Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd och erfarenheter kring Mac-server

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kort Bakgrund
Jag arbetar med en designbyrå, vi några få medarbetare som arbetar med produktdesign, grafisk identitet och varumärken. Vi arbetar självklart i mac-miljö, men även i en miljö med pc-datorer. Vi har själva 5 macar och 1 xp-pc (specifikt för 3d-modellering i Alias Studiotools). Till detta har vi en pc (Windows 2000) server. I ”huset” vi finns är det i övrigt ett pc-nätverk som vi delar för bland annat uppkoppling mot internet etc. Vår server börjar bli trött och HD-utrymmet samt back-up-storleken (DAT 20/40GB) räcker inte till. Vi behöver en ny server! Dessutom vill jag har mer kontroll på läget än vad jag har i pc-server-miljön.

Behov och möjligheter
Som sann mac-entusiast funderar jag på Xserver. Jag har tänkt mig ett upplägg enligt nedan men skulle med tacksamhet få kommentarer och era erfarenheter. Jag är väl insatt i mac-miljön mjuk och hårdvara men ej i Mac OS X server eller Xserver. Min skiss ser ut som följer:

• Xserver G5 2x2Ghz (ska vi satsa på detta ser jag ingen anledning att ta långsammare konfig)
• 3x 250GB HD SATA (ADM) (det är utrymme jag behöver!)
• PCI-bildskärmskort (jag uppfattar att detta gör livet mycket enklare)

Jag överväger även ett maskinvaru-RAID kort. För att sätta upp RAID5 på alla tre HD eller RAID1 på två HD (för affärskritisk data) och systemet och viss backup på den tredje. Behöver jag maskinvaru-RAID eller fungerar mjukvaru-RAID utmärkt? Fördel med RAID5 från RAID1?

Med ett växande behov av utrymme har jag funderat på att i en framtid kunna komplettera med Xserver RAID-enhet som känns väldigt attraktivt. Dock blir prislappen för tillfället för högt. Men jag vill bygga för framtiden.

Backup
Jag behöver försäkra mig för disk-krasch, genom RAID1 eller RAID5. Vid varje projekts slut arkiverar vi sedan på DVD plus kopia på servens ”arkiv”. Utöver detta vill jag någon back-upp att ”bära hem”. Skulle datorn totalhaverera/bli stulen/brinna upp skulle det vara katastrof. Dagens 20/40 GB DAT-band räcker inte till. DAT känns som gammal teknik. Vidare känns även SCSI gammalt som gränssnitt - firewire vore optimalt då enheten då enkelt kan kopplas upp mot en ”vanlig” mac. Jag har för detta hittat följande lösning som verkar prismässigt rätt:

• LaCie AIT2 / 50-130 GB Firewire & USB2.

Lämplig backup-programvara? Retrospect 6.0 Workgroup Backup (20 clients)? Kan jag där även backup-a via nätverket respektive dators ”home-library”? Kan jag backa upp mappar från min xp-pc via Retrospect? Med backa upp menar jag till server HD eller bandbackupen.

Mina frågor till er som har erfarenheten:
• Jag utgår att Xserver fungerar utmärkt i ett pc-nätverk, korrekt? Möjliga begränsingar?
• Jag har inget rack-system eller egentligt behov därav, så på ett sätt är formatet på en ”normal” G5:a med Server-system bättre – men Xserver’n är väl mer anpassad för jobbet?
• MjukvaruRAID1 eller hårvaru-RAID5. Vad skall jag satsa på?
• Är Backup AIT-2 via firewire ett bra val? Större backup blir mycket dyrare? Alternativ?
• Backupmjukvara Retrospect, ett bra val?
• Som erfaren på mac hårdvara och system, är det några svårigheter att installera och administrera Xserver och Mac OS Server?

