Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pdf-filer som inte vill sköta sig.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-08-28 00:21

Jag har ett problem:
När jag ska skicka en pdf.-fil till en annan dator via mail blir den förändrad.
Jag har skrivit ut ett dokument från Finale 2004 (noter) och när det öppnas i den
andra datorn har Bb-förtecknena blivit stora fyrkanter och en del nothuvuden är helt kaiko.
Det gäller inte alla dokument utan bara vissa.
Datorna jag skickat till har varit windozeburkar, men det ska väl funka ändå tycker man. Pdf ska ju vara ett allmänt filformat, eller har jag fel?

Tack på förhand!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-08-28 00:30

Not-typsnitt

Notutskrifts-program använder egna typsnitt för noter, g-klav, basklav etc.
Dessa typsnitt finns inte på datorer som inte har det notutskriftsprogram du har.

Så i PDF, måste typsnitten "bakas in". Vet inte exakt hur du gör detta i Finale, men leta efter "Inlude fonts" eller "Bifoga typsnitt" etc.

Om du har Acrobat Distiller kan du exportera en PostScript-fil från Finale och sedan köra den genom Distiller. Då skall Distiller vara inställt på att bifoga fonter.

En annan sak med PDF är att det är extra säkert att komprimera filen, då i ZIP eftersom det funkar i både PC och Mac. I OSX 10.3 kan du göra detta genom att högerklicka på filen och välja "Skapa arkiv..:". Anledningen är att PDF (tyvärr) finns som ASCII och Binär-format. Binär-formaten kan ibland förstöras i vissa mail servers/clienter. Komprimerar man så händer inte detta.

1
Bevaka tråden