Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonicwall + Support = kärlek. :)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns support och det finns support.
Alla har vi drabbats Apple support.

Jag som systemtekniker ringer ofta olika supportnummer och nu i veckan fick jag bekanta mig med supporten för Sonicwalls brandväggar.
Sällan har jag blivit så vänligt bemött, jag har blivit tagen på allvar, det har lyssnat på mig vad jag gjort för att reda upp problemet redan. Inget tjafs.
När vi gått igenom några få punkter säger han att en ny enhet ska skickas till inom 24 timmar efter det att RMA processen gjorts, förklarar för mig vad den innebär.
Under tiden får jag hela tiden mejl för varje steg som tas, om jag ska göra något etc etc.
Det flyter på otroligt smidigt.
Nu på eftermiddagen ringer jag bara för att dubbelkolla att allt är korrekt. Bemöts igen väldigt trevligt, de är otroligt hjälpsamma.
Jag får veta att allt är i sin ordning och de erbjuder sig att ge mig UPS numret på den nya enheten så jag själv kan kolla var den är. Jag kommer även att få mejl när enheten når Sthlm och när den når Sundsvall.
Jag sa att USP Sundsvall ibland kan vara lita långsamma, då sa han att han uppgraderar paketet till Express.
Lite lätt förvånad tackar jag. Han önskar mig en trevlig helg och lovar att kolla att paketet är hos mig innan lunch måndag.

Wow, säger jag bara. Jag är imponerad.
Ingen och jag säger ingen support har gett mig denna hjälp.
Samt att de är kunniga och har samma certifieringar som jag på dessa produkter.

Funderar ni på en hårdvaru brandvägg, köp en Sonicwall.
Admin gränssnittet fungerar i Safari.
Köp den bara för att supporten är så otroligt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-03 21:25
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det finns support och det finns support.
Alla har vi drabbats Apple support.

Jag som systemtekniker ringer ofta olika supportnummer och nu i veckan fick jag bekanta mig med supporten för Sonicwalls brandväggar.
Sällan har jag blivit så vänligt bemött, jag har blivit tagen på allvar, det har lyssnat på mig vad jag gjort för att reda upp problemet redan. Inget tjafs.
När vi gått igenom några få punkter säger han att en ny enhet ska skickas till inom 24 timmar efter det att RMA processen gjorts, förklarar för mig vad den innebär.
Under tiden får jag hela tiden mejl för varje steg som tas, om jag ska göra något etc etc.
Det flyter på otroligt smidigt.
Nu på eftermiddagen ringer jag bara för att dubbelkolla att allt är korrekt. Bemöts igen väldigt trevligt, de är otroligt hjälpsamma.
Jag får veta att allt är i sin ordning och de erbjuder sig att ge mig UPS numret på den nya enheten så jag själv kan kolla var den är. Jag kommer även att få mejl när enheten når Sthlm och när den når Sundsvall.
Jag sa att USP Sundsvall ibland kan vara lita långsamma, då sa han att han uppgraderar paketet till Express.
Lite lätt förvånad tackar jag. Han önskar mig en trevlig helg och lovar att kolla att paketet är hos mig innan lunch måndag.

Wow, säger jag bara. Jag är imponerad.
Ingen och jag säger ingen support har gett mig denna hjälp.
Samt att de är kunniga och har samma certifieringar som jag på dessa produkter.

Funderar ni på en hårdvaru brandvägg, köp en Sonicwall.
Admin gränssnittet fungerar i Safari.
Köp den bara för att supporten är så otroligt bra.

Har nyligen köpt in en Sonicwall så det här var kul att höra! Väldigt ofta så råkar man ut för support nisse med mindre koll än en själv.

Kör du vpn till dina Sonic Walls? Jag testade några gratis klienter (VaporSec och IPSecuritas) men fick inte dom att funka. Har du lyckats med detta? VPN Tracker lirar men kostar runt $200...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 09:43
Ursprungligen av eric:

Har nyligen köpt in en Sonicwall så det här var kul att höra! Väldigt ofta så råkar man ut för support nisse med mindre koll än en själv.