Tänker jag rätt? Har glömt något? Kommentarer? Heja-på eller att-tänka-på? Köra på eller avvakta vad som kommer runt hörnet? Jag har inga omkring mig att bolla med så jag bollar här på 99mac. Avvaktar med nyfikenhet.

Vad skönt det vore att bli av med pc-serven!

Mvh

Jesper Ståhl
www.jesperdesign.se

Ursprungligen av Jesper Ståhl:

Kort Bakgrund

• Xserver G5 2x2Ghz (ska vi satsa på detta ser jag ingen anledning att ta långsammare konfig)
• 3x 250GB HD SATA (ADM) (det är utrymme jag behöver!)
• PCI-bildskärmskort (jag uppfattar att detta gör livet mycket enklare)

Jag överväger även ett maskinvaru-RAID kort. För att sätta upp RAID5 på alla tre HD eller RAID1 på två HD (för affärskritisk data) och systemet och viss backup på den tredje. Behöver jag maskinvaru-RAID eller fungerar mjukvaru-RAID utmärkt? Fördel med RAID5 från RAID1?

Backup
Jag behöver försäkra mig för disk-krasch, genom RAID1 eller RAID5. Vid varje projekts slut arkiverar vi sedan på DVD plus kopia på servens ”arkiv”. Utöver detta vill jag någon back-upp att ”bära hem”. Skulle datorn totalhaverera/bli stulen/brinna upp skulle det vara katastrof. Dagens 20/40 GB DAT-band räcker inte till. DAT känns som gammal teknik. Vidare känns även SCSI gammalt som gränssnitt - firewire vore optimalt då enheten då enkelt kan kopplas upp mot en ”vanlig” mac. Jag har för detta hittat följande lösning som verkar prismässigt rätt:

• LaCie AIT2 / 50-130 GB Firewire & USB2.

Lämplig backup-programvara? Retrospect 6.0 Workgroup Backup (20 clients)? Kan jag där även backup-a via nätverket respektive dators ”home-library”? Kan jag backa upp mappar från min xp-pc via Retrospect? Med backa upp menar jag till server HD eller bandbackupen.

Mina frågor till er som har erfarenheten:
• Jag utgår att Xserver fungerar utmärkt i ett pc-nätverk, korrekt? Möjliga begränsingar?
• Jag har inget rack-system eller egentligt behov därav, så på ett sätt är formatet på en ”normal” G5:a med Server-system bättre – men Xserver’n är väl mer anpassad för jobbet?
• MjukvaruRAID1 eller hårvaru-RAID5. Vad skall jag satsa på?
• Är Backup AIT-2 via firewire ett bra val? Större backup blir mycket dyrare? Alternativ?
• Backupmjukvara Retrospect, ett bra val?
• Som erfaren på mac hårdvara och system, är det några svårigheter att installera och administrera Xserver och Mac OS Server?

www.jesperdesign.se

Tycker att det är en bra sammanfatting.

Det är inga som hellst problem att ha en Mac server i ett PC nätverk

Hårdvara
När det gäller hårdvara, så beror det mycket på vad servern ska göra. Ska du bara ha den som fileserver, så räcker 1x2GHz gott och väl, men ska du ha in FTP, HTTP, Printer Server, Mail eller andra delar, så skulle jag föreslå 2x2GHz

RAID
När det gäller RAID, så kommer du att förlora disk hur du än gör.
Med RAID 5 måste du ha 3 diskar, och du förlorar 1, vilket skulle ge dig 500 GB i utrymme.

Hur mycket disk behöver du?

Personligen skulle jag satsa på hårdvaru RAID. Det känns mer stabilt än mjukvaru RAID.

Backup
Om du har Mac OS X Server installerat, så behöver du Retrospect Server. Workgroup går inte att installera p.g.a OS:et, men jag tycker att Retrospect är det bästa valet för backup.
Det finns massor av alternativ för Backup

Antingen via en annan hård disk, eller över till band. LTO2 tar 200/400 GB, men både spelare och band är ganska dyrt.

