Om man är i samma interna nätverk behöver man och inte ska öppna de portarna utåt.
Om man nu däremot sitter på 2 olika nät och måste genom internet då e windowsdelning det absolut sista man ska använda.
mvh
b0bben
Jag vet att det är ett NO-NO att överhuvudtaget slå på fildelning över TCP/IP, men jag vet inte riktigt hur vi ska göra annars? Såvitt jag kunde se fungerade det inte när jag hade fildelning över TCP/IP avslaget.
Vi sitter alltså inte på ett windowsnätverk utan vi har en lina in som är kopplad till en Apple AirPort basstation. Via den har sedan alla datorer direktkontakt med Internet (fasta IP-nummer). Ingen central brandvägg finns installerad. Jag är inte nöjd med detta, men kan inte påverka så mycket eftersom jag bara sitter på en inhyrd plats. På kontoret är det bara jag och en kille till som kör Windows; alla andra har Mac.
Med bakgrund av detta, har du några andra förslag för hur vi skulle kunna göra för att dela ut en katalog på min PC till min kollegas Mac?
Jag har testat med två-tre olika gratis port scan tjänster som finns på nätet (t.ex. ShieldsUp) och fått grönt på alla portar - ingen syns utåt enligt dem. Men om det är något jag har lärt mig så kan man aldrig känna sig helt säker.