- MP
- Medlem ●
Jag har börjat leta efter en kamera som är liten (så att den får plats i min byxficka), snabb (så att jag får till ögonblicksbilder) och som dessutom är bra så att jag kan få bilder med god kvalitet som jag slipper att efterberabeta.
Jag var tidigare mycket sugen på Konica Minolta DiMAGE G400 eller G500. Nu har jag sett att det kommer en ny modell som heter Konica Minolta DiMAGE G530. Den verkar mindre än G500. Men kan inte ta bilder lika nära som G500. Det ser dessutom ut som att den har blixten längre från objektivet. Vilket borde vara en fördel. Jag har läst produktbladet om kameran. Men är det någon som vet lite mer om kameran? Jag undrar bl.a. hur bildkvaliteten är på kameran.
Eller är det så att det finns någon annan bättre kamera som är liten, snabb och tar bra bilder?
Min maxgräns på vad jag kan betala är 4500 kr.
Jag köpte nyligen Minolta G400 och jag är helnöjd. Du hittar testbilder hos www.cyberphoto.se
Ofta tar de på ungefär samma motiv med olika kameror så man kan jämföra, även om det säkert skiljer i ljusförhållanden vid olika tagningar.
Det som jag gillar med kameran är att den är snabb och liten. Bilderna är mycket bra för den storleken på kamera. Sen är den prisvärd. Jag köpte kamera, 256MB SD-kort samt en väska för 3600 inkl frakt.
MP skrev:
- att den får plats i min byxficka),
- snabb (så att jag får till ögonblicksbilder)
- bilder med god kvalitet som jag slipper att efterberabeta.
- maxgräns på vad jag kan betala är 4500 kr.
Jag kan lägga till (för min egen del):
- får plats i FRAMFICKAN på byxor
- bra GREPP trots storlek (glöm inte bort detta!)
- TYDLIG display bak även i solsken
- tar många bilder snabbt i rad
- snabb zoom
- filmar video upp till 30 fps i 640x480 om man vill
- snygg och ren
Efter att ha klämt och testat många många olika modeller av digitalkameror hos Kameradoktorn beslutade jag mig för att köpa Nikon 5200 för 4.995:-. (Det finns en modell som har 4 megapixel istället - Nikon 4200 för 3.995:-)
Har använt den någon månad nu och är mer än helnöjd!
(Är även väldigt lnöjd med dess föregångare Nikon 4300 som jag tagit ca 8.000 billder med - inte lika snabb dock. Inte heller så liten och smidig som denna generation).
Men skall man gå bara på den som är absolut snyggast så skall man köpa den som Mondo rekommenderar - Canon Digital Ixus. Den svarta är så förbannat snygg så att jag funderar på att köpa ett exemplar för att bara ha hemma och titta på!
Kan varmt rekommendera Kameradoktorn för den osäkre och nyfikne. Låt er inte avskräckas av att de är en proffsbutik - de är både kompetenta OCH prisvärda! http://www.kameradoktorn.se/
Att de sedan även är Mac-kunniga gör inte saken sämre!
[...] Efter att ha klämt och testat många många olika modeller av digitalkameror hos Kameradoktorn beslutade jag mig för att köpa Nikon 5200 för 4.995:-. [...]
Jag gjorde samma sak, men jag klämde, och senare köpte, hos Scandinavian Photo i Mölndal. Mkt bra kamera. Smidig och bra att greppa.
Canon Digital Ixus 500 är också fin, men lite större förstås.
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/digital/ixi.php
Ixus 430 har mycket mindre brus än 500:an. Visserligen en megapixel mindre, men i övrigt samma kamera.
Köpte en sån för två veckor sedan och är helnöjd.
J.
Canon Digital Ixus 500 har 3x optisk zoom.
Den har fått kritik för att vara ganska rejält långsam i fokuseringen, sådär 5-10 gånger långsammare än de bästa. Imaging Resource mätte upp 1.1-1.3 sekunder, och usla 0.8 med fixfokus. Direkt dåligt! (Det gäller modellen S500, men det tror jag är samma som heter Ixus 500 hos oss.)
Jag tror att alla smådigitalkameror har 3x optisk zoom nuförtiden. Kan dock ha fel, men alla jag kollat på har haft det...
Sedan kan man ju också säga att i princip alla små digitalkameror är riktigt bra idag. Det sitter nog mest i att det skall "kännas" rätt. Som sagt - ta dig ner till en kamerabutik och kläm på alla du ser! Ett par millimeter hit och dit i storlek, form och feeling kan utgöra skillnaden mellan succé och fjasko!
Sony CyberShot T1 är både liten och smidig. Ganska så snabb också. Dock rätt så dyr.
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/sony/t1.php
Kan intyga att den är snabb, den känns tom mkt snabb jmf med de kameror jag har haft under längre perioder som digital ixus och sony dsc-v1.
Mycket behändig, känns bra i fickan.
Autofokuslampa, bra fokus på mörka bilder
3x optisk zoom (ixus i har ingen optisk zoom)
Mkt bra kvalitet på video, 640x480/30fps.