Här är en bra länk till en extern hård disk som klarar av up till 800 GB
http://www.g-raid.com/

Installation
Installationen är ganska enkel, nästan lika enkel som att installera Mac OS X (när det gäller OS:et, och det finns mycket information på Apple's hemsida för alla delar.

Hoppas att jag varit till någon hjälp

/Jonas

Ursprungligen av mahlkvist:

Personligen skulle jag satsa på hårdvaru RAID. Det känns mer stabilt än mjukvaru RAID.

Håller med. Dessutom är det snabbare.

Vill man köra RAID 5 (vilket jag tycker du borde göra) så har du inget val. Mjukvaran klarar inte RAID 5.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-08 17:52

Lite kritik dock

Apples XServers är rätt så lätta att installera. Dock finns det fällor. Jag har inte installerat 10.3 men 10.2. Om man väljer fel val där vid installation, så konfigurerar den inte rätt för ett PC-nät och det är mycket krångligt att ändra efteråt.

Så se till att svara rätt på de frågor som kommer vid installation. Kanske det är förbättrat nu i 10.3. Vi hade en del krångel med PC-Cad-program i början, fillåsningsmekanismer. Apples support är rätt okay. Dessa problem borde dock vara lösta i 10.3. Men vi kör idag 10.2 och det funkar bra.

Angående RAID så har XServe det inbyggt. Mycket snabbt. Kör 50-60 MByte/sek över Gigabit-nätverk har jag för mig på Maccar, långsammare med PC/SMB. Detta tror jag skall vara snabbare i 10.3 dock.

En annan sak du kan kolla på som är relativt billigt i sammanhanget är Miglias RAID-lösningar, spegling. De har kabinett för 2 samtidiga diskar där dom speglas. Man kan ta ut en av dom under drift och sätta i en annan. Då har du en billig och enkel daglig backup. Kombinera detta med band för mer övergripande backup.
MediaBank HS-R
Dessa har vi funderat att skaffa i en musik-studio för att få ett mer driftsäkert system.
Det är en hårdvarulösning. Datan skickas EN gång till enheten och den kopierar/speglar själv. FireWire 800.
¨

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-08 20:46
Ursprungligen av bod:

Apples XServers är rätt så lätta att installera. Dock finns det fällor. Jag har inte installerat 10.3 men 10.2. Om man väljer fel val där vid installation, så konfigurerar den inte rätt för ett PC-nät och det är mycket krångligt att ändra efteråt.

Så se till att svara rätt på de frågor som kommer vid installation. Kanske det är förbättrat nu i 10.3.

Kan bara instämma - blir det fel från början är det bättre att installera om, än att försöka ändra inställningarna, även i ett rent Mac-nät. Följ därför manualens råd att skriva ut och fylla i den bifogade lathunden (eller vad de nu kallar den) med penna , in i minsta detalj, innan du påbörjar installationen. Därefter brukar det flyta på fint. 10.3 känns betydligt stabilare och användarvänligare än 10.2. Har ingen erfarenhet med PC-klienter dock.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-08 19:03

Kontakta din ÅF och lägg X-Serven och ett uppgraderings avtal på OS X server (36 mån med "fria" uppdateringar på OS X server) på Apple finansiering så får du en låg månadskostnad och den mest PC kompatibla servern som jag har haft på mitt tidigare jobb. På samma finansiering kan du också lägga backup stationen mm (minns jag rätt så var det 80/20 regeln som gällde, 80% Apple prylar och 20% andra lev.).

Tack för kommentarer!

Jag skall primärt använda den till fileserver. Kanske räcker det med 1x2GHz, prisskillnaden är ju kännbar, bättre att lägga pengarna på ett hårddvaru-RAID kort, för att komma åt RAID5, för säkerheten, stabiliteten (och hastighet)... hmm.

