Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smarta playlists - vad har ni för sådana?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-09-11 09:59

Hej!

Har precis upptäckt hur enormt bra det är med smarta playlists i iTunes. Skulle vara kul att få lite inspiration av er som haft iTunes ett tag. Vad har ni för smarta playlists?

Själv har jag en som automatiskt lägger till låtar tillagda den senaste månaden, och som fått högre betyg än 3 av mig. Listan fick heta "bäst just nu". Kalas!

-- Patrik

En som heter "Topplista 2004". Listar de 25 mest spelade låtarna från årets skivor.
Sedan en som heter "Metal/Rock", genrelista så jag kan slumpa fram bara rocklåtar när jag vill lyssna på sådant.
Har en för "Electronica" också.

Så gör jag. Men jag börjar gilla Party Shuffle mer och mer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-11 11:10

Mina listor:

-Ospelade-
-Spelade-
10-i-topp
Ny musik (nyligen tillagd musik alltså)
Ny ospelad musik
Stor rotation
Sen har jag en flera listor som heter, spelade 2 gånger, spelade 3 gånger.... osv. Det är ett bra sätt att sortera ut vilka låtar som man verkligen gillar.
Dessutom flera genre-listor med div villkor. Samt en massa artistlistor också dom med div villkor.

Har gjort smarta spellistor för

1950-, 1960-, 1970-, 1980-, 1990- och 2000-talsmusik

Lyssnar mest på de tre första

• Oregistrerad
  • 2004-09-11 18:15

Hehe, don't get me started now... Har väl ett 25 tal olika smarta spellistor. Och kombinerar dom gärna med Party Shuffle. Bland de jag har är bl.a.:
- 25 Högsta betygen bland de låtar som är tillagda senaste två veckorna.
- Låtar som är nya de senaste fyra veckorna
- Alla låtar som har fem stjärnor
- Olika listor med artister/genres som har minst tre i betyg.
- Låtar som är ospelade
- Låtar som har bra betyg (minst tre) och är ospelade.
Etc.

Enjoy!
D.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-11 19:36

Tackar! Ni fick mig just att börja använda detta, varianten med ospelade låtar är ju rätt kul exempelvis. Annars brukar jag köra partyshuffle, den är bra.

Leve iTunes! Det är härligt att få PC-användare att börja köra det också - de blir alltid så positiva.

Ja, partyblandningen är kusligt bra på att pricka "rätt".

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-12 00:34

Har inte använt iTunes värst mycket än men vart inspirerad när jag slösurfade in här,
skapade just en "ej betygsatta" lista, med betyg < '*', så då kan jag se vilka jag inte betygsatt lätt.

Dock, hur smart var det då på en skala, när jag betygsätter en låt, slutar den att spela låten...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-12 00:36
Ursprungligen av flabb:

Har inte använt iTunes värst mycket än men vart inspirerad när jag slösurfade in här,
skapade just en "ej betygsatta" lista, med betyg < '*', så då kan jag se vilka jag inte betygsatt lätt.

Dock, hur smart var det då på en skala, när jag betygsätter en låt, slutar den att spela låten...

Bara klicka bort 'Live uppdatering' så löstes det 'problemet'

Betyg 5, 80-tal
Betyg 4-5, 80-tal
Betyg 3-5, 80-tal

osv för olika decennier

Att bara lyssna på betyg 5-låtar blir i det långa loppet lite för mycket Radio Rix och Megapol. Om man bara skulle äta pannkakor med sylt så blir det tråkigt till slut. Så jag blandar i lite betyg 3 + 4-låtar så blir det bättre dynamik i blandningen.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-12 00:38
Ursprungligen av Anders Täpp:

Betyg 5, 80-tal
Betyg 4-5, 80-tal
Betyg 3-5, 80-tal

osv för olika decennier

Att bara lyssna på betyg 5-låtar blir i det långa loppet lite för mycket Radio Rix och Megapol. Om man bara skulle äta pannkakor med sylt så blir det tråkigt till slut. Så jag blandar i lite betyg 3 + 4-låtar så blir det bättre dynamik i blandningen.

Eller kanske blanda betyg 1 och 5? Då blir femmorna ännu bättre när en etta genomlidits

Ursprungligen av flabb:

Eller kanske blanda betyg 1 och 5? Då blir femmorna ännu bättre när en etta genomlidits

Hehe... jorå... jag har dock inga 1:or å 2:or. Är det sämre än 3 så hoppar jag över hela betygsgrejen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-12 16:40
Ursprungligen av Anders Täpp:

Hehe... jorå... jag har dock inga 1:or å 2:or. Är det sämre än 3 så hoppar jag över hela betygsgrejen.

En fråga. Varför har man överhuvudtaget låtar som man skulle ge 1 eller 2 i betyg i sitt iTunes?

Ursprungligen av acke:

En fråga. Varför har man överhuvudtaget låtar som man skulle ge 1 eller 2 i betyg i sitt iTunes?

För att man är fixerad vid att ha kompletta samlingar, även om man inte gillar alla låtar? (Ja, egen erfarenhet )

• Medlem
  • 2004-09-12 18:44
Ursprungligen av Hagelin:

För att man är fixerad vid att ha kompletta samlingar, även om man inte gillar alla låtar? (Ja, egen erfarenhet )

Så sant så. Sen har jag 1 stjärna när de bara pratar., typ böcker och dialog från en film.

