Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PANIK: Kan inte starta 9.2.2. från OSX

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-03-07 11:06

Hej,

Har 10.2.4 och 9.2.2 på partitionerad skiva och G3 b/w 300Mhz, 576 RAM. Behöver båda systemen för att köra flera program simultant.

Tills för ca en vecka sedan inga problem att starta 9.2.2 från OSX, men då började det komma ett felmeddelande, ungefär: "The application MacOS9.2.2. unexpectingly quit" (jag kör med engelska). Men det startade alltid ändå.

Igår kom 9.2.2. fönstret upp ett par sekunder, började starta, men la av helt och hållet och så fick jag ett helt annat meddelande:

<citat>
There are no localized Classic-specific resources to update the selected system folder "/MacOS9/Systemmapp".
Please select another system folder from Classic Preferences.
</citat>

För att försöka fixa detta har jag:

1) Kört Disc Tools från CD:n
2) Kört Norton 6.0.3. (skall vara OK för OSX enligt Symantec) från 9.2.2.
3) Kört alla Cron-jobb (dag, vecka, månad)
4) Gjort om bindings
5) Kollat Apple´s tech notes, men inte hittat nåt som stämmer exakt för mig. Däremot nåt liknande som föreslog att jag skulle kasta bort "Servrar" foldern i systemmappen på 9.2.2, vilket jag testade.

9.2.2 går utmärkt att starta själv, så jag antar att detta är nåt i OSX.

Kan nån vänlig, hjälpsam människa förslå nån form av hjälp? Det börjar bli panik här...

Hälsningar
Danne

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 13:37

Tyvärr ingen hjälp. Har ett liknande problem. G4Dual533, 1GB RAM, OSX10.2.4, 2 interna hårddiskar, den ena med OSX den andra med Classic/9.2.2. Kört OSX och Classic i ett år på denna maskin utan problem.

I fredags, ett tag efter senaste "säkerhetsuppdateringen", börjar det strula. Gör en grej i Illustrator9.0.1 i Classic. Avslutar Illustrator. Jobbar vidare i Indesign2.0.2 i OSX. Försöker öppna något annat i Classic (minns inte vad) men docksymbolen studsar i evighet. Försöker avsluta Classic. "Svarar inte" försöker tvångsavsluta. Går inte först, men sen. Försöker start Classic. den blå startknappen (i Systeminställingar/Classicdialogen) blinkar till, men blir sen blå igen. Det händer inget.

Öppnar Processkontroll. Hittar TrublueEnvironment. Det går inte att Avsluta eller Tvångsavsluta. Konstiga processer (märkliga tecken) syns plötsligt i listan och förvinner sen. Sen går det plötsligt att Tvångsavsluta Classic. Men inte att starta, se ovan. Omstart av maskinen det enda som hjälper! Precis som på den gamla goda OS9-tiden! F**k!

I dag på morgonen kör jag hela Cocktails Autopilotpaket. Och jag bygger om Classics skrivbord. Och kör OSX10.2.4Combo-uppdateringen en gång till. Uppdateringen avslutas med att man ska trycka på omstart. Det gör jag, då kommer 10.2s Kernel-Panic dialog upp, dvs "datorn måste startas om tryck flera sekunder på startknappen" etc. Jag gör det och efter en ovanligt lång uppstart ser allt ut att funka igen så jag börjar jobba som i fredags. Efter en stund händer samma sak som i fredags igen. S**t! Allt jobb till ingen nytta.

En misstanke: Classic går ju i vila om inga program är öppna. Kan det vara att Classics viloläge hänger sig? Så hårt att det inte går att tvångsavsluta?

Jag kan spekulera om orsakerna. Antingen är det 10.2.4 uppdateringen eller något jag installerat därefter, alltså säkerhetsuppdateringen, eller Cocktail. Inget mer. Nån idé?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-03-07 14:22

Thomas,

Synd att du också har strul.

