- kainen
- Medlem ●
- Täby
När jag sitter (eller satt numera ) framför min pc så brukade jag bara kopiera över hela innehållet från CF kortet till skrivbordet, sedan dubbelklicka på en av bilderna och öppna i acdsee... då kunde man bläddra igenom alla bilderna som låg i samma katalog.
Med ACDSee i osx fungerar inte detta, den visar endast den bilden som man klickar på... någon som har tips på program som fungerar så som det gjorde på PC?
Nu använder jag QPict (svensktillverkat!) och drar mappen till dess ikon i dockan, det är supersmidigt. Tror inte det finns något program som känner av att du ska öppna alla bilder i mappen bara genom att klicka på en fil, såvida du inte först markerar alla och klickar på en fil. Om du tycker det är meckigt att dra en ikon till dockan, lägg ut ett alias på skrivbordet och dra mappen på den, då händer samma sak (oavsett program ska tilläggas).
Öppna förhandsvisning, välj "öppna", markera de bilde du vill öpnna och klicka ok, se till att utdragslådan är visad, om du ändrat inställningarna. I programinställningarna styr du hur ikonerna/namnen ska visas
Öppna förhandsvisning, välj "öppna", markera de bilde du vill öpnna och klicka ok, se till att utdragslådan är visad, om du ändrat inställningarna. I programinställningarna styr du hur ikonerna/namnen ska visas
Det är just detta moment jag vill slippa.
Det kan du också, se till att markera alla bilder i mappen och dubbelklicka på en av dem, så öppnas samtliga i Förhandsvisning
Det kan du också, se till att markera alla bilder i mappen och dubbelklicka på en av dem, så öppnas samtliga i Förhandsvisning
Det jag just vill slippa är att markera alla bilderna i en mapp. Så får hoppas på att dra hela mappen till programikonen fungerar
Jamen hur jobbigt är det att slå Cmd+A följt av Cmd+0 egentligen?
Jaja, hursomhelst så kan du lägga in de bifogade scripten i:
Macintosh HD>Library>Scripts>Folder Action Scrips
Sen högerklickar du (Ctrl+klick) på mappen du vill bevaka och väljer scriptet "Öppna alla bilder i mapp" om du vill öppna alla bilder i mappen, eller scriptet "Öppna alla nya bilder i mapp" om du endast vill öppna de nya bilderna.
Tänk dock på att scriptet även öppnar andra filtyper än bilder, så bäst är det att ha en mapp endast för det önskade ändamålet.
Jamen hur jobbigt är det att slå Cmd+A följt av Cmd+0 egentligen?
Jaja, hursomhelst så kan du lägga in de bifogade scripten i:
Macintosh HD>Library>Scripts>Folder Action Scrips
Sen högerklickar du (Ctrl+klick) på mappen du vill bevaka och väljer scriptet "Öppna alla bilder i mapp" om du vill öppna alla bilder i mappen, eller scriptet "Öppna alla nya bilder i mapp" om du endast vill öppna de nya bilderna.
Tänk dock på att scriptet även öppnar andra filtyper än bilder, så bäst är det att ha en mapp endast för det önskade ändamålet.
Det där blev ju ännu krångligare... varför ska det vara så svårt. det fungerar ju klockrent på PC varför ska det inte fungera på mac. Trodde ju att acdsee skulle fungera likadant även om det va på olika plattformar men på mac suger det verkligen. Hur svårt kan det vara att få ett program att scanna av alla bilder i en katalog när man öppnar en bild med programmet och sedan lägga till resten i "playlisten" också.
Har klagat på att det inte finns någon maximeringsknapp på mac.. nu finns det 2 saker som är 100% bättre på pc. *Suck*. (fast resten e ju grymmt mycket bättre på mac )
Kainen, förstod du överhuvudtaget mitt inlägg om scripts?
Att högerklicka på mappen och ange önska åtgärd är är alltså något du gör 1 gång, därefter gör det precis det du vill, helt automatiskt, utan ett enda klick överhuvudtaget.
Kainen, förstod du överhuvudtaget mitt inlägg om scripts?
Att högerklicka på mappen och ange önska åtgärd är är alltså något du gör 1 gång, därefter gör det precis det du vill, helt automatiskt, utan ett enda klick överhuvudtaget.
Jag förstog men det löste ju inte problemet med att öppna endast bilder, den öppnade ju alla filtyper sa du och då är det ju helt meningslöst då jag har andra filer i samma katalog, oftast filmsnuttar och andra underkataloger som jag inte vill ska öppnas.
Fast jag skulle blli högst irriterad över att flera filer i en mapp öppnas, om jag faktiskt bara VILL öppna en fil. Det är därför jag väljer att öppna en mapp genom att dra den över programsymbolen över QPict, när jag vill öppna hela mappen med bilder och inte bara en bild.
Fast jag skulle blli högst irriterad över att flera filer i en mapp öppnas, om jag faktiskt bara VILL öppna en fil. Det är därför jag väljer att öppna en mapp genom att dra den över programsymbolen över QPict, när jag vill öppna hela mappen med bilder och inte bara en bild.
Men har du kört ACDSee någonting? den öppnar enbart EN fil men om man sedan scrollar med mushjulet så bläddrar den vidare genom resten av bilderna i katalogen. det är just ett bildVISNINGSprogram och det är den enda funktionen jag använder... plus att rotera bilderna (vilket inte fungerade preciellt på mac versionen).
