Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenordsskydda dokument?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur kan man på enklast möjliga vis lösenordsskydda enstaka dokument, t ex word-dokument? Skulle gärna vilja veta om det finns någon inbyggd sådan funktion i OS X.

Tackar på förhand för eventuella svar, gör jag!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-12 21:17

Jo, man kan nog lösa det ganska smidigt med File Vault.
Men eftersom det låser din "hem-mapp", så får du skapa en ny mapp och dra allt från hemma-mappen som du INTE vill låsa över till den nya.
Sen går du bara in i Systeminställningar och startar File Vault.
Men man får väl se till att komma ihåg att ändra t.ex. nedladdningsmappen för iTunes så att det stämmer med verkligheten, osv...

OBS: Detta är en teori. Jag har inte provat själv och frånsäger mig allt ansvar. Men det borde väl funka.

• Medlem
  • 2004-08-12 22:27

Kan man inte skapa låsta skivavbilder (disc images)? Sök på 99mac, det finns flera trådar i ämnet. (Jag vet sjölv inte hur man gör.)

Ursprungligen av Baron:

Kan man inte skapa låsta skivavbilder (disc images)? Sök på 99mac, det finns flera trådar i ämnet. (Jag vet sjölv inte hur man gör.)

Man skapar bara en ny avbild i Skivverktyg, och väljer Encryption AES-128. Medan avbilden skapas får man välja lösenord.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-12 23:42
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Man skapar bara en ny avbild i Skivverktyg, och väljer Encryption AES-128. Medan avbilden skapas får man välja lösenord.

Wooohooo! Det var ju suveränt!!!!
Hade ingen aning om detta!!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-08-13 09:23
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kom bara ihåg att ta bort krysset för att spara lösenordet i nyckelringen. Annars tappar man vitsen med att lösenordsskydda.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-08-12 22:51
Ursprungligen av Polonius:

Hur kan man på enklast möjliga vis lösenordsskydda enstaka dokument, t ex word-dokument? Skulle gärna vilja veta om det finns någon inbyggd sådan funktion i OS X.

Tackar på förhand för eventuella svar, gör jag!

Nån som har erf. av denna: http://www.dekorte.com/Software/OSX/Crypt/
?
Kanske kan vara något?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-13 11:19

Just MS Office-dokument brukar man kunna lösenordskydda ifrån respektive program (antingen under verktyg eller arkiv/dokumentegenskaper). Med Acrobat kan man skydda pdf-filer.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-13 11:23
Ursprungligen av pichia:

Just MS Office-dokument brukar man kunna lösenordskydda ifrån respektive program (antingen under verktyg eller arkiv/dokumentegenskaper). Med Acrobat kan man skydda pdf-filer.

Kan man? Jag tror man bara kan skydda dom från att nån ÄNDRAR i dokumenten. Vem som helst kan alltså ÖPPNA dom, men inte duttla i dom, eller har jag fel?

Som jag fattade "Pollonius" så vill han/hon helt hindra folk från att ens ÖPPNA filerna.....men jag kan ju ha fattat fel...inte helt ovanligt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-13 15:04
Ursprungligen av Danne V:

Kan man? Jag tror man bara kan skydda dom från att nån ÄNDRAR i dokumenten. Vem som helst kan alltså ÖPPNA dom, men inte duttla i dom, eller har jag fel?

Som jag fattade "Pollonius" så vill han/hon helt hindra folk från att ens ÖPPNA filerna.....men jag kan ju ha fattat fel...inte helt ovanligt.

Så fattade jag det också. Jag sitter dock på en PC på jobbet och kan inte bekräfta det till 100%, men jag har för mig att jag har använt den funktionen en gång i tiden på macen. Det funkar i alla fall på PC:ns Office.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-08-13 15:02
Ursprungligen av pichia:

I Office 2004 väljer man Spara som och i sparadialogen finns det en Options-knapp och där kan man specificera lösenord för att antingen Öppna eller Ändra.

Med Acrobat kan man välja att antingen tillåta öppning, men inte redigering, eller att lösenordskydda hela öppnandet. Man kan dessutom kryptera för vissa mottagare (dvs kräva ett digitalt ID) Och vilken annan fil som helst kan inkluderas i en PDF, så där är möjligheterna fantastiskt stora

Tack för svar..

Det där med skivavbilden - visst kan man skapa en avbild som det går att göra ändringar på (alltså så länge man skriver in rätt lösenord)?

/P

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-08-13 17:15
Ursprungligen av Polonius:

Tack för svar..

Det där med skivavbilden - visst kan man skapa en avbild som det går att göra ändringar på (alltså så länge man skriver in rätt lösenord)?

/P

Yep, inga problem. När du har den monterad på skrivbordet så funkar den som vilken disk som helst.

1
Bevaka tråden