemons osv. Ryktades det inte om en uppdaterad Software Update i Tiger??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-11 19:31

Förstår inte vad det är frågan om. Tar gärna en omstart om det betyder mindre potentiella problem. 1 min sedan är det klart. Uptime i all ära men den anledningen kan jag inte ta seriöst på. Däremot så kan jag bli irriterad över att behöva starta om Mac OS X servrar men det är ju i rollen som en admin och inte som en användare.

kan säga att för mig spelar uptime absolut ingen roll på en workstation, utan "problemet" (dagens ilandsproblem) är man blir tvungen till att (givetvis) stänga av alla program. Kanske inte är så farligt för en del, men jag vågar påstå att jag utnjutrar multitasking till fullo tar ju en stund att få igång allting igen, för inte att glömma att försöka komma ihåg vilka 20 dokument man hadde öppna för att jobba med sporadiskt...

lyxproblem? javisst, men jag kör ju mac för att jag gillar ha det lyxigt

Nu svamlar jag om något som jag inte vet något om, men jag tycker man hör ibland att dåligt skrivna program kan sno åt sig minne som det inte släpper ifrån sig, dvs ju mer du kör desto mer minne äts upp och kan således inte användas av andra program. Men om det är så kanske det räcker med logga ut&logga in för att frigöra "kidnappat" minne...

...eller cyklar jag nu igen....

det kanske kan intressera dig att veta att alla (om något alls) cronjobben inte körs vid uppstart.

För mig är du ensam om att uppleva att en omstart "ger fräschare och snabbare dator", jag startar endast om mellan apples uppdateringar (+viloläge på nätterna, varpå inga cronjobs körs) vilket i pratiken kanske är genomsnittligt var tredje vecka. Och tro mig, jag har många konstiga program öppna (ibland dom egengjorda program som läcker som en oljetanker) samt många stora dokument. ja, jag vågar tom kalla mig för "poweruser" och varken märker eller ser (genom diverse info verktyg) någon skillnad.

Ursprungligen av johan dansk:

det kanske kan intressera dig att veta att alla (om något alls) cronjobben inte körs vid uppstart.

För mig är du ensam om att uppleva att en omstart "ger fräschare och snabbare dator", jag startar endast om mellan apples uppdateringar (+viloläge på nätterna, varpå inga cronjobs körs) vilket i pratiken kanske är genomsnittligt var tredje vecka. Och tro mig, jag har många konstiga program öppna (ibland dom egengjorda program som läcker som en oljetanker) samt många stora dokument. ja, jag vågar tom kalla mig för "poweruser" och varken märker eller ser (genom diverse info verktyg) någon skillnad.

Prova att kör xbench efter att du har haft datorn igång en vecka utan omstart och jämför med att köra det efter omstart så lär du märka skillnad. Själv märkte jag tydligt av "fenomenet" irl.

Skälet att det händer att datorn slöar ned har med OSX virtuella/swapminneshantering att göra ju mer minne man har desto längre mellan man behöver starta om, mina bärbara behöver startas om oftare eftersom de inte kan ha lika mycket minne som min G5.

Bevaka tråden