Men eftersom det är ett annat fel, så är det INTE snyggt att sno den här tråden.

Finns det nån admin som kan flytta Thomas svar?

Danne

Danne
Jag tror att det är fel på en eller flera av de filer som Mac OSX har lagt i din tilläggsmapp i nian.

Om du startar i MacO S 9 och öppnar dina Tillägginställningar, och skapar en ny Profil som du kallar för ex.vis Classic.
Bäst är om du först ställer dig i Fullständigt Mac OS och därefter väljer skapa ny Profil eller dublicera (tror att det heter så, sitter vid en PC nu)
Där döper du om den till Classic.

Skulle tro att det är något i den nuvarande profilen du har som stör uppstarten.

Gör sedan omstart, och välj Mac OS X.
Därefter försöker du att öppna Classic igen.
Du får nog en upplysning om att det har förändrats i 9:an men det är bara att godkänna.

Faktum är att du kan rensa bort rätt många tillägg i den profil du skapat som heter Classic.

Kan inte hjälpa dig härifrån vilka det är, har en lista på det hemma, men det är flera dussin inställningar och tillägg som kan stängas av som inte har någon betydelse i Mac OS X, samtidigt startar då classic betydligt snabbare.

Danne V
Återkommer ikväll och ger dig förslag på vilka inställningar och tillägg du kan kryssa ur.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 16:55
Citat:

citera: Men eftersom det är ett annat fel, så är det INTE snyggt att sno den här tråden.

Dessvärre tror jag att det är samma fel i grunden. Men OK, jag ber om ursäkt. Jag kommer att se fram emot Pocahontas råd i vilket fall.

PS du skrev inte om det funkar när du startar om maskinen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 17:01
Citat:

citera: <citat>
There are no localized Classic-specific resources to update the selected system folder "/MacOS9/Systemmapp".
Please select another system folder from Classic Preferences.
</citat>

Jag kom just på en sak. Det verkar som om du kör med engelsk OSX och svensk OS9? Det skulle förklara ditt felmeddelande. har du provat att byta ut endera så att du kör med samma språk? Det kan vara så att 10.2.4 är kinkigare än tidigare med att kolla just denna grej. Och jag har för mig att det finns/fanns ett enkelt sätt att göra ett engelskt OSX till svenskt, men jag minns inte hur.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 17:04

Och det kan tänkas att det funkar om du laddar ner och kör 10.2.4 Combo-uppdateringen. Den ska såvitt jag vet vara gemensam för alla språk, och borde därför innehålla dom resurser som dialogen frågar efter. Har du testat det?

Hemma sent, men tänkte ändå hjälpa dig att stänga av några Inställningar och tillägg.
Läste tidigare inlägg, om olika språk, och det är nog inte vidare lyckat. Har du engelskt Mac OS 9 bör du ju välja att ställa in X på svenska också..
Det är det första villkoret att det är samma språk i båda systemen, annars har du säkert problem.

Här är några du kan stänga av direkt.:
Strömsparare, Mus, Fildelning, Modem, Programuppdatering, TCP/IP, Webbdelning, Flera användare..Bildskärm, Disklight, Filkonvertering, Fjärranslutning, Inställningsrad, Internet, Mac Link Setup CW, Norton (om du har det) Nyckelhanterare, Platsinställningar, Startknappar, Uppringningsassistans,
Acrobat (om du har det) Airport (alla former)
Authoring Support, desktop Sprinter Spooler
Allt som har med DVD att göra,
allt som har med din ev. skrivare att göra, (alla min Epsontillägg är urkryssade)
Fildelningsbibliotek, Find By content, alla FireWire tillägg, Inställningsradstillägg, iPod firewire enabler, Laserwriter 8, Multiuser Startup,
NSL UI Library,, Nvidia i alla former, Open Tpt Remote Access, Open Tpt Serial Arbitrator, Quicktime FireWire DV Enabler, Quicktime FireWire DV Support, Skrivbordsutskrft, SLPPlugin, SoftWare Update Engine, SoftWare Update Scheduler, Time Syncrhonizer, Type 1 scaler, USB Authoring Support, Voice Verification, Webbdelningstillägg,

Det var en det jag klarar mig utan när jag kör Classic, du kanske har mer, Har du Toast i 9:an, samt i X, så kan du ju stänga av tilläggen i 9:an.

