Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

varför, Adobe, varför?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 14:37

...Varför har Adobe gått ifrån MacOSX-standarden att ha cmd+h = Hide App?

Duger inte den ganska väl utarbetade standarden som så gott som alla seriösa program använder? Tänkte då i mitt stilla sinne att det borde gå att hitta och ändra i "edit shortcuts"... men nej då... inte finns det där... cmd+alt+h gömmer dock alla ANDRA program... den funktionen e ju jättebra att ha...

...blir så trött...

• Medlem
  • 2004-09-20 14:47
Ursprungligen av dboy:

...Varför har Adobe gått ifrån MacOSX-standarden att ha cmd+h = Hide App?

Duger inte den ganska väl utarbetade standarden som så gott som alla seriösa program använder? Tänkte då i mitt stilla sinne att det borde gå att hitta och ändra i "edit shortcuts"... men nej då... inte finns det där... cmd+alt+h gömmer dock alla ANDRA program... den funktionen e ju jättebra att ha...

...blir så trött...

altklicka på skrivbordet..

• Oregistrerad
  • 2004-09-20 14:54

...duh....

bra tips! Testa det när du har hela skärmen (skärmarna) fylda med dok + femtielva paletter. Å ja, jag vet att expose kan visa skrivbordet...

Adobe strävar efter att ha samma kortkommandouppsättningar på Mac och PC, samt mellan programmen så när Apple införde nya kommandon så har man prioriterat att ha det kvar.

Du kan dock lätt ändra det genom att redigera kortkommandouppsättningen. Gå in under redigera-menyn>kortkommandon , skapa sedan en ny uppsättning, gå till "del av programmet">Visa-menyn och markera "Göm ramkanter" När du gjort det fungerar ditt system-kommando

Personligen har jag aldrig förstått vitsen med att bara dölja det programmet man är i, man kan ju lika gärna Cmd-tabba sig till önskat program, eller om man så vill alt-klicka på programikonen för det program man vill gå till i dockan, eller om man vill dölja allt när man går till finder så kan man ju alt+cmd-klicka, på ikonen eller på en del av skrivbordet.så döljs alla program

Och så finns ju Exposé förstås...

• Oregistrerad
  • 2004-09-20 14:58

Anledning: För att se saker som wired-servrar, msn, öppna textdok, worddok, postit-lappar SAMTIDIGT...

Så prioriteringen ligger mellan Mac och PC istället för program och System? hmm.. .OK...

Ska ändra omgående i kortkommando-listan. tack för tipset!

dboy,
Normalt så brukar jag vara försiktig med att göra öppen reklam för mig själv men när det gäller just att kunna InDesign så råkar jag tillhöra topp fem i Sverige, så det här är ett seriöst förslag om hur du ska uppnå ökad produktivitet:

gå en kurs hos mig på en halvdag så kommer du att få svar på alla dina frågor om InDesign plus lära dig funktioner i InDesign som får dig att sucka av välbehag. Det är en bra investering i ökad produktivitet.

Faktum är att det följer operativsystemstandard. Apple har två sätt att implementera kortkommandon, ett som har företräde framför program, och ett som inte har det, de som påverkar flera program samtidigt kan ges företräde, t.ex. Expose, men de som bara påverkar det aktiva programmet SKA inte ha företräde framför programmet, just därför att programtillverkarna ska ha kvar den möjligheten.

Genom att du InDesign kan ändra kortkommandon så kan du ju undvika konflikten och ändå få det du vill, men såna konflikter är ju svårare att lösa med de program där man inte kan ändra, t.ex. Quark

F.ö. funkar det att alk-klicka på programikonen i dockan så har det samma effekt, utan att ändra någonting!

• Oregistrerad
  • 2004-09-20 15:09

Att göra reklam om sig själv ska man vara försiktig med. Jag pratade ( efter ett tips av dig) med din kolega, Ulrika kanske hon hette, om ett xtension till IDCS som skulle vara som Badias varianter för Quark. Ringde och pratade med henne två gånger minst och hon lovade att hon skulle återkomma. Detta var innan sommaren, har inte hört ett ljud...

• Oregistrerad
  • 2004-09-20 15:10

alt-klick är ointressant. Jag gillar att ha snabbkommandon för att slippa pilla på musen...

Ja jag gillar också snabbkommandon, även om just jag inte har någon nytta av det här, men det är olika hur man jobbar. Ulrika har ibland för mycket att göra. Vilken utan Badias funktioner var det du var ute efter?

• Oregistrerad
  • 2004-09-20 15:15

Det plugin som hanterar länkade bilder (oslagbart!) samt det som tillverkar skräddarsydda kontaktkartor (fungerar med eps, psd, tif...)

Jag har gjort ett script-paket som heter "High Link Tools" och som gör många utav de sakerna, en del gör det inte, och gör också en del som Badias inte gör, däremot kontaktkartefunktionen har jag inte gjort, men det finns en del najza sätt att göra sånt på med antingen script eller en data-merge-plugin

• Oregistrerad
  • 2004-09-20 15:21

har du ett demo eller en produktbeskrivning i PDF? daniel@gabrieluggla.se

1
Bevaka tråden