Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark stinker! (light)

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Baron, det är några saker som på papperet inte ser mycket ut men den sammantagna effekten är faktiskt ganska häpnadsväckande. Här är några:

1) Styckedisposition, dvs att avstavningar och mellanrum beräknas på hela stycket snarare än på en rad i taget som QXP (och praktiskt taget alla icke-adobe-program) gör.Effekten är att man undviker gluggar och floder på ett sätt som inte är möjligt med manuell redigering, annat än med EXTREMT mycket tid

2) Variabel teckenbredd, som tillsammans med ovanstående funktion uppnår smärre mirakel när det gäller disposition

3) Möjlighet att göra avvägningar mellan mellanrum och avstavningar på ett sätt som inte är möjligt i QXP

4) Möjlighet att balansera ojämna rader

5) OpenType-stöd, som ger smartare applicering av sånt som specialligaturer, kapitäler, gemena siffror och mycket mer

6) Optisk kerning, som gör att programmet i många fall kan uppnå ett riktigt bra kerningsresultat helt automatiskt

7) Optisk marginaljustering, som bl.a. möjliggör hängande interpunktion, dvs att skiljetecken, diviser etc justeras något utanför spalter/block för att uppnå ett optisk jämnt resultat (till skillnad från ett matematiskt jämnt som qxp gör)

8) Smartare teckenformat, som gör det möjligt att applicera endast ändrade attribut, inte samtliga som qxp kräver

9) Kapslade formatmallar, som gör det möjligt att låta ett styckformat byggas upp av en rad teckenformat som appliceras enligt de regler som man angett. Svårt att förklara kort, men tänk dig feta ingångar etc. i ett stycke som appliceras samtidigt som styckeformatet.

10) Plattformsoberoende textmotor som använder, gör att problemet med omflödningar mellan mac-pc totalt försvinner

11) Automatiska punktlistor och numrerade listor (med PageMaker plugin pack)

Men som sagt, den samlade effekten måste ses för att förstå hur stor inverkan det har på både kvalitet och produktivitet

Var det nån som snackade om tivolilåda?

  • Medlem
  • 2004-09-02 23:16

"når man alltså 98 procent av dem som" heter det!

Baron, sänd mig ett mail på richard punkt ronnback at bredband punkt net så sänder jag dig en broschyr du kommer ha nytta av, InDesign för Quark XPress-användare. Adobe har haft en broschyr med en svinbra artikel av Christer Hellmark men jag tror tyvärr den är slut. Maila till Mattias punkt Jonsson at Adobe punkt Com och fråga om han har ett ex

Men det bästa vore förstås att gå en kurs hos undertecknad

OK, det bär mig verkligen emot, men...

Peter Wärn på Software Plus, någon som minns honom och/eller undar vart han tog vägen?

För den historielöse: Sofware Plus var på sin tid Quarks representant i Sverige, och Peter Wärn var Quarks kringresande apostel på mässor och företag, Sveriges "Mr Quark Xpress".

Peter visste allt om Quark och hade man bekymmer med någon funktion var det Peter man skulle prata med för en snabb lösning.

Software Plus finns, vad jag vet, inte mer. Quark representeras idag av Network Innovation.

Och Peter Wärn är, ur Quark-synvinkel, "No More Mr Nice Guy".

Peter Wärn är fortfarande en övertygad apostel – men idag är InDesign hans mission. Peter anser faktiskt att InDesign är överlägset Quark på många, kanske de flesta, punkter. Om än inte riktigt alla.

Peter torde veta vad han pratar om, då han ju har större kunskap om både Quark och InDesign än förmodligen de flesta i denna tråd.

Som sagt, det bär mig emot, men ovanstående bör möjligen beaktas i debatten.

Och Racer800 ("Du var mig en bitter, liten putslustig jävel"):

Jag fortsätter med Quark.
Inlärda handgrepp, tangentkommandon och genvägar i Quark sitter djupt.
Omfattande omlärning, menynavigering och palettexcesser i InDesign lockar mig inte alls för ögonblicket.

/Ravajack
(olydig hund...)

Ursprungligen av Ravajack:

OK, det bär mig verkligen emot, men...

Peter Wärn på Software Plus, någon som minns honom och/eller undar vart han tog vägen?

För den historielöse: Sofware Plus var på sin tid Quarks representant i Sverige, och Peter Wärn var Quarks kringresande apostel på mässor och företag, Sveriges "Mr Quark Xpress".

