Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El Gato EyeTV

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har ganska nyligen blivit ny chef för utvecklingsavdelningen på SVT, tror han heter Per Björkman men är lite osäker på efternamnet... kan ju vara värt att ringa till honom. Vet så mycket att det tidigare och förmodligen fortfarande är så att den textade film som sänds först översattes och sedan styrde WITC-koden på bandet textgeneratorn innan det hamnade på nytt sändningsband... dvs. så borde texten vara inbränd, i alla fall så var det så under många år med de analoga sändningarna. Om jag kommer ihåg det så kan jag skriva ett intern mail till honom och fråga hur det ligger till. Fråga till den som redan har burken - när ni ser Rapport & Aktuellt eller regionala nyheter från SVT finns det textremsa på de inslag som ni ser då... den borde finnas där och vara en kopia av originalfilen, så är det på det vi på Västnytt lämnar på översättning - kommer då tillbaka en textad version via nätverket.

Olle

EyeHome

Tack för svaren. Det var att titta i realtid på TV via EyeTV som jag var ute efter. Får kolla efter en konverterare mellan den och TVn.
Jag såg i tidningen idag att Viasat har kodat sina sändningar i det digitala marknätet så 410:an kommer väl att behövas?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-03 13:41

Kodade sändningar TV3, ZTV, TV8

Ursprungligen av Michael Nord:

Jag såg i tidningen idag att Viasat har kodat sina sändningar i det digitala marknätet så 410:an kommer väl att behövas?

Jag har kollat en del på ZTV och TV3 med min EyeTV400, har en del bra långfilmer. Men nu är det kodade sändningar för TV3, ZTV, TV8. Tråkigt. Dom ha ju en hel del reklam, så varför dom kodar dessutom kan man ju undra.
Får väl skaffa en EyeTV410 eller 310 (satellit) som har kortläsare. Man kan köra dessa samtidigt på samma dator. Dock kan man ännu inte spela in samtidigt. Men det kommer troligtvis i update.

Ursprungligen av bod:

Jag har kollat en del på ZTV och TV3 med min EyeTV400, har en del bra långfilmer. Men nu är det kodade sändningar för TV3, ZTV, TV8. Tråkigt. Dom ha ju en hel del reklam, så varför dom kodar dessutom kan man ju undra.

De har börjat koda för att Canal Digital har gett sina kunder tillgång till kanalerna. Sådan är kapitalismen...

Ursprungligen av bod:

Får väl skaffa en EyeTV410 eller 310 (satellit) som har kortläsare. Man kan köra dessa samtidigt på samma dator. Dock kan man ännu inte spela in samtidigt. Men det kommer troligtvis i update.

Vad menar du med "samtidigt på samma dator"?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-03 14:20

Samtidigt

Ursprungligen av Michael Nord:

Vad menar du med "samtidigt på samma dator"?

Man kan se en kanal via en box och en annan (eller samma om man är på det humöret) på en annan box. T.ex TV1 och TV4 samtidigt på datorskärmen.
Själv vill jag att man skall kunna spela in samtidigt. Då kan man spela in t.ex TV1 och TV2 samtidigt om några TV-program krockar med varandra.

Här är ett svar från Elgata på min fråga om detta:
You can use multiple EyeTV units on the same Mac at the same time. This is just a preliminary feature that will be finalized in the future. You can watch Live TV, but recording doesn't let you pick which unit to use at this time - it just grabs the first available one.

Dessutom finns det ju ett program som gör att man kan se EyeTV över ett nätverk på en annan dator. Skall testa det någon gång. Då kan man ju kanske ha ett gäng EyeTVs och välja vilken kanal man kollar på. Ett slags kabelnät... Vet inte om det funkar så, men det vore fräckt.

Snabba rörelser

Hej

Har varit inne på det här förut. EyeTV 400
När man tittar på exempelvis fotboll eller ishockey, där det är snabba rörelser
så får jag en betydligt sämre upplevelse än när jag tittar på en TV.

Någon EeyTV 400 ägare i forumet därute som upplever samma sak?

I Testlabbet ligger ju sedan flera månader tillbaka en EyeTV 400 mottagare.
När beräknas rapporten komma?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-06 17:28

Mpeg2

Ursprungligen av Medicinmannen:

Hej
Har varit inne på det här förut. EyeTV 400
När man tittar på exempelvis fotboll eller ishockey, där det är snabba rörelser
så får jag en betydligt sämre upplevelse än när jag tittar på en TV.