Retrospect är nog programmet som är lämpligast. Enligt vad jag läst borde "Retrospect Workgroup" klara att köras i Mac OS X Server. Dock ej att backa upp andra mac servers "as clients". Korrekt? "Retrospect Workgroup" är halva priset jämfört med "Retrospect Server".

Jag noterar att det är viktigt att vara noggrann i konfigurationen/uppstarten. Då är vi det. Satsar vi på RAID5 så antar jag att den definitionen/formatteringen skall göras innan installation och konfigurering. I övrigt borde det inte vara några problem.

Någon som har erfarenhet av backup, speciellt med AIT2 via firewire utöver kommentarer ovan? Det vore intressant.

" AppleCare Premium Service and Support Plan" för 9.000:-. Är det värt det?

För utbyggnad var faktiskt tipset från mahlkvist ovan intressant - www.g-raid.com

Tack för hjälpen!

/Jesper.

Retrospect är nog programmet som är lämpligast. Enligt vad jag läst borde "Retrospect Workgroup" klara att köras i Mac OS X Server. Dock ej att backa upp andra mac servers "as clients". Korrekt? "Retrospect Workgroup" är halva priset jämfört med "Retrospect Server".

Du har helt rätt Jesper, det är jag som är ute och cyklar.

Workgroup klarar av den lokala servern + 20 klienter
Server klarar av upp till 100 klienter (servers eller workstations)

Desktop är den som inte går att installera på Mac OS X Server

/Jonas

Miglia

Miglias lösningar ser intressant ut. I ett första stadie skulle man väl kunna göra samma sak med två raid1 konfigurerade hårddiskar i Xservern? Eller? Min tveksamhet är möjligen hur effektivt den återskapar informationen när man frekvent tar ur och i en hel Hårddisk. Hur lämpar sig hårddiskarna att lägga i väskan och bära hem dagligen? Jag har inget brandsäkert/inbrottssäkert skåp att lägga dem i...

Men klart intressant.

/Jesper.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-09 12:40

" AppleCare Premium Service and Support Plan" för 9.000:-. Är det värt det?

Är servern en VITAL del för företaget så tycker jag att du bör köpa den med AppleCare Premium Service and Support Plan, du får ju service på plats senast dagen efter och Telefon- och e-postassistans i 3 år.

Jag tog själv utan service/support (är Apple tekniker sedan 1983) men med uppraderings avtalet på OS X i 3 år (varje större uppgradering kostar annars som en fullversion ca 10000:- )

Och som jag alltid säger lägg den på Apple finansiering = låg FAST månadskostnad för allt (du lägger Applecare och OS X uppgraderingarna där också + backup mm)

Mikael

• Medlem
  • Lund
  • 2004-09-10 17:29

Intresseklubben kan notera att vi idag fick vår Xserve G5 2x2 GHz med 3x80 GB och RAID-kort, så att vi kan köra RAID5.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-08 21:53

Om du ska ha RAID 5 kanske du skulle titta på den här.

http://speedmania.se/store/catalog/PowerTower_Pro_page_1_c_31.html

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-09 00:25

Retrospect Workgroup skall räcka.

Vi kör RAID 0 (striping) med Apples XServe interna diskar.
Varje disk har ett eget interface. Det får mycket fort. C.a 60MByte/sek, dvs 2-3 gånger så snabbt som en vanlig dator. Och detta över nätverket, 1Gbit.

När det gäller RAID1 som du nämner, skulle jag absolut titta på Migilias lösningar (se tidigare svar). Dom har en del kundexempel som är intressanta att läsa.
Med deras lösning för du dessutom en mycket enkel och effektiv daglig backup. Man kan byta disk under drift och därmed få en extra kopia. Ha ett par extra diskar som du förvarar på annan plats.