Nackdelar:
ingen optisk sökare, kan bli svårt att sikta rätt i mörker.
dyr
Om du vill rota riktigt djupt så finns det några bra siter:
Tack för alla tips på olika kameror. Fler tips tas tacksamt emot.
Är det någon som vet något om Konica Minolta DiMAGE G530?
Nix, men min G500 fungerar mycket bra. Flera bekanta har köpt IXUS i stället. IXUS har möjligtvis övertaget när det gäller bild men Minolta vinner stort när det gäller snabbhet. Både vid start av kameran och när man trycker på avtryckaren. Förutsatt att G530 är en förbättring av G500 tycker jag inte att det finns något att tvecka om...
Förutsatt att G530 är en förbättring av G500 tycker jag inte att det finns något att tvecka om...
Jag tror Konica Minolta G530 är mer än utveckling av G400 än av G500. Det är nog samma fenomen här som på t.ex. IXUS 430/500 att den med fler pixlar lider av mer brus, vilket är följden av att man pressar in fler pixlar på samma CCD-yta. Är det däremot både fler pixar samt större yta är det en annan sak. Större pixlar på CCDn är bättre för ljusupptagningsförmågan.
Läs även den här tråden
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=47318
Jag håller med om att gränssnittet är viktigt. Men man lär sig ofta det ganska snart.
Sony kameran verkar vara intressant. Synd att blixten inte verkar vara så bra.
Gränssnittet lär man sig, men det är i alla fall viktigt att det inte är för många tryck hit och dit för att justera exponeringsnivån lite.
Ska man ta med blixt så ska kameran helst ha blixtsko. Inbyggd blixt är en nödlösning i min synvinkel. Det är ont om små kameror med blixtsko, men de finns! (Och då är jag tillbaka på Ricoh igen.) Men liten kamera plus extern blixt är förstås inte så litet längre. Och ska man använda intern blixt så ska den i alla fall inte sitta för nära objektivet. Nikon 3500 är ett skräckexempel. Så designar man nte en kamera!
Nu har jag äntligen fått en fungerande Ricoh RX. Jag har skrivit en snabb-recension här: http://www.hardmaccafe.com/viewtopic.php?t=2707
Slutsatsen är att den fokuserar snabbt och bra - även i svagt ljus! - men bildkvaliteten är knappast i toppklass. Det är en kamera man tar bilder med som andra inte kan ta (för att de inte hinner starta, tar för lång tid på AF eller inte fokuserar alls), inte bästa bilderna när alla kan. En GX kanske hade varit bättre, men den är lite riktigt lika lätt, fickvänlig och billig.
Men kvaliteten är inte så lätt att bedöma bara sådär, så jag ska, när jag hinner, köra den sida vid sida med min Olympus och se hur det blir i lika förutsättningar.
Funderade precis om inte du skulle dyka upp med Ricohn i den här tråden...
Den verkar mycket imponerande
Ja, speciellt fokuseringen. När jag klämde av korten i mörka källaren trodde jag knappt mina ögon. Alla andra kameror jag provat är helt hjälplösa i den situationen, RX klarar sig oftast bra, och i bra ljus går det hur fort som helst. Precis det jag var ute efter. Men jag vill vara lite försiktig i rekommendationer, för den kan säkert göra andra besvikna, om man t.ex. kräver mer manuell kontroll eller lite mer flås i blixten. (Man ska alltid kolla minuspunkterna när man läser recensioner, och noggrannt, annars blir man lätt besviken när man köper.)
Sedan måste jag erkänna att det finns ett uns exklusivitetskänsla med att ha en kamera som är ovanlig, samtidigt som den är speciellt bra på någonting. Är det en slags Mac-mentalitet månne?
Nyssnämnda G500 avfärdade jag för länge sedan, för den är enligt testerna inte snabb alls, fokuseringen i synnerhet. G400 och G530 är intressantare, har ganska fina siffror, men jag skippade dem efter uppgifter om att de har svårt att fokusera i begränsat ljus. Även alternativet Casio QV-R41 är enligt tester inte så helt fantastisk i dunkel, snarare vanligt vanlig bara.
Det vore kul att höra om det finns andra kameror som ger känslan av att kunna fokusera nästan i vad för ljus som helst. Bara hjälplampor räcker inte (har provat både Canon och Olympus med lampa), de når sällan så långt och det blir inte speciellt säkert ens då, och dessutom stör de. Är inte Sony rätt bra, med nån lasermätare eller vad det nu var?
Casio Exilim Z-4 eller Pentax Optio S4i om du är ute efter liten kamera med snabb utlosning och bra bild.
http://www.pricerunner.co.uk/photography/digital-cameras/200447/details
http://www.pricerunner.co.uk/photography/digital-cameras/199269/details
Jag är helnöjd med min G500
Nu kostar den 2995 hos Cyberphoto.se
Prisvärd!
Köp till extra minne bara. 16Mb ingår ... Lite väl klent.
Med 128 Mb tog jag 120 bilder i högsta upplösning och 20 sek film med ljud en kväll innan minnet var fullt.
Stefan