Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig kvalitet när jag spelar DVD & annan film

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tog upp det här problemet för länge sedan, men hittar inte tillbaka till den tråden.

Jag har alltid haft problem med uppspelning av film på min PM G4, och även när jag stoppar i en köpt DVD-skiva blir resultatet dåligt. Visst ska väl den inbyggda dvd-spelaren återge filmer i god kvalitet?

Jag har klippt ihop utsnitt från några skärmdumpar på bilden nedan. Som synes så är det ofta i relativt enfärgade partier med mjuka graderingar som felet blir som tydligast. Bilden av ansiktet innehåller mer detaljer, och den ser betydligt bättre ut. Varför uppstår de fyrkantiga färgmönstren??? Är det någon annan som ser liknande fel vid uppspelning av DVD?

Felet uppträder oavsett om det är mpg, avi, en DVD-skiva eller något annat.

Förra gången jag tog upp problemet fick jag rådet att testa med olika kalibreringar på skärmen samt att ändra ljus, kontrast och färgton (hue) i VLCs inställningar, men efter att då och då ha ändrat sådana saker under en längre tid, och aldrig kommit ifrån problemet, är jag övertygad om att lösningen inte ligger där.

Mjukvaran borde det väl inte heller vara fel på, eftersom jag har bytt version av mina mediaspelare (det drabbar alla mediaspelare jag använder) och installerat om systemet några gånger, utan att problemet har försvunnit? I VLC kan deinterlace ta bort de riktigt stora uppdelningarna i fyrkanter, men då blir det ett "finare" brus i bilden. Det två övre delarna av bilden är skärmdumpar från samma scen, utan resp. med deinterlacing.

Jag börjar misstänka att felet ligger i hårdvaran. Kan det vara fel på mitt grafikkort - ett GeForce 4 MX? Eller kan det vara skärmen? Kombinationen av skärm och grafikkort??? (Det är bara rörlig bild som blir fel, och det drabbar inte spel.)

Är det någon som har några idéer? Jag börjar bli rätt så trött på att aldrig kunna en riktig bild när jag tittar på film.

Ett annat problem är att jag inte kan ändra regionskod i Apples DVD-spelarprogram. Jag får felkod -70001. Den säger att jag har 4 ggr kvar att ändra.

• Medlem
  • 2004-09-11 17:38

Tänk på att en monitor har betydligt högre upplösning än en TV, därför ser man också tydligare de små skavanker en DVD trots allt har. DVD-formatet är inget über-format som är knivskarpt i alla lägen. Gjort för TV, inte mycket mer.

Du skriver inte vad skärmdumparna är tagna från för käll-format.

Ursprungligen av eQ:

Du skriver inte vad skärmdumparna är tagna från för käll-format.

Ska man vara noga så tog jag för enkelhetens skull de här dumparna från en avi-fil som jag har rippat från en DVD. Men om jag sätter i DVD-skivan så blir det precis samma typ av fel på bilden, så jag tyckte inte det spelade någon roll.

Att det blir "små skavanker" skulle jag kunna leva med, men det här ser ju ut som något man hittat i toaletten. Här är en dump från samma dörr som i bilden ovan, tagen direkt från DVD:n. Problemen är de samma som i högra bilden, där jag kör deinterlace på avi-filen. I rörlig bild ligger de färgavvikelser som syns (de som är ljusare och mer gula) som ett mycket störande flimmer.

Är det meningen att man ska leva med detta?

Att avi-filer inte blir så bra kan jag acceptera, men jag jag har även testat att köra flera av dem på en PC, och där blir bilden mycket bättre. (Möjligen en effekt av bättre post-processing på de mediaspelare som finns för Windows???)

Från DVD:

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-11 20:12

Vlc?

Har du provat VLC? Där har du olika inställningar för deinterlace.
¨

Ursprungligen av bod:

Har du provat VLC? Där har du olika inställningar för deinterlace.
¨

Det är VLC jag kör för det mesta. Deinterlacing kan hjälpa med avi-filer, men fixar inte problemen med DVD.

