Jag tog upp det här problemet för länge sedan, men hittar inte tillbaka till den tråden.
Jag har alltid haft problem med uppspelning av film på min PM G4, och även när jag stoppar i en köpt DVD-skiva blir resultatet dåligt. Visst ska väl den inbyggda dvd-spelaren återge filmer i god kvalitet?
Jag har klippt ihop utsnitt från några skärmdumpar på bilden nedan. Som synes så är det ofta i relativt enfärgade partier med mjuka graderingar som felet blir som tydligast. Bilden av ansiktet innehåller mer detaljer, och den ser betydligt bättre ut. Varför uppstår de fyrkantiga färgmönstren??? Är det någon annan som ser liknande fel vid uppspelning av DVD?
Felet uppträder oavsett om det är mpg, avi, en DVD-skiva eller något annat.
Förra gången jag tog upp problemet fick jag rådet att testa med olika kalibreringar på skärmen samt att ändra ljus, kontrast och färgton (hue) i VLCs inställningar, men efter att då och då ha ändrat sådana saker under en längre tid, och aldrig kommit ifrån problemet, är jag övertygad om att lösningen inte ligger där.
Mjukvaran borde det väl inte heller vara fel på, eftersom jag har bytt version av mina mediaspelare (det drabbar alla mediaspelare jag använder) och installerat om systemet några gånger, utan att problemet har försvunnit? I VLC kan deinterlace ta bort de riktigt stora uppdelningarna i fyrkanter, men då blir det ett "finare" brus i bilden. Det två övre delarna av bilden är skärmdumpar från samma scen, utan resp. med deinterlacing.
Jag börjar misstänka att felet ligger i hårdvaran. Kan det vara fel på mitt grafikkort - ett GeForce 4 MX? Eller kan det vara skärmen? Kombinationen av skärm och grafikkort??? (Det är bara rörlig bild som blir fel, och det drabbar inte spel.)
Är det någon som har några idéer? Jag börjar bli rätt så trött på att aldrig kunna en riktig bild när jag tittar på film.
Ett annat problem är att jag inte kan ändra regionskod i Apples DVD-spelarprogram. Jag får felkod -70001. Den säger att jag har 4 ggr kvar att ändra.