Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX byter språk fast jag inte vill

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-06 23:19

När jag loggar in så är det amerikanskt språkval... Jag går upp till USAflaggan och klickar "Anpassa meny" samt väljer "Indata meny" och klickar bort alla alternativ förutom Svenska Pro"...

Lik förbannat är den där förbannade amerikanska flaggan där nästa gång. Måste USA vara överallt och dessutom Imperialissera min dator?

• Medlem
  • 2004-09-06 23:58

Det där händer mig någon gång då och då också... Jag tror att det hänger ihop med något program, fast nu har det inte hänt på länge så jag har glömt vilket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 00:11

Har ibland fått det problemet när jag startat Adobe-program, men inte alltid då hellet. Känns lite som om det kan vara på måfå.

Men kolla rättighetsinställningarna på dina inställningsfiler. Kan vara så simpelt.

Det är en idiotisk standardinställning som Apple har:

Gå in under Systeminställningar>Internationellt>Indatameny>Alternativ

Klicka sen ur båda kryssen.

sen slipper man det där.

Vill man vara på riktigt säkra sidan så ser man till att man bara har svensk tangentbordslayout aktiverad i steget innan

• Oregistrerad
  • 2004-09-07 03:48

Den mycket logiska förklaringen är att du har en skrivbordsbakgrundsbildfil som saknar suffix.

• Oregistrerad
  • 2004-09-07 11:36

Språkval

Ursprungligen av moog:

När jag loggar in så är det amerikanskt språkval... Jag går upp till USAflaggan och klickar "Anpassa meny" samt väljer "Indata meny" och klickar bort alla alternativ förutom Svenska Pro"...

Lik förbannat är den där förbannade amerikanska flaggan där nästa gång. Måste USA vara överallt och dessutom Imperialissera min dator?

För att fixa detta måste du logga in som rootanvändare och ändra till svensk språkuppsättning och därefter logga ut. Sedan skall det fungera. Om man ändrar när man är i sitt vanliga användarkonto kommer det ändra sig tillbaka efter uppstart.

hälsningar

Infra

• Oregistrerad
  • 2004-10-26 22:05
Ursprungligen av Infra:

För att fixa detta måste du logga in som rootanvändare och ändra till svensk språkuppsättning och därefter logga ut. Sedan skall det fungera. Om man ändrar när man är i sitt vanliga användarkonto kommer det ändra sig tillbaka efter uppstart.

hälsningar

Infra

ahh..så har detta hänt mig också. tyvärr har jag inte en susning om hur man aktiverar och fixar detta i sitt rootkonto. sökte på forumet men hittade inte någon utförlig typ steg för steg beskrivning. någon som känner sig manad att hjälpa mig med detta? jag vore ytterst tacksam. har ledsnat på att byta till svenskt skrivbord ideligen.

• Medlem
  • 2004-09-08 20:15

Tackar!

Verktygsmappen. Programmet NetInfo-hanterare. Menyn Behörighet.

• Oregistrerad
  • 2004-10-26 23:21
Ursprungligen av Anders Täpp:

Verktygsmappen. Programmet NetInfo-hanterare. Menyn Behörighet.

ok sjysst. så långt är jag med. vad hittar jag på sedan?

Om du aktiverat root så loggar du ut. I menyn ser du en ny användare kallad Annan (Other). Logga in med det lösen du nyss fixade. Gör ändringen. Logga ut.

Med tanke på den virusdiskussion som just nu pågår så kanske du efter detta ska avaktivera root. Det är samma ställe som du aktiverade på.

• Oregistrerad
  • 2004-10-27 13:09

Om du aktiverat root så loggar du ut. I menyn ser du en ny användare kallad Annan (Other). Logga in med det lösen du nyss fixade. Gör ändringen. Logga ut.

Med tanke på den virusdiskussion som just nu pågår så kanske du efter detta ska avaktivera root. Det är samma ställe som du aktiverade på.

tack anders. nu vet jag hur man loggar in som root
däremot så kvarstår problemet med amerikanskt skrivbord.
måste jag göra något för att spara den inställningen när jag nu
loggat in som root, fixat till svenskt, startat om och loggat in på
mitt vanliga konto? är det något jag missar här? spelar ingen roll
hur mycket jag rodar med indatamenyerna. alltid amerikanskt
efter omstart.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-27 13:39

Jag hade samma problem när jag hade 10.2.8
Blev rekommenderad både här och på Apples forum att sätta i nytt batteri (mitt var 5-6 år gammalt) eftersom ett sunkit sådant kunde ställa om systeminställningarna. Gjorde det, men det hjälpte inte.
Klickade också i de där två valen i inställningarna. Hjälpte inte.
Uppgraderade så småningom till Panther. Hjälpte.
Så: Vad är det för system vi talar om?

• Oregistrerad
  • 2004-10-27 19:21
Ursprungligen av Danne V:

Jag hade samma problem när jag hade 10.2.8
Blev rekommenderad både här och på Apples forum att sätta i nytt batteri (mitt var 5-6 år gammalt) eftersom ett sunkit sådant kunde ställa om systeminställningarna. Gjorde det, men det hjälpte inte.
Klickade också i de där två valen i inställningarna. Hjälpte inte.
Uppgraderade så småningom till Panther. Hjälpte.
Så: Vad är det för system vi talar om?

10.2.8 på en G5 2ghz

Jag har samma problem på min hemdator men inte på jobbdatorn. Båda kör Panther. Hemma har jag lyckats klura ut att om jag kopplar bort Wacom-plattan så startar den med svenskt men annars med US. Jag har felrapporterat detta till Wacom för länge sen men vet inte vad det utmynnat i.

• Oregistrerad
  • 2004-10-27 19:22

Jag har samma problem på min hemdator men inte på jobbdatorn. Båda kör Panther. Hemma har jag lyckats klura ut att om jag kopplar bort Wacom-plattan så startar den med svenskt men annars med US. Jag har felrapporterat detta till Wacom för länge sen men vet inte vad det utmynnat i.

aha!
det ska genast kollas upp. jag installerade en drivis till ett wacombord som jag sedan flyttade till en annan burk här hemma. låter ju absolut som det kan vara den i så fall. återkommer.

• Oregistrerad
  • 2004-10-27 19:34

tog bort det som gick av allt som hette tablet. nu funkar det. bara svenskt. tackar!
däremot hittade jag några tabletfiler som inte gick att ta bort eftersom dom ägs av root.
är det riskfritt måntro att logga in som root (nu när jag vet) och sedan ta bort de filerna?

Du kan även testa att ladda ner deras installerare och köra en avinstallation. Har du redan rensat så mycket att den inte kan avinstallera så kan du först installera sen direkt avinstallera.

• Oregistrerad
  • 2004-10-27 21:56

Du kan även testa att ladda ner deras installerare och köra en avinstallation. Har du redan rensat så mycket att den inte kan avinstallera så kan du först installera sen direkt avinstallera.

grymt sa grisen. funkade hur bra som helst med avinstallationen efter jag installerat om
drivrutinen igen. tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden