- Jesper Ståhl
- Medlem ●
- 2004-09-08 11:58
Kort Bakgrund
Jag arbetar med en designbyrå, vi några få medarbetare som arbetar med produktdesign, grafisk identitet och varumärken. Vi arbetar självklart i mac-miljö, men även i en miljö med pc-datorer. Vi har själva 5 macar och 1 xp-pc (specifikt för 3d-modellering i Alias Studiotools). Till detta har vi en pc (Windows 2000) server. I ”huset” vi finns är det i övrigt ett pc-nätverk som vi delar för bland annat uppkoppling mot internet etc. Vår server börjar bli trött och HD-utrymmet samt back-up-storleken (DAT 20/40GB) räcker inte till. Vi behöver en ny server! Dessutom vill jag har mer kontroll på läget än vad jag har i pc-server-miljön.
Behov och möjligheter
Som sann mac-entusiast funderar jag på Xserver. Jag har tänkt mig ett upplägg enligt nedan men skulle med tacksamhet få kommentarer och era erfarenheter. Jag är väl insatt i mac-miljön mjuk och hårdvara men ej i Mac OS X server eller Xserver. Min skiss ser ut som följer:
• Xserver G5 2x2Ghz (ska vi satsa på detta ser jag ingen anledning att ta långsammare konfig)
• 3x 250GB HD SATA (ADM) (det är utrymme jag behöver!)
• PCI-bildskärmskort (jag uppfattar att detta gör livet mycket enklare)
Jag överväger även ett maskinvaru-RAID kort. För att sätta upp RAID5 på alla tre HD eller RAID1 på två HD (för affärskritisk data) och systemet och viss backup på den tredje. Behöver jag maskinvaru-RAID eller fungerar mjukvaru-RAID utmärkt? Fördel med RAID5 från RAID1?
Med ett växande behov av utrymme har jag funderat på att i en framtid kunna komplettera med Xserver RAID-enhet som känns väldigt attraktivt. Dock blir prislappen för tillfället för högt. Men jag vill bygga för framtiden.
Backup
Jag behöver försäkra mig för disk-krasch, genom RAID1 eller RAID5. Vid varje projekts slut arkiverar vi sedan på DVD plus kopia på servens ”arkiv”. Utöver detta vill jag någon back-upp att ”bära hem”. Skulle datorn totalhaverera/bli stulen/brinna upp skulle det vara katastrof. Dagens 20/40 GB DAT-band räcker inte till. DAT känns som gammal teknik. Vidare känns även SCSI gammalt som gränssnitt - firewire vore optimalt då enheten då enkelt kan kopplas upp mot en ”vanlig” mac. Jag har för detta hittat följande lösning som verkar prismässigt rätt:
• LaCie AIT2 / 50-130 GB Firewire & USB2.
Lämplig backup-programvara? Retrospect 6.0 Workgroup Backup (20 clients)? Kan jag där även backup-a via nätverket respektive dators ”home-library”? Kan jag backa upp mappar från min xp-pc via Retrospect? Med backa upp menar jag till server HD eller bandbackupen.
Mina frågor till er som har erfarenheten:
• Jag utgår att Xserver fungerar utmärkt i ett pc-nätverk, korrekt? Möjliga begränsingar?
• Jag har inget rack-system eller egentligt behov därav, så på ett sätt är formatet på en ”normal” G5:a med Server-system bättre – men Xserver’n är väl mer anpassad för jobbet?
• MjukvaruRAID1 eller hårvaru-RAID5. Vad skall jag satsa på?
• Är Backup AIT-2 via firewire ett bra val? Större backup blir mycket dyrare? Alternativ?
• Backupmjukvara Retrospect, ett bra val?
• Som erfaren på mac hårdvara och system, är det några svårigheter att installera och administrera Xserver och Mac OS Server?
Tänker jag rätt? Har glömt något? Kommentarer? Heja-på eller att-tänka-på? Köra på eller avvakta vad som kommer runt hörnet? Jag har inga omkring mig att bolla med så jag bollar här på 99mac. Avvaktar med nyfikenhet.
Vad skönt det vore att bli av med pc-serven!
Mvh
Jesper Ståhl
www.jesperdesign.se