Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Övertryck eller inte i en PDF?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej vänner!
Jag blev minst sagt förvånad när jag fick referensexemplar från tryckeriet igår. (Trycksakens framsida utgörs av en grön platta som bakgrund med vit och svart text på, samt 3 st svartvita bilder.) Texten har jag ingenting att anmärka på. Bilderna är dock "övertryckta" med den gröna färgen. Den är dock inte heltäckande utan "genomskinlig" så att bilderna fått ett falsk duplex utseende.

Problemet är följande:
På min tryckanpassade pdf syns inte detta på skärmen?!
När jag efter kontakt med tryckeriet frågar dem får jag till svar att öppna filen i Acrobat 6, gå in under menyn "Advanced" och välja "overprint preview" – då plötsligt ser även jag att bilderna har ett övertyck.

Detta har aldrig hänt förut så jag undrar nu vad jag har gjort för fel.

PDF-filen är genererad direkt från Quark 6.1. Jag har även provat att göra en ps fil från Quarken och låta Distiller 5 göra pdf-en dock med samma resultat.

Har jag någon felaktig inställning i Quarken? Jag vill inte låta detta hända igen.

/Per

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 11:32

Ingen aning faktiskt. Försökte återkapa det du beskriver, men hur jag än gör så blir det ursparning i den gröna plattan bakom bilderna. Ett tips kan vara att tippa närmare på hur din svällningsinformation för bilderna är inställd.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 14:10

Under Fönster -> Svällningsinformation

Saknar din bifogade PDF, skulle vara intressant att titta närmare på den.

Mina inställningar

Så här såg mina inställningar ut!
Nu kunde jag inte ta någon skärmdump på det men... den information jag fick var att "objektfärg svart" Underliggande färg "Pantone 390c"

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 14:36

Du har satt fyllnadsfärgen på bildrutan till "Ingen". Om du sätter den till Vit eller 0% Svart så blir det rätt. Undvik alltid att ha bildrutornas färg satt till "Ingen". Undantaget då du monterar eps frilagd med bana.

Jag har ändrat förinställningen på bildruteverktyget så att det alltid blir vit bakgrund från scratch.

Brukar alltid toggla "Overprint Preview" i acrobat ett par gånger innan jag levererar PDF. Då upptäcker man eventuella konstigeter. En klassiker är vita loggor som tidigare varit svarta, övertryck på dessa hänger gärna med, inte bra...

Tack så mycket.

Ursprungligen av jhansen:

Jag har ändrat förinställningen på bildruteverktyget så att det alltid blir vit bakgrund från scratch.

.

Jag är numera en härmapa

/Per

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-23 22:35

...mina Q-doc med färgen vit satt på en ruta... exporterar en ps-fil - destilerrar den i högsta kvalitet o hela rutan blir svart.... häääppppp

1
Bevaka tråden