Det har mer med MPEG2 (formatet som används i DVD och DigitalTV) än med EyeTV400-boxen.

Ursprungligen av bod:

Det har mer med MPEG2 (formatet som används i DVD och DigitalTV) än med EyeTV400-boxen.

Vet inte om jag kan hålla med dig riktigt. Jag har en digital box till min vanliga TV och den visar ju
också MPEG2-formatet. Där upplever jag inte alls samma släpningar av bilden.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-06 18:32

Mer...

Ursprungligen av Medicinmannen:

Vet inte om jag kan hålla med dig riktigt. Jag har en digital box till min vanliga TV och den visar ju
också MPEG2-formatet. Där upplever jag inte alls samma släpningar av bilden.

Det var därför jag skrev "mer". En liten reservation. Det kan också ha med EyeTV att göra. Men det är ett känt faktum att MPEG2 har just detta problem, med eftersläpningar. Har med komprimering att göra. Det är också olika på olika filmer/sändningar eftersom dom komprimerar olika vid utsändning (samt på DVD-skivor). En del långfilmer från SVT sänds med mycket hög kvalitet, typ 7GB för en film, medan en del annat sänds med klart sämre kvalitet.

Och ibland hänger inte bandbredden med på TV:n.. Kommer blir bättre då man går över till H.264.. Som löjligt bra..

Det är en sak som jag inte greppar riktigt. Med en 400 så kan man se "markbundna digitala sändningar". Vad innebär det? Tv1, 2 och 4? Eller va? Man kopplar inte in den i antennuttaget i väggen utan den har en fristående antenn, right? Hur gör man om man med en 400 vill se Discovery t ex?

Är liksom ingen höjdare på det här med digitalsändningar och antenner och sånt...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-08 03:01
Ursprungligen av carlsson:

Det är en sak som jag inte greppar riktigt. Med en 400 så kan man se "markbundna digitala sändningar". Vad innebär det? Tv1, 2 och 4? Eller va? Man kopplar inte in den i antennuttaget i väggen utan den har en fristående antenn, right? Hur gör man om man med en 400 vill se Discovery t ex?

Är liksom ingen höjdare på det här med digitalsändningar och antenner och sånt...

Det som kan tas emot utan programkort i det markbundna digitala nätet är:
SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, TV4.
Gratis är väl egentligen endast TV4 som är eftersom SVT har sin licens.
Fram tills för en vecka sedan kunde man även se TV3, ZTV och TV8. Men de kräver numera ett kort. Tror inte att själva kanalerna kostar något dock...

EyeTV 410 har kort-läsare. Tror den skall funka i Sverige.
Då kan man köpa till Discovery, Canal+, MTV m.fl.

Se Boxers utbud.
¨

• Medlem
  • Täby
  • 2004-09-07 10:39

Men blir inte den här manicken helt värdelös när de analoga marksändningarna stängs ner 2007 eller när det nu var?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-08 02:54

2008

Ursprungligen av kainen:

Men blir inte den här manicken helt värdelös när de analoga marksändningarna stängs ner 2007 eller när det nu var?

2008 stängs det analoga nätet ner.
Men EyeTV 400 är en digital burk så den funkar. Jag förmodar att man bl.a tar bort det analog nätet för att ge mer pats åt det digitala. Kommer säkert mer digitala kanaler 2008.

Skall man köpa TV-utrustning nu, t.ex video, DVD-recorder etc så skall man se till att mottagaren är digital. Men tyvärr är det ju så att det saknas i samtliga video, DVD-recorder etc. Jag har inte sett någon i fackhandeln som erbjuder en video/DVD-recorder med digital-mottagare. Skandal.

Det enda som är ett säkert kort just nu är boxar som EyeTV.

Har EyeTV USB och har broblem att programmet avslutas ibland det är ganska frustrerande när man spelar in ett program när man är borta och när man har kommit hem så kan man bara se halva programmet.

Är det någon som vet hur jag kan lösa problemet.
Kör iMac G3 EyeTV 1.5 med Mac OS 10.2.8

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-13 20:24
Ursprungligen av Michael Larsson:

Har EyeTV USB och har broblem att programmet avslutas ibland det är ganska frustrerande när man spelar in ett program när man är borta och när man har kommit hem så kan man bara se halva programmet.

