Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.2 är en simpel service-release...

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-08-19 22:52
Citat:

quote: Jag förstår din syn på det hela och jag är inte arg på dig (det var ngn annan...) vi känner väl varandra från GS?.

Vad trevligt! Tänkte väl att det var samma "mattan", men jag var inte säker.

Citat:

quote: Jag tycker dock fortfarande att du blandar päron och äpplen i ditt hypotetiska resonemang. Skall dock inte gå in varför här, vi kan ju ta det privat om vi orkar...

Näe det orkar vi inte

Kanske i vinter...

P.S. För övrigt är väl min entusiasm inför Jaguar inte att ta miste på? Lät specialfota mig häromdagen framför en polares jaguar(fejk)päls, just för att ha i nerd-sammanhang. Färganpassad till 99mac.com, dessutom

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
[QB]...

Det är inte Mac OS X 10.1 som inte är färdigt utan merparten av användarna. De är lata och bekväma av sig och gnäller och skriker för minsta lilla i stället för att söka en lösning på problemet. Jag har köpt och kört från 10.0 -> 10.1.5 och jag kan göra 99% av det jag kunde i OS 9. Det man för göra är att söka sig bort från de stora tillverkarna och leta bland Freeware och Shareware. Jag tror inte ni anar vilken flora av superbra Freeware det finns där ute. Om man bara lägger energin på att leta istället för att gnälla dvs.
/QB]

Håller inte med här, japp visst jag har köpt alla versioner sen den publika betan även fast jag får dem genom jobbets utvecklar avtal. Håller inte själv på med någon sorts utveckling men det är bra för mig i mitt jobb att få veta vad som kommer att komma.

Absolut man kan hitta massar av toppensaker utanför de stora leverantörerna men det kostar. Att själva sätta sig att söka på nätet i timmar när man samtidigt måste producera något kan bli väldigt dyrt. Att leverantören skall fixa sådant åt en? Jo visst absolut men det kommer fortfarande kosta dig.

OS X.1 var färdigt för mina behov och gjorde att jag helt kunde släpa nian men jag var som du tvungen att klicka omkring på nätet för att hitta vissa delar som gjorde mitt jobb enklare. Nu finns de i tvåan vilket då kanske är en ännu mer färdig produkt som jag gladeligen betalar för för att den kommer från en leverantör jag litar på och jag slipper hitta delarna själv och framför allt, när något med systemet inte fungerar kan jag vända mig till ett ställe.

Tycker att det är dumt om man som företag med några anstälda inte har installerat en endaste version av tian för att känna på. Det har ju varit klart sen länge att nian skulle försvinna helt.

Hmm, jaja. Nu skall det sovas.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Håller delvis med i diskussionen ovan och tycker det är ok att betala för 10.2.

Argumentet att 10.2 är delvis en serviceuppdatering tycker jag är rätt. Prestandan i GUIet i 10.1 är i mitt tycke undermålig för ett modernt OS. Hur många ggr långsammare är GUIet jmf med 9an?

Enklast är väl att fråga sig själv vad det är man hade saknat mest i 10.2an, nya funktioner som Address Book, iChat och Rendezvous eller det betydligt snabbare gränssnittet?

För mig är svaret enkelt. Snabbheten är 1000 ggr viktigare än de nya funktionerna.

Vad säger ni andra?

För mig är det absolut några av funktionerna som är viktiga, hastigheten är en bonus (ingen dum sådan heller iofs) Men men smaken är ju bekant som ...

/P

• Medlem
  • 2002-08-20 00:02

Det "roligaste" med hela den här debatten är att den inte hade varit hälften så intensiv om Apple valt att kalla Jaguar MacOS XI (11)...

Som någon påpekade så kostar Windows XP Home 2750 kr (OEM 1300 kr, uppgradering 1290 kr). XP Professional kostar hela 4175 kr (OEM 2000 kr, uppgradering 2750 kr, skoluppgradering 1250 kr). Om du köper en ny Mac (= "OEM") så får du Jaguar på köpet (vilket onekligen är billigare än Windows!), och även till fullpris är Jaguar hälften så dyrt som ett boxat WinXP...

• Medlem
  • 2002-08-20 00:04

...för övrigt, tycker *någon* att skillnaderna mellan MacOS X 10.1 och 10.2 är mindre än mellan Windows 2000 och XP? Nej, just det...

Råkade gräva upp en gammal tråd och kan inte låta bli att kommentera mitt eget inlägg (nä vadå navelskådning? )...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag kommer inte ihåg var, men jag läste nånstans någon som påstod just att Apple skulle hålla sig till 0.1-uppdateringar som stora uppdateringar i fortsättning. Kanske för att hålla ner inflationen eller nåt sånt. Så nästa stora uppdatering kommer inte att bli direkt till 10.5 utan 10.3 istället. Den som lever får se...

Ja, vi som lever fick se att det mycket riktigt blev 10.3 som blev nästa stora uppdatering.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Men jag håller med om att det är väldigt löjligt att vara upprörd för att man måste betala för en 0.1-uppgradering, som om vi var så lättlurade att det helt enkelt skulle kännas bättre att få 10.5 tryckt på kartongen. Man måste naturligtvis se till innehållet och i detta fall finns det faktiskt substans nog att ta betalt. (Om än ett separat uppgraderingspris hade varit lite mera smidigt från Apples sida.)

Intressant, det här inlägget hade kunnat vara skrivit i debatten kring 10.3 precis lika gärna som 10.2 som det nu gällde.

Betyder det att vi kommer att få exakt samma debatt kring 10.4?

Bevaka tråden