Stäng av lite i sänder och prova, blir ju en del omstarter, men det är det värt. Classic startar snabbt och bra sedan i X.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-03-07 23:15

Poca, Thomas.

Tack för förslag. Dock tror jag att det inte handlar om tilläggen in OS9. Jag TROR istället att OSX placerar en fil i OS9´s systemmapp och att en fil i OSX snackar med den. Nu har den ena eller båda fått vinterkräksjukan eller försvunnit helt och hållet.

Jag har under eftermiddagen och kvällen testat ett dussin olika lösningar, inte minst efter tips från kunnigt folk i USA. Har t.o.m. stängt av systemet och kört terminalen direkt på skärmen och gett en massa instruktioner som skulle ha fixat problemet, men helt utan resultat.

Imorgon studsar jag upp i ottan och installerar om OS9. Funkar inte det, så tar vi OSX också. Det skall bli lika kul som att hälla smält bly i öronen....

Danne

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-03-07 23:18

Poca,

Oj, vi la in var sitt inlägg samtidigt.
Innan jag blåder in nytt OS9, skall jag testa att stänga av enligt dina tips. Jag tvivlar starkt, men hoppas innerligt att du har rätt och jag har fel.

Återkommer imorgon med besked. Nu e de dags för N.Y.P.D. Blue och en kall pilsner.

Danne

Danne V

Det är just i den mappen som X placerar sina tillägg, och dem ska du inte röra, efter att du gjort en ny profil. det står nämnt classic i efternamnet på filerna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 23:51

Poca,

finns det nåt sätt att få OS9 att automatiskt välja en tilläggsprofil när det startar som Classic, och en annan när man bootar i OS9? Annars blir det ju lite jobbigt varje gång man behöver det senare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-07 23:55

Förresten, vid ny genomläsning: Poca tar i lite grann. Ta INTE bort skrivartilläggen ur Classicsystemet. Classic kör med de gamla utskriftsrutinerna och går inte genom OSX för utskrift. Tar du bort dom går det inte att skriva ut från Classicprogram.

Du behöver ju inte starta i 9:an om du kör classic, eller?
Visst tog jag i lite, men jag tycker att det jag behöver fungerar bra, alla spel osv.
Quicktimetillägg får ju vara kvar, och mycket annat.
Men du kan ju prova att ta bort som du vill, skadar ju inte att prova.
Det krävs ju omstarter ideligen för att prova vad som fungerar och inte.

Jag har inte provat vad man kan göra i Systeminställningar >Classic>Avancerat, men där kan man tydligen komma åt sina tillägg.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-03-08 10:40

Poca,

varför jag tvivlade på att 9:ans inställningar har/hade nåt med detta att göra är att jag startar (eller rättare sagt: startADE) OS9 helt utan inställningar genom OSX (alternativet finns "Avancerat".)

Dessutom: För att komma åt 9:ans inställningar genom OSX måste 9:an starta, vilket den ju inte gör.

Men jag har i all fall provat ett par timmar att stänga av olika inställningar och det hjälpte inte det minsta. Jag tror fortfarande att det är två filer, en i OSX och en i OS9, som "pratar" med varandra. En eller båda av dessa har ballat ur, och det går tyvärr inte att installera nya sådana.

Nu håller jag på att förbereda ominstallation av hela joxet, båda systemen. Lördagen är räddad...

Tack för intresset ialla fall.

1
Bevaka tråden