Är det någon som vet hur jag kan lösa problemet.
Kör iMac G3 EyeTV 1.5 med Mac OS 10.2.8

Hade en sådan förut och samma problem ibland. Har för mig att det berodde på dålig mottagning/antenn. Har en EyeTV400 nu som hade liknande problem. Mailade EyeTV om detta. De senaste versionerna verkar funka bättre. Prova en ny version och om du har en mindre bra antenn, prova en annan.
¨

Ok. Jag ska pröva, återkommer om några dagar för att berätta om det blev bättre.

EyeTV 400 i Testlabbet

Hej

Det verkar som det tar lite tid för testköraren av den EyeTV 400 som ligger i Testlabbet.
Vad jag kan minnas har den legat där under mer än 4 månader.

Under tiden kan jag väl kort kommentera mina erfarenheter efter att ha haft den under ett halvår.

Funktionen med inspelning och medföljande programvara fungerar helt suveränt.
Bildkvaliteten är också mycket bra när det är långsamma rörelser i sändningen.
Men........ så fort det blir snabba kameraåkningar och snabba rörelser så blir det eftersläpningar i bilden, vilket gör att om det visas en fotbolls- eller ishockey match så blir enligt min mening det hela helt onjutbart.

Jag fattar inte varför det skall behöva skall behöva bli dessa eftersläpningar då kodningen Mpeg-2
som jag också har i min digitalbox till den vanliga TV:n inte uppvisar denna eftersläpning.

• Medlem
  • Ingarö
  • 2004-09-14 15:41

Olika digitalkort

Jag undrar om det är någon som vet om det går att använda alla olika digitalutbud
som finns typ boxer, tv1000,osv i eyetv 410 eller är det bara boxers kort som fungerar?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 20:37
Ursprungligen av moggio:

Jag undrar om det är någon som vet om det går att använda alla olika digitalutbud
som finns typ boxer, tv1000,osv i eyetv 410 eller är det bara boxers kort som fungerar?

410 är en helt ny box. men kolla med Macoteket. Dom borde veta detta. Meddela gärna om du får reda på något.
¨

Senast redigerat 2004-09-14 23:13
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-14 21:54
Ursprungligen av moggio:

410 är en mottagare för det digitala marknätet(DVB-T) och fungerar därför endast med boxer.

Som jag låvade så skulle jag medela om det gick bättre att köra senaste versionen för EyeTV. Jag har kommit fram till att programmet är fortfarande lika instabilt.

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-09-23 09:12

Ni som kan TV-kort. Jag har ett "Formac ProTV-Tuner (PAL)" PCI-kort. Har aldrig använt det själv, då det satt i en G4 jag köpte för två år sedan. Plockade ut det direkt eftersom datorn skulle användas till annat. Nu tänkte jag göra mig av med det eftersom jag inte använder det, så jag sålde det för 400 spänn. Det kom i retur för att köparen inte hittade drivrutiner till OS X, enbart till OS 9. Någon som har koll? Om inte - någon som vill ha kortet till OS 9 för 150 spänn?

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-09-23 11:40
Ursprungligen av Johan Sölve:

Briljant. Tack för snabbt svar. Kanske kände 99macaren Macus till detta, för han klippte kortet snabbt som ögat för 150 spänn... Nåväl, jag har ingen omedelbar användning för kortet själv och jag tycker att det är kul att fynda själv...

TV-signalen kommer via USB-kabeln in i Macen, tar ljudet den vägen också?
Jag frågar eftersom iMac G4 800MHz inte har någon ljudingång, vilket exempelvis Eskape TV kräver.

Någon som vill sälja sin EyeTV USB förresten?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-14 00:26

Jag har en fungerande EyeTV USB

Ursprungligen av ackiboa:

TV-signalen kommer via USB-kabeln in i Macen, tar ljudet den vägen också?
Jag frågar eftersom iMac G4 800MHz inte har någon ljudingång, vilket exempelvis Eskape TV kräver.

Någon som vill sälja sin EyeTV USB förresten?

Jag har en fungerande EyeTV USB.
Säg ett pris. Finns i Göteborg dagtid.

• Oregistrerad
  • 2004-11-04 23:20

Ljud går också via usb-kabeln, allt komprimeras och skickas tillsammans. Jag har en trasig EyeTV USB som du gärna får köpa, vet inte om den går att laga, den fungerar ibland nämligen. Är risk att det bara är ett larvigt glapp som nån teknikkunnig kan fixa...

Vad vill du ha för den?

Bevaka tråden