Raid som så är väl inte tänkt till de som du beskriver ovan.. Om ja var du skulle ja köra en raid + en extern disk, typ firewire som ja dagligen (eller oftare) syncar datan till. sen är de bara att ta hem denna disk. Så slipper man risken att raiden pajjar i onödan.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-09 12:26

Miglias lösning är gjord för att man skall dra ut en av enheterna. Om man ser på deras hemsida så har dom kundreferenser som jobbar precis på det sättet. Klart bättre än att kopiera/synca till en annan FireWire-enhet. Miglias lösning gör detta internt och det blir alltså ingen extra datatransport i XServe. 0% belastning.

När det gäller Apple XServe inbyggda diskar så klarar dom kanske det. Men dom är så dyra. Men Miglias lösning är en endast en enkel hårddisk-vagga och en vanlig ATA-disk. Man kan köpa diskar från dom eller köpa själv.

Här får man vara noggrann så man inte väljer skräpdiskar. Vi har haft rätt mycket problem med Maxtor och kör numera Seagate Barracuda.

En annan sak som är mycket bra med Miglias lösning är att de inte har något specialformat på diskarna. Om raid-boxen skulle paja, kan man sätta in disken i t.ex en FireWire-låda eller internt i t.ex en G4/G5.

- Xserve G5 klarar bara tre diskar vilket inte är optimalt för RAID-5 om du behöver mycket diskutrymme. Många servrar som kör RAID-5 har 5 eller 6 diskplatser (HP Proliant etc) för att bättre utnyttja diskarna - du tappar som bekant en disk till paritet.

- Ett alternativ till ovanstående RAID-5 alternativ är Speedmania PowerTower Pro som klarar fem diskar och äkta hårdvaru RAID-5. Ett exemplar med 5x160GB finns just nu på ett tidningskontor i Jönköpingstrakten så du kan få låna det för testning om någon vecka. Du kan montera upp till 2GB disk varav 1.6GB blir tillgängligt för dig.

- AppleCare Premium Service and Support plan är inte värd pengarna på grund av en STOR anledning. Supportavtalet gäller EJ problem eller konfiguration som görs via terminalen! Och min erfarenhet säger att du kommer ägna en del tid i terminalen

Ursprungligen av Björnström:

- Xserve G5 klarar bara tre diskar vilket inte är optimalt för RAID-5 om du behöver mycket diskutrymme. Många servrar som kör RAID-5 har 5 eller 6 diskplatser (HP Proliant etc) för att bättre utnyttja diskarna - du tappar som bekant en disk till paritet.

Allt är ju relativt. Du får 500GB lagring med 3st 250GB diskar. Sedan kan du dela upp Raid5 i flera logiska enheter. Man behöver inte "pilla" så mycket med UNIX. Snarare är vissa saker "för" enkla att göra som Apple inte förklarat i dokumentationen

Ursprungligen av Arch@ngel:

Allt är ju relativt. Du får 500GB lagring med 3st 250GB diskar. Sedan kan du dela upp Raid5 i flera logiska enheter. Man behöver inte "pilla" så mycket med UNIX. Snarare är vissa saker "för" enkla att göra som Apple inte förklarat i dokumentationen

Jag menade att om man har 3 diskar varav 1 används för paritet förlorar man 1/3 av utrymmet. Med fem diskar förlorar man 1/5. Du hajar.

- Ett alternativ till ovanstående RAID-5 alternativ är Speedmania PowerTower Pro som klarar fem diskar och äkta hårdvaru RAID-5. Ett exemplar med 5x160GB finns just nu på ett tidningskontor i Jönköpingstrakten så du kan få låna det för testning om någon vecka. Du kan montera upp till 2GB disk varav 1.6GB blir tillgängligt för dig.

- AppleCare Premium Service and Support plan är inte värd pengarna på grund av en STOR anledning. Supportavtalet gäller EJ problem eller konfiguration som görs via terminalen! Och min erfarenhet säger att du kommer ägna en del tid i terminalen

En motsvarande Proliant med lika mycket lagring kostar ju så mycket mer med licenskostnader mm (om man inte kör Linux). Sedan tillkommer mailserverprogramvara etc.

