Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förminska rubbet i InDesign

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I våras översatte jag en bok och originalen skickades till Italien för tryck. De har strulat rätt bra med leveranserna och inte förrän nu kommer boken till Sverige. Förlaget har tydligen sålt ut boken redan och vill trycka upp en ny upplaga, men kommer att byta tryckeri (Danmark). Då byts formatet också på boken.

Frågan är, hur gör man enklast denna förminskning det rör sig om? Det är en bok på ungefär 400 sidor med text och bilder. Kan man bara göra om mallarna och sedan gruppera allt på varje sida och förminska typ 97% eller liknande genom någon enkel tangenttryckning? Går det att snabba upp en sån process?

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 19:53

Det finns en sådan funktion i indesign…

… som du hittar under "Sida"menyn. Anpassa layout heter det och om du kryssar för det och sedan ändrar dokumentformatet så följer objekten på sidan med och anpassas till det nya formatet.
Bortsett från graden på typsnitt, men det är ju inga problem att ändra grad och radavstånd och styckeluft i typografimallen.
/Andreas

Den där anpassafunktionen får jag aldrig att fungera. Alltid är det något objekt som inte blir som tänkt. Sen gör man det manuellt som vanligt...

Om det handar om 97% rakt av, samma bredd-höjd-förhållande så är det bara att förklara för tryckeriet att det ska ut i 97% storlek, det borde de fixa galant.

Annars så skriver du ut till postscript-fil i 97% och kör genom Distiller.

Ett tredje alternativ är att markera allt på varje sida, gruppera, se till att omvanligspunkten är satt till center och sen skala till 97%. Dock följer inte stödlinjer och liknande med. Om det är för tidsödande så går det att scripta

• Medlem
  • Åstorp
  • 2004-09-09 21:08

Klicka i "anpassa till sidan"

Jag sitter på InDesign 2.0.2 (engelsk) just nu... så jag vet inte var jag hittar den där anpassa till sida. Vad händer med alla mallobjekt som också måste med? Inte ens när jag cmd-shift-markerar följer alla mallobjekten med, så jag måste in och peta där med. *suck*. Varje kapitel har sina egna mallobjekt dessutom (en fil för varje kapitel).

Fattar inte varför inte tryckeriet kan köra ut rubbet istället förminskat.

Eventuellt får jag låna InDesign CS av Adobe för ett annat översättningsjobb, om denna funktion bara finns för CS och inte i 2.0.2.

• Medlem
  • Åstorp
  • 2004-09-09 22:35
Ursprungligen av CyberPet:

Jag sitter på InDesign 2.0.2 (engelsk) just nu... så jag vet inte var jag hittar den där anpassa till sida.

När du väljer print får du upp en meny där du kan välja grafik (tror jag det är). Där kan du klicka i Anpassa till sida.

Så här ser det ut i InDesign CS

Aha... det är ju mer för utskriften och det borde ju tryckeriet kunna fixa med originalfilerna eller de tryckfärdiga PDF-filerna.

25-öringen trillade ner hos tryckeriet. De fixar förminskningen när de rippar filerna. Så nu behöver jag bara ändra tryckort.

Men jag säger då det om de där italienarna... hade en siffra i EAN-numret som hamnade lite på sniskan. Detta fel fixade vi såklart i god tid (dvs för fleeeera månader sedan) och nu säger redaktören att jag måste fixa siffran på omslaget till nya upplagan. Öh.... jag är lite förvånad... det var ju redan gjort. Så tydligen har italienerna inte ens bytt ut filerna!

Ja jösses alltså... att man ska behöva göra allt själv (har jobbat på tryckeri så jag är lite förvånad över deras stil).

Nåja, problemet löste sig på enklaste sätt... fick bara påminna dem om att man kan ändra "utskriftsformat"

• Medlem
  • Åstorp
  • 2004-09-10 16:52
Ursprungligen av CyberPet:

25-öringen trillade ner hos tryckeriet.

Det var ju tur att det löste sig

Ja, fast jag är skyldig dig ett tack också som faktiskt påminde om hur enkelt det var. Tanken slog mig inte ens när de började prata om att skala ner sidorna, för det pratades om samma storlek på texten och att det var så viktigt (97% lär nog inte märkas). Så tack!! en liten ros: ---´-,-@

1
Bevaka tråden