Peter visste allt om Quark och hade man bekymmer med någon funktion var det Peter man skulle prata med för en snabb lösning.

Software Plus finns, vad jag vet, inte mer. Quark representeras idag av Network Innovation.

Och Peter Wärn är, ur Quark-synvinkel, "No More Mr Nice Guy".

Peter Wärn är fortfarande en övertygad apostel – men idag är InDesign hans mission. Peter anser faktiskt att InDesign är överlägset Quark på många, kanske de flesta, punkter. Om än inte riktigt alla.

Peter torde veta vad han pratar om, då han ju har större kunskap om både Quark och InDesign än förmodligen de flesta i denna tråd.

Som sagt, det bär mig emot, men ovanstående bör möjligen beaktas i debatten.

Och Racer800 ("Du var mig en bitter, liten putslustig jävel"):

Jag fortsätter med Quark.
Inlärda handgrepp, tangentkommandon och genvägar i Quark sitter djupt.
Omfattande omlärning, menynavigering och palettexcesser i InDesign lockar mig inte alls för ögonblicket.

/Ravajack
(olydig hund...)

Kan man sammanfatta det med att Peter är din absoluta favorit i hela världen?

För mig får man ha precis vilket program som helst som personlig favorit, även Quark. Jag skulle också föredra qxp framför PageMaker (i de flesta situationer, finns några undantag) även om jag inte tycker skillnaden är SÅÅÅ stor. Helt klart är PageMakers stora användarbas företagsanvändare, inte reklamare och tidningar.

Peter Wärn är på Gothia i Linköping och tillhör absolut dem som kan båda programmen väldigt väl. Han dyker då och då upp här på 99mac för övrigt.

Ravajack, så värst olydig är du inte. Du har hittat din favoritstolpe och är nöjd med den för att uträtta dina behov, trots att du ser bättre och snyggare stolpar längre ned på vägen. Återvänd du till din favoritfåtölj, lägg på en brakare och sov vidare.

  • Medlem
  • 2004-09-03 13:15
Ursprungligen av Racer800:

Ravajack, så värst olydig är du inte. Du har hittat din favoritstolpe och är nöjd med den för att uträtta dina behov, trots att du ser bättre och snyggare stolpar längre ned på vägen. Återvänd du till din favoritfåtölj, lägg på en brakare och sov vidare.

Med risk (eller chans) att få tråden stängd:
Gå och byt blöja nu, Racer. Det börjar lukta illa.

Ursprungligen av Baron:

Med risk (eller chans) att få tråden stängd:
Gå och byt blöja nu, Racer. Det börjar lukta illa.

Är du från Frälsningsarmén eller? Och det är inte jag som stinker. Det är quark.

Senast redigerat 2004-09-03 13:43

Racer800;
Min stolpe är det inget större fel på, inpinkad och skön. Och visst finns det kanske bättre och snyggare stolpar nedåt vägen, precis som du säger.

Problemet med dina snygga stolpar är egentligen bara ett. Eller två:

Vägen är inte spikrak och fin. Den är krokig, knölig, hal och besvärlig.
Och så är det en massa taggbuskar i vägen. För att inte tala om tjälskotten...

Dessutom: Nedåt vägen? Jag höjer hellre blicken och går uppåt.

Baron:
Instämmer, tack!

ill_chrill:
Osannolikt puerilt inlägg. Hur gammal är du?

/Ravajack

Ursprungligen av Ravajack:

Racer800;
Min stolpe är det inget större fel på, inpinkad och skön. Och visst finns det kanske bättre och snyggare stolpar nedåt vägen, precis som du säger.
/Ravajack

Taggar, törnbusken, tjälskott – för mig låter det som min senaste Quark-installation. Med Network Innovations hjälp tog det bara 3 månader att få Quark att inte fungera. Stolpskott!

Ursprungligen av Racer800:

Taggar, törnbusken, tjälskott – för mig låter det som min senaste Quark-installation. Med Network Innovations hjälp tog det bara 3 månader att få Quark att inte fungera. Stolpskott!

Racer800:
Undrar just varför du har sådana enorma problem med Quark?
För mig tog det bara en kvart att få Quark ATT fungera alldeles
utmärkt. Utan hjälp av Network Innovation.

Kan det vara så att du möjligen har skräp bakom tangentbordet?
Kolla där. En spegel kanske hjälper dig att hitta orsaken till problemen...

