Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop CS: Slippa dialog-rutor när man batch-konverterar filer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-12 17:43

Går det att skapa något så enkelt som en droplet som bara skalar om en mapp med bilder till en bestämd storlek och sparar resultaten i en annan mapp?

Har spelat in en enkel action i Photoshop (skala om bilden till 640x480 -> save for web). Har även försökt med 'Save as...'. Dock vägrar programmet förstå att det ska spara bilder med de inställningar som angetts tidigare i 'save for web'. Om man inte har med någon save eller export i sin action får man upp en dialogruta för varje bildfil som sparas där man ombeds att välja "JPEG options". Har testat med och utan 'Override Action "Save as..." commands' när dropleten skapas, vilket inte ger någon större skillnad. utan denna ruta ikryssad får man upp dialogrutan 'JPEG options' för varje fil. Adobe verkar vara medvetna om problemet, men bara att det gäller icke sparade filer.
Tacksam för tips...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-12 19:22

Jag brukar använda File > Automate > Web Photo Gallery och sedan plocka ut bilderna manuellt. Det finns naturligtvis andra program som gör samma sak.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-12 19:53

OT
Är det inte sånt här som Graphic Converter är fena på?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-12 20:54

Jo, Web Photo Gallery funkar, fast då har man ingen kontroll över filnamnen.
Graphic Converter är bra på sånt här, brukar använda det i vanliga fall. Får väl gå tillbaka till det. Det skulle bara vara så smidigt att dra mappar till en droplet så att de skalades och sparades om smidigt. Undrade om jag missat nåt elementärt i Photoshop, det måste ju vara fler som brukar göra såna här saker.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-12 21:14
Ursprungligen av Gunnar B:

OT
Är det inte sånt här som Graphic Converter är fena på?

Om inte det funkar så finns EasyBatchPhoto. Vet inte om det är gratis.
¨

C-mon ,

Tyvärr så måste du läsa PS manualen en gång till .

Jag har flera droplets som gör just detta
( jag har olika , vissa använder "save for web " andra vanlig JPEG i 72 DPi ,
någon anpassar till Power Point storlek )

Titta noga på "modal dialog " symbolen i din "action" / liten ruta bredvid "bocken" i "action" paletten /.
http://www.lipka.se/calif/action.jpg ( två skärmdumpar , samma action /
den vänstra funkar .

Om det finns en svartdialogruta symbol så måste Du klicka av den / så att rutan blir tom / .

Fyll i alla alternativen för droplet rätt.

Dokumentet Du länkar till handlar om något annat - det framgår även vilka "workarounds " finns .
Sorry för svengelskan ( använder US Photoshop) .

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-13 10:23

Tack Jann,
ditt tips gjorde susen!

Växla till Image Ready, gå till paletten Funktionsmakro, skapa ditt makro och gå upp på palettmemyn och spara som droplet. Titta också på de exempeldroplets som finns med

1
Bevaka tråden