Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stryp med flit av Bostream

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-31 17:34

Jag har haft VDSL via Bostream ett tag nu.... och varit nöjd...

Men den senare tiden har jag märkt att de lite över 20 ned bara är 15.....

Jag bor 640-650 meter från stationen vilket gör att jag kan (kunde) få ut så pass hög hastighet,,,, för 390 spänn... upp till 26 står det i reklamen o på hemsidan... upp till gör att de klarar sig från marknadsdomstolen...

Så NU ringde jag o frågade vad de håller på med... o visst DE HAR MED FLIT strypt min hastighet till 15 (de kan ge mig bara 13 enligt avtalet säger de)... för att få ”ett stabilare nät” sa de... så 15 e ett plus:-))))

hahahaaa haa

Gränsen att få mer är att bo så pass nära som 300 meter sa de med...

Jag har alltså blivit av med 25% (1/4) av min hastighet men får fortfarande betala fullt pris (4/4) för upp till 26 MB... allt enligt avtal....

De har ej heller berättat att de genomfört sänkningen... tagit ifrån mig ngt jag en gång fått.av dem..

Kul va...

Att nätet sedan går ned ett otal ggr per dag numera undersöker de just nu - de har tre dagar på sig.... enligt samma avtal....

Jag fick så klart gärna gå vidare med min klagan till konsumentombudsmannen......

HÄPP... ej plopp...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-31 22:36

Upp till 26.... är avtalet... men men men... läs nu noga:

jag fick 20-22 tills nu - efter februari/mars tills nu då de ströp (uttalat ströp per telefon).. den ned till 15.. de kan ta 2 till... mini för VDSL är 13.... så det beror inte på avståndet bara,.,, utan vad de vill/planerar att ge en...

Upp till betyder med andra ord att de vill/tänker bara ge 13 (15) till oss som finns på 600-1000 meters avstånd.. vi skall aldrig få mer...

.....så VARFÖR skriver (annonserar) de då upp ill 26.... då de inte tänker (uttalat) ge oss mer än 13....

Mer här: http://www.offtopic.se/showthread.php?t=42249&page=1&pp=25

Hoppa över dumheterna det finns korn att läsa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-01 08:00

Upp till 26 är väl precis det - någonstans mellan 0 och 26

Däremot har du nog möjlighet att gå till Allmänna Reklamationsnämnden om de har sålt "upp till 26" och sedan uttryckligen säjer att du aldrig kommer att få mer än 15. Uppenbarligen är det inte tekniska skäl till begränsningen eftersom du har haft högre hastighet förut.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-01 08:32

Mysko behandling helt enkelt..... få ngt - ta sedan tillbaka det.....

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-01 09:35

Heter det inte bredbandsbolaget numera eller har dom inte slagits ihop än?

Fick brev hem i förrgår där Bostream meddelar om sammanslagningen samt att de kommer att utöka min 2,5 mbitXstream till 5 mbit Xstream under hösten/vintern. Free of charge. Najs.

  • Medlem
  • 2004-09-01 10:50

Låter fortfarande som att det är vilseledande reklam. För att nappa på erbjudandet så ville man veta vilket avstånd man har till stationen, vilket i sin tur ger möjlig hastighet. DVS om jag ligger nära får jag alltså när eller upp till 26 Mbps, WOW jag tar det... Om det sedan visar sig att jag aldrig kan få mer än 15 för att nätet blir instabilt är det ju inte möjligt att få 26 Mbps någonsin eller? Alltså stämmer inte 26... 13 Mbps ser jag som en annan fråga. Det är att jag enl avtal inte kommer under 13, dvs en undre gräns för som är knytet till abbonemanget som naturligtvis beror av avstånd, men även vilken kapacitet som finns efter att jag swichas vidare ut över fibernätet osv.. Sålunda är det förmodligen svårt att påvisa avtalsbrott, men däremot finns grund för att ha blivit vilseledd..

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-01 20:26

Ber att få gratulera de som får mer..... för samma summa:-DDDD

  • Medlem
  • 2004-09-01 23:13

Bostream MOFOs.

Bostream= bristande service, rutten kommunikation och tomma löften

Själv blev jag erbjuden att, i samband med flytt, uppgradera till scream. Jag talade med två olika personer vid två olika tillfällen innan jag bestämde mig för att flytta samt uppgradera abonemang. Dessutom fick jag bekräftat av båda två att min lokal låg på ett nära avstånd till basstation. 3 Veckor senare... jo, det var leveranstiden på flytten av abonemanget(!), får jag brevledes reda på att de alls inte har uppgraderat tjänsten. Utrymmet för Screamtjänsten hade blivit full. Det gick tydligen att läsa sig till i det finstilta att de inte kunde garantera uppgraderingar.

Jag känner bara att Bostream inte verkar speciellt intresserade av goda relationer med sina kunder eller att få nöjda kunder. Detta baserat på samtal med fyra olika personer vid olika tillfällen hos Bostreams kundtjänst.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-02 00:39

Vad du har råkat ut för är inget ovanligt. Läs igenom avtalet och se om du är garanterad de Mbits du nämner.
Ett större företag Skanova/ Telia genomförde samma sak för ca 1.5år sedan . Där ströps samtliga ADSL kunder med O,5 Mbit avtal ner till 0,4Mbit samt uthastigheten ströps till 0.3-0.2Mbit. Orsak : att få in flera kunder utan att bygga ut kapaciteten på linorna/backbone. Det blev ett jäkla liv när jag avslöjade detta, vilket går att läsa om på IDG.
Vad du har råkat ut för är nog dessvärre detsamma. Flera kunder kommer få tillträde pga sänkning av din egna hastighet. För min del var inte nerhastigheten avgörande utan den strypta uthastigheten.
http://internetworld.idg.se/ArticlePages/200302/17/20030217113029_IW500/20030217113029_IW500.dbp.asp

http://internetworld.idg.se/ArticlePages/200302/19/20030219083940_IW519/20030219083940_IW519.dbp.asp
Mvh

Senast redigerat 2004-09-02 01:05
1
Bevaka tråden