/Ravajack

Ursprungligen av Ravajack:

Racer800:
Undrar just varför du har sådana enorma problem med Quark?
För mig tog det bara en kvart att få Quark ATT fungera alldeles
utmärkt. Utan hjälp av Network Innovation.

Kan det vara så att du möjligen har skräp bakom tangentbordet?
Kolla där. En spegel kanske hjälper dig att hitta orsaken till problemen...

/Ravajack

Ja bakom tangentbordet har jag skärmen och på skärmen fanns skräpet: Quark. Jag ska inte trötta forumets läsare med hur det gick till när min sajtlicens för tre burkar tvunget skulle omvandlas till tre separata för QXP 6. Det tog i alla fall tre månader och när det var klart kunde man konstatera att vare sig typsnittshantering eller pdf-export fungerade. Och enda nyheten var en html-funktion. Den är bättre i Microsoft Word.
Nä, Ravajack, ta fram spegeln och klipp av luggen så kanske du ser längre om du vågar höja blicken.

Ursprungligen av Racer800:

Ja bakom tangentbordet har jag skärmen och på skärmen fanns skräpet: Quark.

Ahaaa...
Du har alltså Quark på skärmen. Som är så dåligt att det stinker.
Och tror att du kör InDesign?

Undra på att du har problem, grabben...

Eller så är det någon "putslustig jävel" som talar med kluven tunga.

Troll är nog bara förnamnet...

Hmm. Intressant. Är du säker på att det är troll du ser?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 14:51
Ursprungligen av Racer800:

Hmm. Intressant. Är du säker på att det är troll du ser?

100%...

Ursprungligen av DaPhox:

100%...

Själv tror jag inte på troll.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 20:56
Ursprungligen av Racer800:

Själv tror jag inte på troll.

De borde du göra.

Du är ett.

Jag gillar Indesign bättre !

-Slice -

Skippa alla påhopp och försök hålla en normal nivå på diskussionen, annars kommer även denna låsas. Detta är inte riktad till någon speciell part utan det gäller alla som postar.

Ursprungligen av Christofer:

Skippa alla påhopp och försök hålla en normal nivå på diskussionen, annars kommer även denna låsas. Detta är inte riktad till någon speciell part utan det gäller alla som postar.

Där hör ni!

För att sammanfatta den här debatten innan helgen (eller innan någon drar ur sladden) tycker i alla fall jag att quarkanvändarna har haft inga eller mycket svaga argument för sitt favoritprogram. Utan att vilja vara elak kan man konstatera att det är uppoffringen som tar emot för att byta program. Ingen har försökt påskina att Quark är ett bättre layout- eller produktionsverktyg utan de flesta tycks vara eller ha blivit övertygade om att ID är valet om man ska börja från scratch. Jag tror i alla fall att kreativa människor som är intresserade av att utveckla sig själva i jobbet kommer att välja Indesign förr eller senare. Och jag hör inte till dem som tänker vänta.
Med förhopppning om en hyfsning av debatten (så vi slipper skapa tråden "Quark stinker! (Low fat)".

Senast redigerat 2004-09-03 15:53
Ursprungligen av Racer800:

"quarkanvändarna har haft inga eller mycket svaga argument för sitt favoritprogram. [...] man [kan] konstatera att det är uppoffringen som tar emot för att byta program. [...] de flesta tycks vara eller ha blivit övertygade om att ID är valet om man ska börja från scratch.

Tack för den fina sammanfattningen.

Pudelns kärna i ett nötskal!

Som Quarkanvändare behöver man ju inte så många argument.
Det tycks vara tvärtom för InDesign-missionärer...

Quark Xpress är enkelt, lättöverskådligt och (numera) tämligen stabilt. Man kan göra det man ska, snabbt och effektivt, eftersom man redan behärskar tekniken. Programmet sitter i ryggmärgen.

Sant: Det är uppoffringen som tar emot för att byta program. Naturligtvis.
Det har tagit några år att lära sig att behärska Quark. Varför kasta bort den investeringen om man har ett val och inte absolut måste?

Sant: ID är valet om man ska börja från scratch.

Visst, men se ovan: Varför börja om och traggla med något nytt från scratch? Bara på kul, för att det är skojigt? Det tar förmodligen lika lång
tid att lära om som det en gång tog att lära sig. En investering som man nog idag är tvungen att göra på sin fritid. Ingen kund lär väl betala för de timmar man sitter och försöker lära sig ett nytt program...

Sens moral: If it ain't broken, don't fix it.

