- Gäst
- Oregistrerad ●
Nu har ju OSX funnits en tid, och borde vara relativt driftsäkert, tycker man. Med facit på hand har det dock visat sig vara ganska buggigt och struligt, tycker jag. Det är mycket oväntade avslut, låsta programvaror och i evighet snurrande regnbågar. Detta på en rad olika maskiner i olika sammanhang. Det är knappt jag vill ställa frågan, för det är ju som att svära i kyrkan, men jag kan inte låta bli ändå: Handen på hjärtat: Är OSX inte ganska instabilt egentligen?
OSX som sådant är riktigt stabilt tycker jag, dock så varierar kvaliteten på programvarorna något, det är ju oftast de som är skyld i regnbågarna och programhängingar snarare än själva operativsystemet tror jag..
Nu har ju OSX funnits en tid, och borde vara relativt driftsäkert, tycker man. Med facit på hand har det dock visat sig vara ganska buggigt och struligt, tycker jag. Det är mycket oväntade avslut, låsta programvaror och i evighet snurrande regnbågar. Detta på en rad olika maskiner i olika sammanhang. Det är knappt jag vill ställa frågan, för det är ju som att svära i kyrkan, men jag kan inte låta bli ändå: Handen på hjärtat: Är OSX inte ganska instabilt egentligen?
OSX är extremt stabilt , det som oftast ställer till problem är dåliga drivrutiner för externa enheter och för lite eller "fel" minne.
Det är mycket oväntade avslut
Att program kraschar har ju oftast inget med operativsystemet att göra. Däremot är Finder tyvärr lite buggig (och den är ju en process som alla andra).
Jag har fått råhängning (muspekaren rör sig men inget mer) när jag micklat för mycket med min D-Link Bluetoothadapter, annars är det tämligen stabilt.
Aldrig hängt sig. En del småprogram kraschar, men det är det enda, och det beror knappast på systemet.
Jag sitter på min första mac nu men har ändå hunnit testa en del. OS X är grymt stabilt tycker jag. Jag kör lite olika unix-dialekter hemma och på jobbet, och kan säga att detl lätt kan hävda sig i det gänget.
Men som sagt vissa tredjepartsprogram kan ju bugga ur. men så är det ju alltid, bara det inte drar ner systemet så...
Köpte min nuvarande G4 i januari 2002. Innan jag installerat Jaguar hade jag ett par stycken hängningar, som tvingade till omstart. Med jaguar och Panther har jag inte haft en enda krasch. Vid något tillfälle har Findern hängt sig, men helt lugnt startat om i bakgrunden. Det blir dags att byta burk om tre-fyra månader, hoppas att den nya datorn kommer att fungera lika stabilt. De senaste dryga två åren har stabiliteten varit mer än tillräcklig.
Panther är det stabilaste klientoperativ jag använt. UNIX-servrar som hela tider snurrar med samma program hänger ju sig i princip aldrig men en klientdator utsätts för tredjeparts systemtillägg och jag provkör en massa olika programvaror. Det var ju också väldigt befriande när den sista OS9 applikationen togs ur bruk.
Det enda jag tycker fungerar DÅLIGT är Apples fildelning. Den är faktiskt bedrövlig just nu med badbollar och liknande.
Jag finner också OS X mycket stabilt överlag. Däremot finnd det en del irriterande funktionalitets- och kosmetiska "bugs".
Visst. Program fimpas och relativt ofta så knäcks Finder när man "browsar" en nätverks-volym, men OS X som system är mycket bra vad gäller stabiliteten.
Största problemet som jag sett hos mina kunder är att filsystemet pajjar och man blir tvungen att köra discwarrior. Det var iofs likadant i OS9 och det är ju fortfarande HFS+ som gäller.
Ser fram emot ett nytt stabilare filsystem (ja jag har prövat journaling men det gör ingen större skillnad)
För mig känns Mac OS X stabilt. Men ibland vill den gömda dockan inte dyka upp.
iChat bryter förbindelsen ibland. Jag misstänker AIM stabilitet är ett problem. Men det är allt.
Njae, stabilt....
Mac OS X inkluderar ju också Safari och den är allt annat än stabil.
Seg ibland, och kraschar en del gånger när man ska avsluta den.
Föredrar Camino.
Samba-klienten är inte 100 procentig. Ibland är det lönlöst att hitta Windows-burkar.
Oerhört stabilt. Under två års tid med Jaguar hängde sig inte systemet en enda gång. Datorn gick sönder (hårdvarufel) och enskilda program har kraschat, oftast IE och Word (nä, det säger jag inte bara för att det är MS), men systemet tickade på utan mankemang. Om det började gå långsamt var det bara att starta om datorn så gick den fortare igen - men up-tiderna kunde vara flera månader ibland!
Det är...okej. Nästan hyfsat bra.
Råkar ut för "allt fryser men muspekaren går att röra på" med jämna mellanrum på min iBook. Inte så ofta. Det går att leva med.
Sådär ska det inte behöva vara.
Min mor och far har en iBook G4 12" som använts flitigt i lite mindre än ett år nu och det där har aldrig hänt.
Sådär ska det inte behöva vara.
Min mor och far har en iBook G4 12" som använts flitigt i lite mindre än ett år nu och det där har aldrig hänt.
De kanske inte sitter och laddar hem stora filer med Bittorrent.
Det är ett känt problem...säkraste sättet att trigga det är (iaf för mig) om jag belastar datorn med tung diskaktivitet och/eller nätverksaktivitet (via Airport) samtidigt som jag hoppar lite mellan låtar i iTunes.
Jag har inte upplevt det på länge. Men det är lite som en repa i lacken på en snygg bil. Även om det är på ett ställe som inte syns så tappar man känslan av perfektion.
Kan inte mer än att hålla med om att det är stabilt. Badbollen när man glömmer mata ut en nätverksanslutningen är dock surt.
Det jag mest är irriterad för nu i X är att den glömmer lösenord i mailprogrammet och vill att man ska skriva in en massa lösenord av olika slag, brukar vara löst snabbt av mig men min fru fattar "Nada" när det dyker upp.
Annars är X det bästa som hänt mig sen jag första gången fick prov köra en vic 20 i början på 80-talet.
Det jag mest är irriterad för nu i X är att den glömmer lösenord i mailprogrammet och vill att man ska skriva in en massa lösenord av olika slag, brukar vara löst snabbt av mig men min fru fattar "Nada" när det dyker upp.
Beror antagligen på att systemet fyllt hårddisken med log och swapfiler m.m.
OT: Jag skulle istället ta mig en titt i Nyckelhanteraren för att lösa detta.