• Oregistrerad
  • 2004-09-24 09:30

Information från iPod till iTunes

Sitter utomlands med en lånad laptop och fyller i genre samt betyg på alla mina låtar på min iPod. När jag kommer hem till min dator vill jag att informationen jag matat in i iPoden via iTunes på den lånade laptopen ska kunna överföras till mitt iTunes på hemdatorn. Går det? Kan man överhuvudtaget förstå frågan? Inser själv hur krångligt det där lät...

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-09-24 09:58
Ursprungligen av Glaader:

Sitter utomlands med en lånad laptop och fyller i genre samt betyg på alla mina låtar på min iPod. När jag kommer hem till min dator vill jag att informationen jag matat in i iPoden via iTunes på den lånade laptopen ska kunna överföras till mitt iTunes på hemdatorn. Går det? Kan man överhuvudtaget förstå frågan? Inser själv hur krångligt det där lät...

Hade ett applescript som syncade informationen mellan iPodens bibliotek och iTunes förrut, kommer inte ihåg var jag fann det men om du googlar lite efter det så borde det inte vara så svårt att finna...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-12 00:50
Ursprungligen av flabb:

Jag har betyg ett som en markering för borttagande när man spelar musik i partyblandningen.

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-09-12 11:37

iTrip-filter: Shufflar allt utom iTrip-filerna

• Medlem
  • 2004-09-12 22:06

Jag håller på att föra över alla mina cd-skivor till iTunes (extern HD) och jag kan lugnt skriva på att jag har ett rejält gäng låtar som skulle få "död geting" om det betyget fanns. Det har blivit en del plattor sedan 1988, och jag lägger in både mina (inte så många döda getingar) och min sambos (fler döda getingar) låtar på HD:n.

Jag har en ny 160 gig hårddisk bara för musiken. Jag lägger i princip upp min skivsamling digitalt och då är det kompletta album med bild på omslag på rubbet. Den dagen jag har slut på hårddisk den sorgen. Känns dock inte som jag slösar utrymme eftersom jag har 100 gig för jobb å annat på den andra hårddisken.

• Medlem
  • 2004-09-12 22:42

jag köpte just en Porsche 250 Gb för samma ändamål.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-12 23:03

Jag börjar tycka att jag har jobbigt mycket musik, och då har jag ynka 15gig (ung. 3000spår). Fast då är det i 256 aac förstås, det vore ytterst trevligt att lägga dem i aiff, eller iaf lossless...

Jag försöker rensa i musiksamlingen (i datorn, annars köper jag gärna begagnad vinyl) och bara ha sådant jag verkligen gillar. Men det är väldigt svårt, det är det...

En kompletterande fråga: Använder ni grouping/comments i kombination med smarta spelningslistor? Har för tillfället bara min musik indelade i genre, men tycker inte det räcker till riktigt, vill kunna specificera mer detaljerat.

Ursprungligen av Hagelin:

En kompletterande fråga: Använder ni grouping/comments i kombination med smarta spelningslistor? Har för tillfället bara min musik indelade i genre, men tycker inte det räcker till riktigt, vill kunna specificera mer detaljerat.

Den där kolumnen gruppering har jag frågat om i en annan tråd. Hur är den tänkt att användas?

Jag brukar kladda lite i kommentarsfältet så vet jag att det finns sökbart utifallatt.

• Medlem
  • 2004-09-12 23:10

jag har hunnit med cirka 2500 spår på runt 26 gb. Mycket är klassiskt, så spåren är rätt långa. Iofs kodar jag i AAC 320. Jag har uppskattningsvis 4/5 kvar att koda ...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-13 23:22
Ursprungligen av Baron:

jag har hunnit med cirka 2500 spår på runt 26 gb. Mycket är klassiskt, så spåren är rätt långa. Iofs kodar jag i AAC 320. Jag har uppskattningsvis 4/5 kvar att koda ...

Har importerat ett tjog plattor men just insett när jag lyssnat lite att AAC 160 blev risigt och
distoriserat emellanåt, bara att göra om alltså..

:rolleyes:

En annan aspekt på det här är med att rensa bort de dåliga låtarna. Med iTunes kan man ju söka vitt å brett å kors å tvärs. Frågor såsom "undrar hur många låtar jag har med ordet "love"? Eller ordet "war". Eller hur många versioner av en viss låt en artist spelat in. Man skriver lite i hörnet och voila! Itunes-biblioteket blir som ett litet uppslagsverk. Det är också en anledning till att inte kasta ut vissa delar av album.

• Medlem
  • 2004-09-27 10:55

Cirkus 60 listor...

.högsta betyg (4 eller 5 stjärnor)
.nyaste (tillagda inom 2 dagar)
.okända artister (artist = ingen eller various)
.ospelade (antal spelningar färre än 1)
25 mest spelade

Artistlistor (där jag inte orkar skriva Bacharach i sökrutan)
Genrelistor (där jag antingen lagt in massor av artister eller helt enkelt genre): "Skelleftepop", "Country", "Gubbrock".
Långa låtar (över 20 minuter)
Korta låtar (under 2 minuter)

Plojlistor med allehanda djur, bilar, färger, vackodagar etc typ "senast spelad inom 1 månad, artistnamn innehåller The och är från innan 1970".

Men jag saknar verkligen undermappar ("subalbum") , skulle vilja sortera Gubbrock -> Country -> Johnny Cash -> Unchained liksom... Vad är det där "grupperingar" ni skrev om f´nåt?

Ursprungligen av Enar:

Cirkus 60 listor...

...Vad är det där "grupperingar" ni skrev om f´nåt?

Bra tips du hade där.

Jag vet fortfarande inte vad Gruppering ska användas till men om du högerklickar kolumnmenyerna inne i iTunes så ser du hur den kolumnen aktiveras

Bevaka tråden