Ursprungligen av Ravajack:

Tack för den fina sammanfattningen.

Pudelns kärna i ett nötskal!

Som Quarkanvändare behöver man ju inte så många argument.
Det tycks vara tvärtom för InDesign-missionärer...

Quark Xpress är enkelt, lättöverskådligt och (numera) tämligen stabilt. Man kan göra det man ska, snabbt och effektivt, eftersom man redan behärskar tekniken. Programmet sitter i ryggmärgen.

Sant: Det är uppoffringen som tar emot för att byta program. Naturligtvis.
Det har tagit några år att lära sig att behärska Quark. Varför kasta bort den investeringen om man har ett val och inte absolut måste?

Sant: ID är valet om man ska börja från scratch.

Visst, men se ovan: Varför börja om och traggla med något nytt från scratch? Bara på kul, för att det är skojigt? Det tar förmodligen lika lång
tid att lära om som det en gång tog att lära sig. En investering som man nog idag är tvungen att göra på sin fritid. Ingen kund lär väl betala för de timmar man sitter och försöker lära sig ett nytt program...

Sens moral: If it ain't broken, don't fix it.

Har du färg-tv?

  • Medlem
  • 2004-09-03 16:18
Ursprungligen av Racer800:

Har du färg-tv?

Var det inte just sådana inlägg vi skulle avhålla oss ifrån. (Jag gissar att det var riktat till dig i första hand.)

Citat:

Många dagstidningar som gått eller som ska gå över till ID så det förstår jag inte.

Billigast är inte lika med bäst. Och så många är de väl inte? Jag tror att om ID hade varit lika dyrt som QXP hade väldigt få bytt om redan satt med QXP.

Ursprungligen av Baron:

Var det inte just sådana inlägg vi skulle avhålla oss ifrån. (Jag gissar att det var riktat till dig i första hand.)

Billigast är inte lika med bäst. Och så många är de väl inte? Jag tror att om ID hade varit lika dyrt som QXP hade väldigt få bytt om redan satt med QXP.

"If aint broken dont fix it." Jag har en gammal svart-vit tv men jag tittaar inte på den fast den fungerar. Följer man Ravajacks logik borde jag ju forsätta titta på den. Färgen är väl bara vad quarkfundamentalister kallar "lull-lull" (kan man i och för sig förstå vana som de är vid Quarks usla färghantering).

Som sagt; senast Aftonbladet byter till ID. Efter en mycket grundlig utvärdering och där kostnaderna också vägdes in men inte var avgörande. Det var produktionssäkerhet i OSX, snabbhet (i hela kedjan) och de nya kreativa möjligheterna. Skulle AB enbart titta på kostnaderna hade de nog fortsatt med Quark. Att byta och utbilda i en så stor organisation blir ju inte billigt.

  • Medlem
  • 2004-09-03 16:36
Ursprungligen av Racer800:

Skulle AB enbart titta på kostnaderna hade de nog fortsatt med Quark. Att byta och utbilda i en så stor organisation blir ju inte billigt.

Jag tror att de hade tänkt gå över till OSX under alla omständigheter. Nu vet jag inte vilken version av qxp de har, men det kostar ju en slant att uppgradera qxp.
Det finns ju en prismedvetenhet på vissa håll som får företag att byta bort macplattformen till windows. Det måste inte betyda inte att det blir billigare trots att själva datorerna är billigare.

  • Medlem
  • 2004-09-03 16:22
Ursprungligen av Racer800:

Har du färg-tv?

Mmmm, den är ju mycket krångligare att använda än en svart/vit... Du tror att du har så bra oneliners, men (newsflash) det har du inte.

Jag gillar inte Indesigns gränssnitt. Vad har du för ball sak att säga om det?

Ursprungligen av stfm:

Du tror att du har så bra oneliners, men (newsflash) det har du inte.

Sug på den, Racer800!

Ursprungligen av stfm:

Jag gillar inte Indesigns gränssnitt. Vad har du för ball sak att säga om det?

Instämmer!
InDesigns gränssnitt – stinker(fett)!

Ursprungligen av stfm:

Mmmm, den är ju mycket krångligare att använda än en svart/vit... Du tror att du har så bra oneliners, men (newsflash) det har du inte.

Jag gillar inte Indesigns gränssnitt. Vad har du för ball sak att säga om det?

Mina one-liners kan i a f få en del att tappa huvudet.

Gentlemen, klockan går, trevlig helg!

Bevaka tråden