Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mappa windowskatalog i MacOSX?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en Windows XP-maskin med en katalog som är tillgänglig via FTP (skyddad med inloggning som är integrerad med Windows andvändare). Min kollega som kör Mac OS X vill gärna mappa denna katalog så att han kan få upp den på sitt skrivbord. Det funkar så långt att han får upp katalogen och kan se dess innehåll, men han har inga rättigheter till att skriva filer, byta namn på filer etc. Detta trots att den användare han loggar in med har dessa rättigheter satta i windows.

Är FTP rätt väg att gå eller ska vi prova något annat? Målet är att han ska kunna ha en windowskatalog på sitt skrivbord med rättigheter att arbeta med alla filer i katalogen.

Tack på förhand!

Om du delar ut katalogen på vanligt sätt kan Mac OSX använda SMB för att komma åt utdelningen. Det borde vara bättre än FTP.

• Medlem
  • 2004-09-22 17:12

Samba är rätt väg att gå. Skriv "SMB://den utdelade pc:n och mappen" i "anslut till server. Funkar varje gång, även om jag har hört att vissa har problem...

Tyvärr använder Samba NetBios-portarna 137,138 och 139 och för att kunna arbeta mot windowsmaskinen måste dessa vara upplåsta i brandväggen. Som alla vet är det ett stort NO-NO att ha NetBios öppet på en windowsmaskin eftersom det är via dessa portar som många säkerhetsluckor kan utnyttjas...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-27 16:01
Ursprungligen av Thomas Kahn:

Tyvärr använder Samba NetBios-portarna 137,138 och 139 och för att kunna arbeta mot windowsmaskinen måste dessa vara upplåsta i brandväggen. Som alla vet är det ett stort NO-NO att ha NetBios öppet på en windowsmaskin eftersom det är via dessa portar som många säkerhetsluckor kan utnyttjas...

Om man är i samma interna nätverk behöver man och inte ska öppna de portarna utåt.

Om man nu däremot sitter på 2 olika nät och måste genom internet då e windowsdelning det absolut sista man ska använda.

mvh
b0bben

Ursprungligen av b0bben:

Om man är i samma interna nätverk behöver man och inte ska öppna de portarna utåt.

Om man nu däremot sitter på 2 olika nät och måste genom internet då e windowsdelning det absolut sista man ska använda.

mvh
b0bben

Jag vet att det är ett NO-NO att överhuvudtaget slå på fildelning över TCP/IP, men jag vet inte riktigt hur vi ska göra annars? Såvitt jag kunde se fungerade det inte när jag hade fildelning över TCP/IP avslaget.

Vi sitter alltså inte på ett windowsnätverk utan vi har en lina in som är kopplad till en Apple AirPort basstation. Via den har sedan alla datorer direktkontakt med Internet (fasta IP-nummer). Ingen central brandvägg finns installerad. Jag är inte nöjd med detta, men kan inte påverka så mycket eftersom jag bara sitter på en inhyrd plats. På kontoret är det bara jag och en kille till som kör Windows; alla andra har Mac.

Med bakgrund av detta, har du några andra förslag för hur vi skulle kunna göra för att dela ut en katalog på min PC till min kollegas Mac?

Jag har testat med två-tre olika gratis port scan tjänster som finns på nätet (t.ex. ShieldsUp) och fått grönt på alla portar - ingen syns utåt enligt dem. Men om det är något jag har lärt mig så kan man aldrig känna sig helt säker.

• Medlem
  • 2004-09-23 14:39

Jahaja... ladda ned exempelvis Liftp från versiontracker och logga in med det. Du får inte skrivrättigheter med OS X inbyggda ftp, tyvärr.

Just det, den inbyggda suger. Liftp har jag inte hört talas om, hittar inte heller på VT, men annars finns ju Transmit. Tyvärr inte gratis men det är bra.

Transmit funkar bra - men målet är att ha servern monterad på skrivbordet som jag förstår det - det fixar inte transmit ( vad jag vet )

• Medlem
  • 2004-09-23 15:12

Jag kan meddela att problemet är löst. Vi använder numera Samba för fildelning mellan min PC och min kollegas Mac.

Lösningen var att jag installerade Service Pack 2 för Windows XP. Då får man en mycket bättre brandvägg i vilken man t.ex. kan blockera/öppna portar med regler för vilka IP-nummer som ska få tillgång till tjänsterna. Därmed kan jag öppna Windows Fildelning över TCP/IP för min kollega och blocka alla andra IP-nummer. Givetvis har jag lagt ett lösenordsskydd också.

Tack för alla tips!

1
Bevaka tråden