Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill jag ha av en kompakt digitalkamera?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MP:

Jag vill gärna veta mer om kameran när den kommer! Är det endast upplösningen som skiljer den från 150?

Efter 90 bedrövelser köpte jag till slut en kamera. Det blev en Sony DSC-P120 vilket är en svart DSC-P100 med extra batteri och en väska. Dvs det ingick i paketet. Pris för det: 3997kr på OnOff. Ett bra paketpris tycker jag. Köpte till 256Mb MS Pro för 650kr.

Jag måste säga att den mycket väl lever upp till mina förväntningar vad det gäller snabbhet och bildkvalitet. Den har en del inställningsmöjligheter som slutartid och bländare, fokus, exponeringskompensation och ISO. Har säkert glömt nåt.

Battertiden är GRYM. Jag tog över 160 bilder inomhus med blixt och display på häromdagen och det fanns ändå mer än halva batteritiden kvar. Sonys batterisystem är verkligen bra. Man får hela tiden indikation på hur mycket batteri som är kvar. Det är ju bättre än t ex Canon som bara visar när det håller på att ta slut.

Även filmläget är grymt. 30fps i 640*480 blir bra även i iMovie och att visas på en tv. Man kan filma till minneskortet är slut.

Bildkvaliteten kan jag bara uttala mig som lekman. De ser bra ut på skärmen och jag tycker detaljnivån är bra. Att det finns ett 3:2 läge i högsta upplösningen är mycket bra då man slipper klippa bilderna om man ska skriva ut/beställa utskrifter.

Kameran är liten och smidig och vikten är precis lagom. Tack vare att den är rätt platt glider den enkelt ner i fickan.

Som sagt, jag är mycket nöjd. Vill nån veta mer så fråga bara!!

Nån som vet hur bra såna där adaptrar funkar egentligen? Tänker alltså t ex på dem till Sonys kameror.
- Adapter för 30mm Sony-linser
- Sony 2,6x telekonverter

Blir det bra bilder eller är det mest bara skit?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-27 22:44
Ursprungligen av Rickard A:

Nån som vet hur bra såna där adaptrar funkar egentligen? Tänker alltså t ex på dem till Sonys kameror.
- Adapter för 30mm Sony-linser
- Sony 2,6x telekonverter

Blir det bra bilder eller är det mest bara skit?

Jag har en Raynox DCR-5000 vidvinkel 0.5x till min Sony DSC-V1. Behövde den bl.a för att fotografera bilder inne i en musik-studio. Köpte Raynox p.g.a att den hade mer vidvinkel än Sonys.
Bilderna blir klart sämre i kvalitet. Men dom blir bra och duger gott för Internet etc. Alternativet är att ta dit en studio-fotograf, vilket vi också gör emellanåt.

Kontenta är att kvaliteten blir något sämre, men otroligt kul att ha och ökar kamerans användningsområde väldigt mycket. Utan adapterna kan jag ju inte ta bilder inne i rummet så...
¨

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2004-09-27 22:40

Själv lägger jag vantarna på en Canon Ixus 40 när den kommer. Jag har relativt ointresserad av ögonblicksbilder, jag värderar vackra och (relativt) planerade bilder istället, kombinerat med liten storlek och snygg design. Dessutom tycker jag att Ixus 430 inte är så seg som vissa här anser... hur ofta hinner man få upp kameran för att ta en ögonblicksbild ändå? I många fall är ögonblicket borta innan kameran är framför ögonen på en. *pessimist* Men det kanske säger mer om min reaktionstid?

-- Patrik

• Medlem
  • Täby
  • 2004-10-08 11:52

Nu har jag inte läst sista halvan av diskussionen men kika på http://www.dpreview.com

Hehe, har läst igenom den här tråden nu och hela tiden velat tipsa om att det finns en variant på P100 som heter P120! Kul med ett lyckligt slut och att du är nöjd. Jag köpte min P120 från Technikdirekt.de i Tyskland i somras för samma pengar som du. Memorystick och liknande är tacksamt att köpa på eBay (låg vikt = lite porto.) 512 MB MemstickPro gick på ~800kr då.

Intressant i tråden är att DSC-T1 & W1 har stora skärmar (2.5" mot 1.8" på P100/120) men att de ändå har lägre upplösning (~82kP mot ~131kP). P150 är en senare modell än de andra som förutom fler pixlar även har bättre batteriprestanda.

Tack för tipset om 3:2-läget – har undrat vad man skulle ha det till.

(Några av min sommars bilder tagna med P120 finns här)

Bevaka tråden