- Gäst
- Oregistrerad ●
Såg det - men vilken hand skall jag då äta smörgås med?
Så bråttom ska man inte ha…
Grejen är den att om man kör med den inställda tiden så känns det segt. Då drar man ner tiden så det blir snabbt. Då öppnas det mappar högt å lågt när man inte vill bara man råkar nudda dom. Då ändrar man till den längsta tiden istället. Inga mappar som öppnas oavsiktligt och när man vill så trycker man ner filen i hierarkin med mellanslag på ett litet kick. Sen.... sen äter man sin macka.
Shattapp... Per har nämnt "spring loading folders" men jag tror han missade en detalj.
Du ville flytta filen och då ska du hålla ned Kommando när du drar filen. Dra fil dit du ska, tryck mellanslag för att öppna nästa nivå och fortsätt så tills du är framme.
Håller du ner Alt så blir det en kopiering. Det kan även bli en kopiering om du drar utan tangenter, t ex vid drag till annan partition/skiva. Det finns även exempel där filbehörighet påverkar att det blir kopiering istället för flyttning. Om du t ex drar iväg en fil du inte "äger" så blir det en kopiering.
Inget som funkar för mig. Fast jag hittade till slut "scrollstället" och kan nu bläddra både upp och ner i menyerna.
Till Pär, bmp är ett ett gammal bildformat som var vanligt i gamla Windows 3.11 och användes för att ha bakgrundsbilder etc.
Inget som funkar för mig. Fast jag hittade till slut "scrollstället" och kan nu bläddra både upp och ner i menyerna.
Vad menar du med att det inte funkar för dig?
Får du inte till funktionerna överhuvudtaget eller är dom inget att ha? Man kan tolka det du skrev på två sätt.
Vad är "scrollstället"?
Vad menar du med att det inte funkar för dig?
Får du inte till funktionerna överhuvudtaget eller är dom inget att ha? Man kan tolka det du skrev på två sätt.
Vad är "scrollstället"?
Jag fick inte fram nästa mapp när jag försökte göra som du skrev. Och mitt lilla "scrollställe" ligger i nedre alt övre hägra hörnet i findern där man kan scrolla upp och ner tills man ser den mapp man vill lägga filen i... Och det funkar tillräckligt bra för att jag skall vara hyffsat nöjd.
Jag fick inte fram nästa mapp när jag försökte göra som du skrev. Och mitt lilla "scrollställe" ligger i nedre alt övre hägra hörnet i findern där man kan scrolla upp och ner tills man ser den mapp man vill lägga filen i... Och det funkar tillräckligt bra för att jag skall vara hyffsat nöjd.
Den funktionen är alltid på vad jag vet.
Testa så här då:
Stäng alla fönster i Finder och ha bara skrivbordet framför dig.
Gör en ny mapp.
Ta tag i mappen och dra den till hårddisksymbolen uppe till vänster - tryck mellanslag.
Fortsätt att flytta mappen neråt i hierarkin och tryck mellanslag varje gång du vill öppna.
Släpp mappen.
Om du får detta att funka så ser du principen. Sen kan du testa samma metod med ett Finder-fönster öppet. Det ser kanske inte lika fräckt ut men funktionen finns där.
Testa så här då:
Gör en ny mapp.
Ta tag i mappen och dra den till hårddisksymbolen uppe till vänster - tryck mellanslag.
Fortsätt att flytta mappen neråt i hierarkin och tryck mellanslag varje gång du vill öppna.
Släpp mappen.
Om du får detta att funka så ser du principen. Sen kan du testa samma metod med ett Finder-fönster öppet. Det ser kanske inte lika fräckt ut men funktionen finns där.
Tre sidor om hur man flyttar en fil/mapp? Mac ska ju vara enkelt!
Tre sidor om hur man flyttar en fil/mapp? Mac ska ju vara enkelt!
Mac OS har alltid ett enkelt sätt och några specialare för "powerusers". Det som diskuteras nu är väl specialare. Som vanligt i sådana fall så är det svårt ända tills man lärt sig - då är det lätt.
Testa så här då:
Gör en ny mapp.
Släpp mappen.
Nu så fick jag det att funka. Tycker kanske det finns smidigare sätt, men det är helt klart en vanesak.
Som sagt, jag skaffade mig en ny iBook för att kunna testa. Och testandet kommer att pågå en lång tid framöver. Fler frågor från denna mac-analfanbet kommer att dyka upp inom kort.
Över och ut från Floda.
Shattapp... Per har nämnt "spring loading folders" men jag tror han missade en detalj.
Du ville flytta filen och då ska du hålla ned Kommando när du drar filen. Dra fil dit du ska, tryck mellanslag för att öppna nästa nivå och fortsätt så tills du är framme.
Håller du ner Alt så blir det en kopiering. Det kan även bli en kopiering om du drar utan tangenter, t ex vid drag till annan partition/skiva. Det finns även exempel där filbehörighet påverkar att det blir kopiering istället för flyttning. Om du t ex drar iväg en fil du inte "äger" så blir det en kopiering.
Du släpper ibland såna här små smarta bomber med tips. Var hittar du allt?
En filhanterare av klassiskt Norton commander, midnight commander och dess föregångare är att önska. Gillar Windows Commander, numera "Total commander" till PC. Finns liknande för MAC?
Sök på commander på versiontracker.com så ser du två versioner från 2001. Troligen skräp idag eftersom de inte uppdaterats.