Ditt alternativ med Speedmania PowerTower Pro är ju förhoppningsvis inte seriöst menat för företag. Möjligtvis för hemanvändare el dyl. Vilken serviceorganistation har ni som kan byta ut en trasig/utföra felsökning telefonsupport dygnet runt. Vad kostar den försäkringen hos er? Med Apple Premium & Support Plan får du byte av trasiga delar inom landet på 4 tim om du inte har längre än 80km till närmaste Apple ÅF.

Angående Premium & Support Plan så kan jag hålla med dig till viss del om att man inte får support på sådant som inte tillhör GUI. Men jag anser att man inte kan köpa en server som man ska använda seriöst utan Apple Premium & Support plan. När en server går ner/går sönder så kan man ju inte ta med den sig till verkstad och vänta 1 vecka på att få den lagad! Detta var fallet innan Xserve fanns men det tillhör som tur är historien.

En motsvarande Proliant med lika mycket lagring kostar ju så mycket mer med licenskostnader mm (om man inte kör Linux). Sedan tillkommer mailserverprogramvara etc.

Ditt alternativ med Speedmania PowerTower Pro är ju förhoppningsvis inte seriöst menat för företag. Möjligtvis för hemanvändare el dyl. Vilken serviceorganistation har ni som kan byta ut en trasig/utföra felsökning telefonsupport dygnet runt. Vad kostar den försäkringen hos er? Med Apple Premium & Support Plan får du byte av trasiga delar inom landet på 4 tim om du inte har längre än 80km till närmaste Apple ÅF.

Angående Premium & Support Plan så kan jag hålla med dig till viss del om att man inte får support på sådant som inte tillhör GUI. Men jag anser att man inte kan köpa en server som man ska använda seriöst utan Apple Premium & Support plan. När en server går ner/går sönder så kan man ju inte ta med den sig till verkstad och vänta 1 vecka på att få den lagad! Detta var fallet innan Xserve fanns men det tillhör som tur är historien.

Den här typen av frågor är definitivt något man måste ställa sig. Allt för få gör det.

Men tror du verkligen att man kan få valfri reservdel till en Xserve inom 4 timmar om man bor 80 km norr om Luleå? Det tror inte jag. Det skulle innebära att en extra server skulle ligga på hyllan.
Dessutom är väl de 4 timmarna kontorstid.
Osv osv. Man ska inte förvänta sig för mycket av den här typen av support från ett så litet företag som Apple (på serversidan).
Har man affärskritisk drift ska man ha redundant hårdvara (aktivk, standby eller på egna hyllan).
Och har man då en extern RAID som Martin föreslog har man möjlighet att koppa om den till en annan dator. Man kanske t.o.m kan använda en vanlig PMG5 (eller t.o.m G4?) som standby?
Redundansen internt i PowerTower Pro känner jag inte till, men det är självklart något man måste se på också.

Så oseriöst tycker jag inte man ska kalla Martins förslag. Men självklart har alla redundanslösningar någon nackdel eller hake. Vissa är perfekta, tills det kommer till prislappen.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 01:18

AppleCare Service Parts Kits

Apple har ju sitt "AppleCare Service Parts Kits" för 8.396:- exkl moms.
¨

Ojdå, blev jag oseriös nu också!
Jag ska svara så gott jag kan:

- Hur ordet Proliant kom in i diskussionen vet jag inte riktigt även om det är ett bra alternativ till Xserve.

- Jag har inte ens föreslagit ett annat OS än Mac OS X, jag har bara förklarat att jag inte kan UNIX. För den som vill köra UNIX och kan terminalen finns även FreeBSD som exempel. Kombinationen billig Proliant med FreeBSD kan du få för under 5.000kr.

- Du har rätt att vi inte erbjuder Power Tower Pro med 24/7/365 på-platsen-support idag men för 9.500kr kan han få ett till chassi som står redo för inkoppling! Huruvida PTP är seriösare än något annat får vi se när Nätverk & Kommunikation samt tidningen Studio testat det i drift. Mac.se kommer för övrigt använda en PTP senare i höst.

