Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign, indesign, indesign ...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En dum fråga som jag hoppas inte får ett lika dumt svar. Har börjat använda InDesign så smått. Ska försöka slita mig från mitt älskade QXP eftersom ALLA talar om hur FANTASTISKT det är. Visst, mycket är bra men en ganska grundläggande sak är att få det att fungera. HUR ska jag tilldela minne till det??? Tycker mig ha ökat minnet och minskat minnet och inget funkar. Det är seeeeeegt som sirap och jag hinner skriva meningar innan datorn ens reagerar. Ibland kan jag överhuvudtaget inte zooma utan måste ta verktyget (alltså att inte kunna använda snabbkommando) Detta är SÅÅ frustrerande och jag skulle bli mycket glad om ngn kunde tipsa mig om vad jag ska göra för att få det att fungera bättre.
Lite info om dator/program

G4
mac os 9.2.2
896 inb minne
tilldelat minne som det är nu
indesign 2.0
rek 50004
min 50004
max 100000

behöver ni veta mer, fråga!

Tackar på förhand

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 13:54

Tips 1: Kör inte Mac OS 9, kör Mac OS X i stället.
Tips 2: Avinstallera tillägg du inte använder. Iomega brukar spöka.

Ursprungligen av PF:

Tips 1: Kör inte Mac OS 9, kör Mac OS X i stället.
Tips 2: Avinstallera tillägg du inte använder. Iomega brukar spöka.

Tack för supersnabbt svar!
Ok, om det var jag som bestämde så hade jag använt OSX, men min chef är inte inne på samma linje ... Vi sitter i nätverk och har lite många maskiner som det ska stämma mot och innan man får DET att fungera, puh ... Har bara OSX på en maskin och den är som sagt inte min ...

Har du ngt annat tips så tas det tacksamt emot.

Det med tilläggen verkar bra, ska kolla. Det är ju inte helt enkelt för en vanlig dödlig att kolla det bara ...

Än en gång tack

Mvh Marita

Se till att du har alla uppdateringar med. Finns en hel hoper som inte ingår i 2.01 och 2.02-uppdateringen utan måste tankas och läggas in för hand härifrån:
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=31&platform=Macintosh

OS X är snabbare för Indesign och ännu snabbare ihop med Indesign CS. Så står du inte ut med den låga farten så är det dags att ta klivet in i 2000-talet

Marita, det kan vara lite olika saker, men sannolikt har det med en olyckligt kombination av bildformat, förhandsvisningskvalitet och nätverksarbeta att göra.

Testa de tjugo tips och råd som jag listar i följande tråd

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=33312&highlight=utan+inb%F6rdes+ordning

Om du skickar mig ett vanligt mail på richard punkt ronnback at bredband punkt net så kan jag också skicka dig en broschyr i PDF-format som heter "InDesign för dig som konverterar från Quark XPress" och som besvarar en massa vanliga frågor, brukar vara till stor hjälp faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 16:10

Vad är det för G4 du har?
Jag testkörde InDesign på en G4 733 tidigare och det var sirap, utifrån och in. Så gott som obrukbart. Vilket är största anledningen till att jag inte ens överväger InDesign för tillfället.

Tips 3: Kör inte InDesign 2. CS-versionen är rätt ordentligt optimerad.

Jag har samma minnesmängd som dig, Maritha. men kör alltså OS X och Indesign CS. Sitter med en G4 800 mhz. Flyter på bra (även om det knappast är snabbt) och är hanterbart även på en G400 som också står här, Hög upplösning på på bilder sätter vi bara på som hastigast om det är några kritiska placeringar som ska stämma med något i bilden. "Förhandsvisa övertryck" sätter hela dokumentet i högupplöst visningsläge, så det är också bra att undvika tills det är dags att kolla att allt är ok för tryck (bra att kunna se när förvirrade klienter skickat loggor med felaktiga övertrycksinställningar).... Färghantering slöar också ner om den är aktiverad. Drömmen är förstås en G5 med dubbelpropp, men det flyter alltså helt ok för dagliga jobb på vår lilla reklambyrå.

Länge sen jag körde OS9, men tror jag brukade ha 250 meg tilldelat till Indesign där,

InDesign CS kräver OS X, går inte att köra i OS 9, men det oaktat så skall det absolut inte vara så segt som Linus beskriver. Min lista täcker in de flesta orsaker som kan orsaka det, även omdet kan finnas annat

  • Medlem
  • 2004-09-07 17:36

Richard Rönnbäck skrev en lång lista här på 99mac över hur man snabbar upp sin InDesign. Det var kanske 15-20 punkter med tips om tillägg man ska stänga av mm etc osv. Sök och finn.

edit: när man talar om trollen... Vi postade vists samtidigt.

edit II: Nu ser jag att du redan tipsat om den där listan, Richard...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 19:32

Skumt det där med hur man uppfattar farten. Jag tyckte att ID2 på min gamla 500Mhz G4 1 gig RAM, var jäkligt rapp under OS9. Men när jag uppgraderade till OSX på samma maskin, så blev det rätt slött.

Körde ID2 på en G4 450 med 896 RAM i OS X, det minns jag som snabbt. Nu kör jag ID CS på PB G4 1GHz 768 RAM o de e absolut inte segt.

1
Bevaka tråden