En filhanterare av klassiskt Norton commander, midnight commander och dess föregångare är att önska. Gillar Windows Commander, numera "Total commander" till PC. Finns liknande för MAC?
< http://www.xtreefanpage.org/ > för våta drömmar för perverterade…
edit:
Modernare "OSX"-version på :
< http://www.unixtree.org/download.htm >
Inse att det var nog inte så bra
…men man ser ju vart windows filhanterare kommer ifrån
Commander var det ja…
< http://www.mucommander.com/ >
kanske?
#30 Pär Tack! muCommander ser ju riktigt trevlig ut! Detta jag eftersöker, unixtree är lite väl "old school"
Isch vad bizzarr du är...
...men tills du blivit "mac:ig" så är det ju en lösning
(Finns säkert massa fler "commander" till OS X om man orkar leta.)
Satan i gatan vad svårt det kan vara då..
Öppna två finderfönster
använd terminalen
Spring loaded folder(det går att scrolla)
gör ett bokmärke i fiderfönstret
Dra ner filen i dockan, öppna mappen där du skall lägga filen och dra dit den
klipp ut filjävln och klistra in den där den skall vara (stulet från win)
ställ dig där filen skall vara, använd sök och öppna filen eller mappen där filen(erna) som du skall kopiera
det finns ingen filhanterare som erbjuder lika många sätt att flytta en filjävel. och ingen som kan göra det lika enkelt eller flexibelt…
Går inte. Filen "poofar" bara. Du behöver ett "shelf"-program för det här, typ Quicksilver.
klipp ut filjävln och klistra in den där den skall vara (stulet från win)
Går inte heller. Bara kopiera och klistra går.
Det finns en filhanterare som heter Macintosh Explorer. Kanske kan vara något?
Går inte. Filen "poofar" bara. Du behöver ett "shelf"-program för det här, typ Quicksilver.
Man måste hålla äpple-tangenten nere. (Eller äpple+alt för att få alias)
Windows är faktiskt ganska simpel när det gäller att flytta en fil. Klicka på den och välj "Flytta fil" i vänsterkolumnen. Välj vart den ska ligga, vips så har den hamnat rätt. Och dessutom kan man äta en macka samtidigt.
Citerar massa folk:
"-Sorry, don't work for me..."
Fast det beror väl på att win!=win!=win!=win...
Problemet som gör att man ofta känner sig lite missnöjd med filhanteringen är att det är något man ägnar sig åt hela tiden, och alltid i nya sammanhang. Att ständigt ha två fönster uppe skulle bara irritera mig, trots att det finns bra funktioner för att hantera sådant i Exposé.
Det är ständigt nya mappar man ska till, och vissa vill man ha i kolumnvy, andra som listor. Man organiserar sina fönster för att göra det så åskådligt som möjligt när man letar efter en fil, men att ha fönstren på samma sätt när man flyttar en fil kanske inte fungerar. Ofta vill man växla mellan att ha verktygsfältet och sidofältet synligt eller inte.
Jag tror att alla slags vägar man kan lägga till kommer att underlätta för oss som ofta bökar fram och tillbaka med filer i Finder. Jag skulle tycka det vore underbart att ha ett lite kommando som heter "Flytta till…" om man högerklickar på en fil, vilket ger en spara-dialog där man väljer var filen ska hamna. Jag skulle även uppskatta att kunna klippa ut filer och klistra in dem någon annanstans.
Visst, det är inte så himla svårt att hitta rimliga vägar i Finder som det är, men det handlar ju om att behöva klicka så lite som möjligt, och att alltid ha en mycket smidig lösning till hands.
Det finns många bra lösningar redan, men de kunde bli fler.
Att ständigt ha två fönster uppe skulle bara irritera mig, trots att det finns bra funktioner för att hantera sådant i Exposé.
Själv har jag endast uppe dessa fönster när jag använder dom. Dessutom går det att gömma Finder eller att minimera fönster, något jag ofta gör. Använder man dessutom Alias/Genvägar till mappar så är det ännu enklare att öppna dom. Man kan samla alla mappar på ett ställe. Behöver inte ens öppna för att flytta filer, utan bara "droppa" rakt i en alias-mapp. Även denna mycket enkla och effektiva lösning (alias) verkar många glömma bort.
Jag skulle tycka det vore underbart att ha ett lite kommando som heter "Flytta till…".
Håller med helt. Apple borde kopierat hela Windows funktionalitet här. Dom har glömt "Klipp ur" som löser detta på ett mycket bra och enkelt sätt.
Det finns många bra lösningar redan, men de kunde bli fler.
Absolut. Bara det inte för den sakens skull rör till det. Om man tittar på hur förbannat rörigt Micro$oft har gjort det med System-inställningar i XP så blir man ju mörkrädd. Något sådana sjukdomar vill vi inte ha i Mac-världen. Skall det vara extra funktioner skall de vara nya funktioner som dessutom smälter in snyggt med befintliga funktioner.
¨
Vi pratat om Finders möjligheter och i liknande diskussioner brukar det bli gnälligt om man pekar på shareware och liknande som utökar funktionen i grundsystemet. Men nu har faktiskt Finder möjlighet att köra plugins, eller Contextual Menu Items som de kallas. Den som vill kunna peka på en fil och högerklicka och flytta ser till att ha Move Items installerat. Detta är ett 15-dollars shareware men det kanske finns freeware också.
.