- Apple Premium Service and Support plan är inte jämförbar med exempelvis Dell:s eller HP:s supportavtal och erbjuder inte 24/7/365 service! Vi var själva sugna på ett bra avtal när vi flyttade mac.se till G5 men efter samtal med AppleCare i England (dom ligger där) och med MacSupport i Stockholm (vår leverantör) insåg vi att vi skulle klara oss bättre med ytterligare en G5 istället (vi köpte två likadana).

- Läs mer om Apple Premium Service and Support plan här. För det första är servicen begränsad till Stockholm! I Uppsala, Linköping, Malmö och Göteborg gäller service påföljande dag eller "inom två dagar" om man ringer efter 13.00. För det andra gäller servicen 08-17 vardagar med 4 timmars förvarsel. Händer det något en Fredag 15.00 är det alltså Måndag morgon som gäller.

Vi har haft driftstopp på produktionsutrustning (bytte ju brandvägg mitt i natten) och då är det sällan att man ens kan vänta 4 timmar, än mindre på kontorstid mitt i veckan. Men det är bara min åsikt.

Min erfarenhet är att Xserve är fin men Mac OS X Server lite för knepigt för mig (jag kan inte UNIX).

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-13 20:29

Min erfarenhet är att Xserve är fin men Mac OS X Server lite för knepigt för mig (jag kan inte UNIX).

UNIX för vad?

Ursprungligen av bod:

UNIX för vad?

Vi kör ju 99mac på en dual G5 och Mac OS X Server. Jag lyckades inte installera den själv utan det blev Arvid som fick göra jobbet. Det tog oss ungefär tio timmar i terminalen.

Naturligtvis måste jag erkänna att jag inte kan UNIX och att jag föredrar ett GUI när det gäller inställningar osv. Har dock fyra års erfarenhet av serveradministration och sex egna servrar i drift sedan 2000.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 01:20

Vi kör ju 99mac på en dual G5 och Mac OS X Server. Jag lyckades inte installera den själv utan det blev Arvid som fick göra jobbet. Det tog oss ungefär tio timmar i terminalen.

Naturligtvis måste jag erkänna att jag inte kan UNIX och att jag föredrar ett GUI när det gäller inställningar osv. Har dock fyra års erfarenhet av serveradministration och sex egna servrar i drift sedan 2000.

Var det installation av själva systemet för 99mac som krävde UNIX? Eller var det några saker vid installation av OSX Server som krävde återgång till 80-talet?
¨

Ursprungligen av bod:

Var det installation av själva systemet för 99mac som krävde UNIX? Eller var det några saker vid installation av OSX Server som krävde återgång till 80-talet?
¨

Vem har pratat om 80-tal? Unix är väl nutid i allra högsta grad. Frågan om terminal eller GUI är i allra högsta grad en fråga om smak och att lära sig. Martin har nog annat att lägga sin tid på tror jag. Särskilt som han har Arvid att tillgå

Ursprungligen av bod:

¨

Själva Mac OS X Server är busenkelt att installera - jag förstod iofs inte hur man RAID:ade diskarna INNAN operativsystem-installation (ville köra speglade diskar för OS) men det fixade vår husguru Glemme.

Det komplicerade för oss var att vi inte kunde köra den medföljande kombinationen av PHP & Apache samt att konfigureringen av dessa inte gick att göra i GUI (med mera!). Men det kan vi ta någon annan gång.

• Oregistrerad
  • 2004-09-14 10:48

Är det bara jag som tycker att en Xserve G5 som filserver för 6 klienter låter som total overkill?

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-14 11:20

Bra RAID, mycket RAM, bra nätverkskort och snabb Switch fixar det mesta. Och en G4 733 och uppåt.

Bevaka tråden