Om jag bara vill öppna en fil så vill jag oftast redigera bilden och då öppnar jag väll photoshop eller liknande. Det är inte så att den laddar in alla filer i acdsee bara för att det går att bläddra igenom dom heller, den laddar in bilden som man öppnar och sen bilden innan och efter i minnet för att det ska gå snabbt att få upp den om man vill bläddra mellan dessa.
Vad är det för filtyper du vill ska öppnas? Är det endast jpg-bilder från kameran?
Ang. QPict:
Jag tycker att programmet är riktigt smidigt - och snabbt! Snabbheten tycker jag är viktig. Men en annan grej jag tycker är viktig är att kunna rotera bilderna och sedan spara ändringarna. Hur gör man detta i QPict? Det enda programmet tycks vilja spara är en slags indexfil. Jag vill ändra originalfilen, så att bilden är roterat oavsett vilket program jag öppnar den i!
Gåre?
/P
Ang. QPict:
Jag tycker att programmet är riktigt smidigt - och snabbt! Snabbheten tycker jag är viktig. Men en annan grej jag tycker är viktig är att kunna rotera bilderna och sedan spara ändringarna. Hur gör man detta i QPict? Det enda programmet tycks vilja spara är en slags indexfil. Jag vill ändra originalfilen, så att bilden är roterat oavsett vilket program jag öppnar den i!
Gåre?
/P
Precis som jag också vill kunna göra, där är ACDSee på PC oslagbart! Synd bara att mac verisonen suger... jakten på det ultimata bildvisningsprogrammet går vidare
Ok, här är ett "Folder Actions Script" som öppnar endast nyinlagda bildfiler. Det kopplas på samma sätt som jag angav tidigare. Jag har angivit att det ska öppna jpg,tif, och psd, men det kan utökas med alla format som Preview(Förhandsvisning) stödjer
--
Ja, GC står för Graphic Converter som är ett klassiskt Shareware-program för mac. Konverterar alla typer av bildfiler och har en hel del andra funktioner också.
--
Ok, här är ett "Folder Actions Script" som öppnar endast nyinlagda bildfiler. Det kopplas på samma sätt som jag angav tidigare. Jag har angivit att det ska öppna jpg,tif, och psd, men det kan utökas med alla format som Preview(Förhandsvisning) stödjer
--
Ja, GC står för Graphic Converter som är ett klassiskt Shareware-program för mac. Konverterar alla typer av bildfiler och har en hel del andra funktioner också.
--
ahhh... det programmet ligger på min PB.
Men det där scriptet kommer jag inte ha så mycket nytta av, jag sorterar upp mina bilder i en katalogstrukur och vill sedan använda ett program för att titta på dessa, då hjälper inte "nya bilder" så mycket...
Stötte precis på det här programmet:
http://www.sticksoftware.com/software/PhotoReviewer.html
Reklamtexten låter ju lovande:
PhotoReviewer is a utility designed to help out with the job of reviewing large numbers of photographs (including raw images from digital cameras). If you just find the available tools for choosing which photos are "keepers" to be slow, cluttered and bad at the job, give it a look. PhotoReviewer will let you see all of your photos at full-screen size, flip through them, and choose which ones you actually want to keep, all faster than you thought possible!
Jag använder ett program som heter Iview, helt underbart, har sparat mig veckor i arbetstid. Funkar även som ett offline arkiv till mina cd-skivor. Jag använder det för att titta på bilder för urval, skala om bilder, göra kontaktkartor, cd omslag, presentationer m.m. går nog att använda till allt som har med bildhanttering att göra. Jag kör dock inte nyaste versionen, men den verkar ännu grymmare. Det har allt iphoto saknar, för den som hanterar mycket bilder.
http://www.sticksoftware.com/software/PhotoReviewer.html
Reklamtexten låter ju lovande:
PhotoReviewer is a utility designed to help out with the job of reviewing large numbers of photographs (including raw images from digital cameras). If you just find the available tools for choosing which photos are "keepers" to be slow, cluttered and bad at the job, give it a look. PhotoReviewer will let you see all of your photos at full-screen size, flip through them, and choose which ones you actually want to keep, all faster than you thought possible!
"PhotoReviewer is essentially a slideshow application, but with a twist. You point it at a folder. It will show you images from that folder, one at a time, at a nice big size without cluttered UI elements in the way."
precis vad jag har letat efter, nu ska jag bara prova det och se om det fungerar så som jag tänkt också... tack för tipset!
"PhotoReviewer is essentially a slideshow application, but with a twist. You point it at a folder. It will show you images from that folder, one at a time, at a nice big size without cluttered UI elements in the way."
precis vad jag har letat efter, nu ska jag bara prova det och se om det fungerar så som jag tänkt också... tack för tipset!
Det är ungefär vad GC gör oxå med ett av skripten som finns att hämta hos lemkesoft - och fördelen är väl att man kan modda GCs skript om man vill det...
Det är ungefär vad GC gör oxå med ett av skripten som finns att hämta hos lemkesoft - och fördelen är väl att man kan modda GCs skript om man vill det...
Som nybliven mac:are har jag inte börjat med script än... vill göra det så enkelt som möjligt för mig till att börja med även om jag med all rätt kan kalla mig avancerad pc användare så tycker jag att det är bäst att ta det lungt i början o smälta allt nytt
Provat programmet nu på lunchen och det är precis vad jag letade efter, tack för det grymma tipset!!
(den cashar bilderna i förväg också så man inte behöver vänta på att dom ska ladda... precis som acdsee på pc... grymmt! fast det här programmet både startar snabbare och gör allting snabbare )