Sorgligt nog är det bästa sättet jag hittat för att tona ned problemen att sätta ner skärmens kontrast till ungefär hälften. Men då blir ju bilden rätt blaskig också.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-12 09:38

Okay. Det är svårt att säga om du har något fel eller inte i din dator eftersom man inte ser bilden. Men det kan ju också vara att du har högre krav än normalt, inte vet jag. Själv kan jag bara säga att jag är nöjd med kvaliteten när jag ser DVD på datorn. Ser med Apples DVD Player oftast, men VLC när det är annat än zon 2.

EyeTV digitalbox tycker jag också ger bra kvalitet. Där är kvaliteten mer beroende på sändningen. Varje program komprimeras olika. Långfilmer brukar dock vara bra.
¨

• Medlem
  • 2004-09-12 13:27

Tycker faktiskt att bilden på dörren ser helt normal ut med tanke på upplösningen den visas i.

Det är alltså inte så att dörren är uppförstorad, utan det är filmens normala storlek. Det vore ju rätt illa om filmer komprimerade i .avi genomgående skulle se bättre ut på en PC, än vad okomprimerad DVD gör på Mac.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-12 16:11
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Det är alltså inte så att dörren är uppförstorad, utan det är filmens normala storlek. Det vore ju rätt illa om filmer komprimerade i .avi genomgående skulle se bättre ut på en PC, än vad okomprimerad DVD gör på Mac.

Svårt att jämföra något med dina skärmdumpar. Men vad kör du på för skärm på Mac resp PC? Har du provat med olika DVD-filmer? DVD är ju allt annat än okomprimerad... Olika DVDs är olika mycket komprimerade. Rutmönstret du upplever kan helt enkelt vara p.g.a komprimeringen (MPEG). Vad kör du för upplösning på din Mac? Har du provat samma DVD på PC, TV och Mac? En TV utjämnar alltid mer p.g.a sin natur än en datorskärm.
Lite mer info så kanske man kan hitta något tips. Själv ser jag mycket på DVD både på dator och TV. Mycket nöjd med båda delarna. Klart, HDTV vore ju roligare. TV/DVD är ju rätt dåligt egentligen.
¨

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-12 16:14

Jag har också ett Geforce 4mx i min Sawtooth. Jag har mycket bra bild i DVD Spelare 4.0.
Min gissning är att det är något knas med programvaran i din dator. Felmeddelandet vid regionsbyte antyder det också.

Jag föreslår att du installerar om DVD-programvaran. Du hittar den via versiontracker.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12701

Visst verkar något vara fel med programvaran. När jag laddade hem och installerade om DVD-player så vägrar det programmet att över huvud taget starta. (Det fungerar dock som vanligt att köra DVD med VLC.) Regionkoderna är väl knutna till firmware? Jag har misstänkt förr att det är där det krånglar. Dock hittar jag ingen firmware till Philips CDD5301, som är spelaren som kom med datorn. (Jag har kollat Worm in the Apple.)

--> bod: Jag kan inte utesluta att det är dålig kvalitet på den DVD jag kör nu, och jag har inte tillgång till något annat än min dator att testa den på. Men jag har i alla fall kört 2-3 andra DVD-filmer på datorn tidigare, och varit missnöjd med kvaliteten då också. På min Mac kör jag en Mitsubishi 17" CRT-skärm, som inte längre är lika skarp som när den var ny. 1024 x 768, men jag har även testat i 800 x 600, eftersom det är den upplösningen som finns på PC:n som jag jämför med.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-12 18:49

Ang Firmware, har du kollat
rpc

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-12 18:11

Mysko. På de bilder du visat ser det ut som helt normala kodningsartefakter. Upplösningen på det mesta som läggs på dvd är låg jämfört med datorskärmars normala upplösning. Det gör att fyrkanterna dyker upp. Fler, tydligare och större ju kraftigare filmen är komprimerad. Kopplar du datorn till en tv bör du inte uppleva dem, en tv har mycket lägre upplösning än datorskärmen. (Förklarat mycket förenklat då en tv bygger upp bilden på ett annat sätt...)