Kör du vpn till dina Sonic Walls? Jag testade några gratis klienter (VaporSec och IPSecuritas) men fick inte dom att funka. Har du lyckats med detta? VPN Tracker lirar men kostar runt $200...

VPN Tracker är värt varje krona/dollar. Sluta leta och använd det istället. Möjligheten att köra flera tunnlar samtidigt är fantastiskt smidigt. Det har inte krånglat en ända gång och dokumentiationen på olika brandväggskonfigurationer är klockren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-04 10:29
Ursprungligen av Schuckert:

VPN Tracker är värt varje krona/dollar. Sluta leta och använd det istället. Möjligheten att köra flera tunnlar samtidigt är fantastiskt smidigt. Det har inte krånglat en ända gång och dokumentiationen på olika brandväggskonfigurationer är klockren.

Jo visst är VPN Tracker smidigt men den är ju bara GUI tilll Mac OS X's inbyggda ipsec grejer så det känns lite surt att jag inte har lärt mig ipsec ordentligt och byggt ett script som fixar ipsectunnel utan slängt ut surt förvärvade pengar på programvara som är ordentligt dyr.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 09:40

Har redan övertygats av Sonicwalls support. Vi köper dessa genom Heathcomm i Stockholm och det gänget ligger inte långt efter de heller.

Vilken modell använder du?

Sedan jag började använda Astaro (astaro.se) har jag inte tittat åt andra lösningar. Vår brandvägg använder en HP DL380G3 server i grunden med 3GHz Xeon processor, 1GB RAM, 3x36.4GB U320 SCSI RAID-1 med hotspare, stora redundanspaketet, ILO, 2st gigabitportar och 6st 10/100 portar.

Prestandamässigt motsvarar den nog en Sonicwall PRO5060 fast med fler funktioner - eftersom Sonicwall inte har hårddisk kan den inte hantera stora mängder spamfiltrering. Priset är 1/3 av Sonicwall om vi talar om värstinglösningar.

Jag förstår att det kan vara tufft att byta levernatör när man väl börjat använda en lösning dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-04 11:54
Ursprungligen av Björnström:

Vilken modell använder du?

Sedan jag började använda Astaro (astaro.se) har jag inte tittat åt andra lösningar. Vår brandvägg använder en HP DL380G3 server i grunden med 3GHz Xeon processor, 1GB RAM, 3x36.4GB U320 SCSI RAID-1 med hotspare, stora redundanspaketet, ILO, 2st gigabitportar och 6st 10/100 portar.

Prestandamässigt motsvarar den nog en Sonicwall PRO5060 fast med fler funktioner - eftersom Sonicwall inte har hårddisk kan den inte hantera stora mängder spamfiltrering. Priset är 1/3 av Sonicwall om vi talar om värstinglösningar.

Jag förstår att det kan vara tufft att byta levernatör när man väl börjat använda en lösning dock.

Är en SoncWall Pro 2040. Kollade på Clavister som oxå verkade juste, svenskt företag och foppas bror jobbar på supporten där

Astaro verkar intressant - det är alltså linux brandväggar (med iptables eller motsvarande)? Skulle vara kul att bygga en sådan själv men med OpenBSD istf linux!

Anledningen till att vi valde Sonicwall var att min samarbetsparners tekniker var inkörda på Sonicwall...

Om teknikerna vet hur det fungerar är det värt enormt mycket.

För den som behöver en massiv brandvägg kan jag iaf rekommendera Astaro. Den fick 5/5 i nätverk & kommunikation nyligen. Astaro har Linux i grunden men det ser man aldrig, GUI på allting! (tänk om OS X var lika enkelt...)

Själv sköter jag om två 2040. Är mycket nöjd med dessa. Båda har Enhanced OS vilket tillför en massa saker.
VPN Tracker är det som vi använde rpå Macen för att köra VPN, vilket också Heathcomm rekommenderar.

Vad ger man för en SonicWall 2040 och vad är det för hårdvara i dom?

(flyttar tråden till "Nätverk & Säkerhet" forumet)

1
Bevaka tråden