Jag blev nyfiken så jag matade in en köpt dvd, X-men, i min Powerbook G4 av senaste modell och tittade på min externa 17" lcd-skärm i 1280x1024 med hjälp av VLC. Jag kan inte se en enda fyrkant. Inte i någon scen med stora jämnt färgade ytor med svaga gradienter där de ofta syns tydligast. Med ögonen på några centimeters avstånd såg det verkligen ut som varje pixel hade en egen nyans.

Normalt ser jag film på min tv med datorn inkopplad. Där ser jag kodningsartefakter endast i film kodad av någon hemmaentusiast så hårt att den ryms inom 700Mb. Dessa artefakter är dock så små och jag är så van att jag inte stör mig på dem.

Får du dessa tydliga fyrkanter när du spelar upp en köpt dvd kodad på ett korrekt sätt verkar det onekligen som om du har något vajsing på systemet...

Verkar bara finnas PC-firmware till CDD5301 där, man tack ändå!

Antagligen kommer jag att köpa en dual-layer dvd-brännare om några månader, så man kanske ska släppa frågan och se hur det utvecklar sig med den?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-12 21:02

Låter som en bra ide. Kan ju vara något sånt fel.
Om du köper en Pioneer så har du lite firmware updates för denna HÄR. Vet inte om deras DualLayer (108 tror jag den heter) finns stöd för ännu.

Sedan behöver man tydligen (har inte gjort det själv) uppdatera/patcha DVD spelaren med RegionX
¨

• Oregistrerad
  • 2005-03-10 21:52

Har hittat ett namn på problemet "Gibbs Effect"

Eftersom detta är mitt första inlägg så har jag inte haft behörighet att se bildexemplen.
Men jag känner igen mig.
På min iBook (Combo-drive) ser materialet i iMovie bra ut, men sen på DVD blir det så trist. Samma sak med köpt DVD och med DVD gjord på kompisens PC.
Jag har spelat upp dom på TV och på ett par PB G4, helt OK bild.

En typisk bild:
En person med en clownnäsa, varenda hårstrå syns fint, men i periferin av den runda näsan är som om det där låg ett rutnät, att färgerna dras in över konturen, in i varandra.
Bildtext blir suddig och klupmpig när den omgivande bilden är fint tecknad.

För att råda bot på det så köpte jag en extern skärm, Samsung 720t, använde den med Screen Spanning Doctor.
Jättefin bild. Med foton. Men samma fenomen när jag spelar DVD.

Prövade även med VLC. I grunden samma problem, även om det gick att bli av med interlace fenomen. (Fast ljudet försvann på några skivor.)
MPlayer OSX kunde inte läsa DVDn.
Processorn är inte övelastad. Kör med OSX 10.3.8.
Och så har jag varit igång med diverse verktygsprogram.
Same, but same.

Men efter kanske 20 timmars surfande har jag i alla fall hittat att fenomenet finns beskrivet:
"Gibbs effect".
Går också under namnet "Mosquito noise". Eller att det uppstår mosquitos i konturerna. Folk som sysslar med animationer talar om det. Det också förekomma med ljudfiler.

Och det orsakas av "to sharp filtering". Det är en "MPEG compression artefact".

Skönt att veta, men hur får man då rätsida på eländet?

Är det hårdvaran eller mjukvaran som krånglar?
(En vän med samma iBookmodell verkar ha samma problem.)
Och var kan då själva felet, detta "filter" sitta?
Då både DVD-player och VLC ger samma felaktighet, så det bör väl vara på en lägre nivå det behöver åtgärdas.

Nils

1
Bevaka tråden